למרות הפסדי העתק: ח"ל מזרימה עוד 67 מ' ד' לבטר פלייס

בטר פלייס מבקשת לגייס "רק" 100 מיליון דולר ■ בשלב הראשון תזרים החברה לישראל לבטר פלייס סכום של 33.5 מיליון דולר ■ עד כה השקיעה החברה לישראל בבטר פלייס כ-200 מיליון דולר

לאחר שהשקיעה בבטר פלייס מאות מליוני דולרים, החברה לישראל חורקת שיניים ומזרימה לבטר פלייס הון נוסף. החברה הודיעה הערב (ד') כי לאור קשיי המימון של בטר פלייס, וכדי להמשיך את פעילות החברה, היא תידרש לגייס הון של כ-100 מיליון דולר. מתוך הסכום הזה בכוונת החברה לישראל להזרים כ-67 מיליון דולר. בטר פלייס הפסידה כחצי מיליארד דולר מאז נוסדה ו"שרפה" לחברה לישראל 160 מיליון דולר.

בסבב ההשקעה הנוכחי, בכוונת החברה להזרים לבטר פלייס כ-67 מיליון דולר, בשתי פעימות. בשלב הראשון היא תזרים לבטר פלייס - 33.5, כאשר בנוסף, תאגידים הקשורים לבעלי העניין בחברה צפויים להשקיע בסבב ההשקעה הנוכחי כ-19 מיליון דולר.עוד עולה מהדיווח, כי בסבב ההשקעות הנוכחי ישתתף גם גוף פיננסי בינלאומי, שהינו בעל מניות בבטר פלייס (אך לא קשור לחברה לישראל) שצפוי להשקיע כ-14.4 מיליון דולר.

בתמורה, יקבלו בעלי המניות בבטר פלייס, שישקיעו בחברה שטרות המירים, הניתנים להמרה למניות בכורה או לניירות ערך אחרים של בטר פלייס.

בטר פלייס גייסה בנובמבר 2008 200 מיליון דולר , 350 מיליון דולר ב-2010 ו-200 מיליון דולר נוספים בשלהי 2011. זאת בנוסף לגיוס 103 מיליון אירו בדנמרק וכמה עשרות מיליוני דולרים באוסטרליה2011 פרסמה בטר פלייס כי סבב הגיוס האחרון שלה בוצע על פי הערכת שווי (לפני הכסף) של 2.25 מיליארד דולר, כמעט כפול מהערכת השווי הקודמת10 באוקטובר. במסגרת התהליך מתכוונת החברה לפטר עד כ-140 עובדים מתוך 400 העובדים הישירים שהיא מעסיקה בישראל, רובם מתחום הפיתוח, התוכנה ובקרת המידע.

מבדיקת "גלובס" עולה כי בטר פלייס ביצעה עד כה שלושה סבבי גיוסי הון, ובמסגרתם גייסה 751 מיליון דולר (בערך 3 מיליארד שקל) - הון שעדיין לא הפיק אפילו סנט אחד של רווח למי שפתח את ארנקו בפני החברה. החברה לישראל, שבבעלות עידן עופר, השקיעה מתוך סך זה 227 מיליון דולר (כמיליארד שקל), וכך הפכה בטר פלייס עבורה לפרה מושקעת אך לא כזו שנותנת חלב.

המודל העסקי של בטר פלייס כולל שלושה מקורות: זרם הכנסות, שמגיע ממנויים שרוכשים "קילומטרים", ומחוזים רב-שנתיים במחיר קבוע. מקור ההכנסות השני הוא מכירת המכוניות ללקוחות. בטר פלייס מקבלת מרנו, יצרנית המכונית, נתח מהרווח על כל מכונית חשמלית של רנו שנמכרת בישראל ובדנמרק (החברה מכחישה זאת).המרכיב השלישי בהכנסות נובע מאספקת שירותי ניהול רשת, פרסום נייד, הכנסות מזכיינות, וגם הכנסות ממכירות קמעוניות.

בטר פלייס ‎התחילה באחרונה את תהליך הארגון מחדש של כוח האדם שלה, שעליו הכריז המנכ"ל הנכס, אוון ת'ורנלי, ב-10 באוקטובר. במסגרת התהליך מתכוונת החברה לפטר עד כ-140 עובדים מתוך 400 העובדים הישירים שהיא מעסיקה בישראל, רובם מתחום הפיתוח, התוכנה ובקרת המידע.

ככל הנראה תהליך ההתייעלות של החברה היה בין הגורמים שגרמו לחברה לישראל להסכים להשקיע סכומים נוספים בבטר פלייס. עדות לכך ניתן למצוא בהודעת החברה בה נכתב כי: "ועדת הביקורת והדירקטוריון התרשמו כי צוות ההנהלה החדש של בטר פלייס.. והצעדים שבכוונתו לנקוט מתאימים להתמודדות הנדרשת עם האתגרים העומדים בפני בטר פלייס".

החברה לישראל מציינת עוד: "החברה רואה בבטר פלייס השקעה לטווח ארוך, וככזו השתתפות החברה בסבב ההשקעה הנוכחי, נועדה לאפשר לבטר פלייס, בראשות צוות ההנהלה החדש, בשלב המיידי, לקדם את שלב יישום ההערכות המסחרית בארץ ובעולם תוך גיבוש תוכנית עסקית עדכנית".