ערן יעקובי: חלק ממפעילי הסלולר החדשים לא ישרדו אחרי 2013

סמנכ"ל המחקר בדש ברוקראז': "הסיכוי שחברת סלולר ותיקה תדווח על הפסדים באחד הרבעונים הקרובים נמוך, והסיכוי כי חברת סלולר ותיקה לא תעמוד בתשלום החובות שלה שואף לאפס"

"הסיכוי שחברת סלולר ותיקה תדווח על הפסדים באחד הרבעונים הקרובים נמוך לעומת הציפיות המוקדמות עם עליית המפעילים החדשים, והסיכוי כי חברת סלולר ותיקה לא תעמוד בתשלום החובות שלה שואף לאפס" - כך מעריך ערן יעקובי, סמנכ"ל המחקר בדש ברוקראז', בסקירה מקיפה על מניות התקשורת בישראל שפורסמה היום (ג').

לדברי יעקובי, "גל התחרות הראשון בשוק הסלולר, לאחר השקת שני המפעילים החדשים (הוט מובייל וגולן טלקום), היה גבוה אבל קצר יחסית. כעת אנו עדים לתחילתו של הגל השני עם השקת מבצעים חדשים מצד המפעילים החדשים - אך כפי שהם נראים ולאור קרבות הבלימה של הוותיקות, צפוי גל בסדרי גודל הרבה יותר קטנים לעומת גל החדירה הראשון. בטווח הארוך, די ברור שלא כל המפעילים החדשים ישרדו מעבר לשנת 2013".

יעקובי מציין את מהלך העליות המרשים שעשו מניות התקשורת בבורסה מאז השפל בין מאי ליולי, ערב כניסת המפעילים החדשים: בזק זינקה בכ-32%, סלקום קפצה בכ-70%, פרטנר טיפסה בכ-90% והוט התנהגה בהתאם לכוונת הצעת הרכש של בעל השליטה פטריק דרהי.

יעקובי ביצע את הסקירה לקראת דוחות הרבעון השלישי של שהחברות, והציע מספר סיבות למהלך של המניות: גולן טלקום והוט מובייל עדיין סובלות מחבלי לידה לא פשוטים וארוכים בהיבט של הבטחת שירות/איכות; גל הנטישה הראשון היה אמנם גבוה אבל מאד קצר; אחוז הנטישה של המפעילות החדשות יחסית גבוה למשך זמן פעילותן; המפעילים הוירטואליים לא מצליחים להתרומם למרות מבצעים מפתים ואינם משפיעים על מבנה השוק.

לדבריו, חברות הסלולר הוותיקות התעשתו מהר יחסית והחזירו קרב יעיל המבטל יתרון תחרותי של המתחרות החדשות המבוסס על מחיר בלבד; החברות הוותיקות נוקטות במהלכי התייעלות הכרחיים, עמוקים ומהירים ואת התוצאות אפשר כבר להתחיל לראות בטווח הקצר. ולבסוף, חזון מיזם חברת החשמל שאמור היה לאיים על בזק, הולך ומתרחק.