סקר הלמ"ס: 45% מהישראלים לא גומרים את החודש

80% משווים מחירים לפני הקנייה ■ כ-62% הגדירו את עצמם חסכנים ולא בזבזנים ■ 14% משקיעים בבורסה ■ בקיאות הישראלים בנושאים כלכליים נמוכה

45% מאוכלוסיית ישראל מעל גיל 20 נתקלים בקושי בכיסוי ההוצאות החודשיות השוטפות - במילים אחרות, מתקשים "לגמור את החודש", כך לפי סקר אוריינות פיננסית שפירסמה היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

לפי הסקר, בקיאותם של הישראלים בכלל בנושאים כגון חישובי ריבית, אינפלציה, תשואה מול סיכון בהשקעות - נמוכה מהממוצע הבינלאומי.

עוד עולה מהסקר כי 80% מהציבור דיווחו כי הם עורכים השוואה של מחירי מוצרים לפני הקנייה - על רקע יוקר המחיה והתייקרות כלל המוצרים בישראל כשנה וחצי לאחר המחאה החברתית הגדולה של קיץ 2011. כ-62% הגדירו את עצמם כיותר חסכנים מאשר בזבזנים.

הסקר בוצע על-ידי הלמ"ס, בהזמנת המועצה הלאומית לכלכלה ובשיתוף משרד האוצר ובנק ישראל. הוא נערך בחודשים ינואר 2012 ועד מאי 2012, בקרב מדגם ארצי מייצג שכלל כ-1,200 בני 20 ומעלה. נתוני הסקר משמשים לקביעת מדיניות ממשלתית בתחום החינוך הפיננסי ובהתאם להמלצות ארגון ה- OECD.

בנק ישראל והאוצר מגדירים אוריינות פיננסית כיכולת לקרוא, לנתח, להבין ולדון על גורמים כלכליים-פיננסיים המשפיעים על הרווחה הכלכלית של הפרט. היא כוללת את היכולת להעריך אפשרויות כלכליות, להשתמש בכסף בצורה נכונה, לתכנן את העתיד, לפעול בהתאם בהווה ולהגיב בצורה מושכלת לשינויים כלכליים.

19% קונים דברים גם אם אין להם כסף פנוי

רמת האוריינות הפיננסית של הנשאלים נבחנה במסגרת שאלון שכלל מגוון רחב של היבטים פיננסיים, כמו חיסכון והשקעה, ביטוח ועוד. כ-50% מהנשאלים דיווח כי יש להם קרן פנסיה, ל-33% יש קופות גמל או קרן השתלמות, ולכ-22% יש ביטוחי מנהלים. ל-67% מהציבור יש ביטוח בריאות או סיעוד, ול-40% יש ביטוח מבנה דירה.

בנושאי חיסכון והשקעה, כ-57% מהציבור דיווחו כי יש ברשותם תוכנית חיסכון או פיקדון בבנק, כ-14% דיווחו כי הם משקיעים באג"ח או במניות, 8% דיווחו כי יש להם קרן נאמנות או תעודות סל. כ-44% ממשתתפי הסקר ענו כי אינם מוכנים לקחת סיכון בהשקעות כספיות, ו-40% השיבו כי הם מעדיפים לחסוך לטווח הארוך מאשר להוציא כסף היום.

באשר למי מבני הזוג במשפחה מחליט על מסלולי ההשקה - 33% מהנשים דיווחו כי הבעל הוא המחליט, ורק 9% מהגברים דיווחו כי נשותיהם מחליטות.

בנוגע לידע בנושאים כלכליים, 59% דיווחו כי הם יודעים לחשב ריבית שנתית, רק 29% יודעים לחשב ריבית דריבית, 65% הביעו ידע בנושא השפעת האינפלציה על יוקר המחיה, ו-48% ידעו לקשר בין השקעה לתשואה.

נתון נוסף שעלה מהסקר הוא כי 84% מהציבור העידו כי הם עוקבים באופן מסודר אחרי ההוצאות הכספיות שלהם בכל חודש, 82% נוהגים לשלם את החשבונות שלהם בזמן, וכ-19% השיבו כי הם קונים דברים גם אם אין להם כסף פנוי.

22% מהציבור הישראלי ציינו כי הם אינם מרגישים כלל צורך להרחיב את הידע שלהם בנושאים כספיים. אלה שכן מעוניינים, השיבו כי הנושא המרכזי שבו ירצו להרחיב את הידע הוא חסכונות והשקעות (40%), ניהול תקציב משפחתי (37%), וצרכנות נבונה (35%).

כ-50% מהציבור מעדיפים להרחיב את ידיעותיהם באמצעות כתבות או מאמרים בעיתונות או באמצעות תוכניות רדיו וטלוויזיה. כ-42% מהאוכלוסייה דיווחו כי הם מעוניינים לקרוא או לקבל מידע מגופים ממשלתיים כגון משרד האוצר או בנק ישראל, וכ-18% דיווחו כי הם מעוניינים לקרוא או לקבל מידע מיועץ מקצועי בתשלום.

ניסים ציוני, מנכ"ל פתחון לב, אמר בתגובה לנתוני הלמ"ס, כי "המדיניות הדורסנית והאנטי חברתית של ממשלות ישראל בעשרות השנים האחרונות דירדרו את השכבות החלשות ומעמד הביניים במדרון המוביל לקושי קיומי אמיתי. אנו בפתחון לב מובילים פעילות מול ממשלת ישראל לחקיקת חוק העוני לבניית תוכנית לאומית רב שנתית ורב מערכתית לטיפול עמוק ויסודי בבעיית העוני בישראל. לקראת הבחירות הקרובות אני קורא לנציגי כל המפלגות לכלול במצע את העברת אחריות הטיפול בפועל בנזקקים מעמותות הסיוע לממשלת ישראל".

גם אתם לא מצליחים לגמור את החודש? ספרו לנו על ההכנסות וההוצאות שלכם בטוקבקים או במייל: online@globes.co.il. תגובות נבחרות יפורסמו בהתאם לשיקולי המערכת.

התנהגות צרכנית
 התנהגות צרכנית

כמה יודעים
 כמה יודעים