דוח התעסוקה בארה"ב הוביל את אירופה לנעילה חיובית

דוח התעסוקה בארה"ב הפתיע לטובה והצביע על יצירה של 171 אלף משרות באוקטבור, לעומת צפי לתוספת של 125 אלף משרות בלבד ■ שיעור האבטלה עלה ל-7.9% ■ חוסר הוודאות לגבי יוון גובר

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ו') בעליות שערים לאור דוח התעסוקה החיובי שפורסם בארה"ב. עם זאת, המשקיעים הגיבו גם לחוסר הוודאות ביוון וספרד.

הבעיות ביוון ממשיכות להגיע. אתמול הזהיר ביוון בית המשפט כי הרפורמות בפנסיה עשויות להיות לא חוקתיות, ובנוסף לכך פרש חבר בקואליציה מהממשלה במחאה על צעדי הצנע, לקראת הצבעת הפרלמנט על הרפורמות החדשות במדינה בשבוע הבא.

אתמול התקיימה שיחת ועידה בין שרי האוצר של גוש האירו בנוגע האפשרות למתן ארכה של שנתיים ליוון בהחזרו החובות שלה. פורום שרי האוצר של גוש האירו - היורוגרופ - העניקו הסכמה עקרונית למהלך, וזאת מהסיבה הפשוטה שאין להם אפשרויות אחרות לטיפול בנושא. אתמול פרסמה יוון את התחזיות שלה לגבי הגירעון התקציבי הצפוי בשנה הבאה והנתונים היו גרועים אפילו מהתסריטים החשוכים ביותר. הממשלה היוונית צופה שיחס הגירעון התקציבי לתוצר המקומי הגולמי יעלה בשנת 2013 ל-189% לעומת צפי של קרן המטבע הבינלאומית ליחס של 171%.

גם נתוני האבטלה בגוש האירו ממשיכים להשפיע על הסנטימנט. שלשום נודע כי שיעור האבטלה בגוש האירו טיפס בחודש ספטמבר לרמת שיא של 11.6%, בהשוואה ל-11.5% באוגוסט. נתוני חודש אוגוסט תוקנו מעלה לאחר שהקריאה הקודמת עמדה על 11.4%. אנליסטים באירופה ציפו כי שיעור האבטלה בספטמבר יעמוד על 11.4%, כך שהתנון בפועל היה גרוע מהציפיות המוקדמות.

ומעבר לים, דוח התעסוקה שיפורסם היום בארה"ב ויחשוף את נתוני שוק העבודה במדינה בחודש אוקטובר, יהיה הדוח הכלכלי החשוב האחרון לפני הבחירות ביום שלישי הקרוב ועשוי להטות את הכף לכאן או לכאן. כלכלנים צופים כי הדוח יציג יצירה של 125 אלף משרות חדשות, ובנוסף יצביע על גידול של עשירית האחוז בשיעור האבטלה ל-7.9%, לאחר שבחודש ספטמבר ירד שיעור האבטלה ל-7.8%, בפעם הראשונה מאז נכנס הנשיא אובמה לבית הלבן.

עליות באסיה

בורסות אסיה ננעלו היום בעליות שערים עם חזרת התאבון לסיכונים לאור נתוני מאקרו חיוביים בארה"ב ובסין, ובציפייה לדוח התעסוקה בארה"ב שיפורסם מאוחר יותר היום.

המשקיעים ברחבי העולם מצפים, כאמור, לדוח התעסוקה לחודש אוקטובר שיפורסם היום בארה"ב, ויהווה אינדיקציה למצב שוק העבודה האמריקני, לאחר שבחודש שעבר ירד במפתיע שיעור האבטלה ל-7.8%. הצפי הוא כי באוקטובר עלה שיעור האבטלה בעשירית האחוז ל-7.9%, וכי התווספו 125 אלף משרות חדשות.

סקר ADP שבוחן את מספר המשרות החדשות שנוצרו במגזר הפרטי בארה"ב הצביע אתמול על יצירת 158 אלף משרות חדשות, ונתוני התביעות החדשות לדמי אבטלה לשבוע שהסתיים ב-27.10 הסתכמו ב-363 אלף כשעל פי ההערכות המספר צפוי היה לרשום עלייה קלה לרמה של 375 אלף תביעות מרמה של 369 אלף שנרשמה בשבוע שקדם לו.

אתמול פורסם בסין מדד מנהלי הרכש והצביע על עלייה ל-50.2 נקודות באוקטובר לעומת 49.8 נקודות בספטמבר. נזכיר כי כל קריאה מעל 50 נקודות משקפת התרחבות כלכלית על פני התכווצות. עם זאת, אנליסטים ציפו לקריאה גבוהה מעט יותר, ב-50.3 נקודות.