עלייה בשכר בהיי-טק: 30 אלף שקל למתכנת עם 9 שנות ניסיון

נתוני חברת המחקר אתוסיה: ביקוש חסר תקדים למפתחי תוכנה באינטרנט ומובייל ■ מנכ"ל חברת היי-טק קטנה ישתכר עד 56 אלף שקל בחודש; בחברה גדולה - עד 85 אלף שקל ■ וגם: תוך כמה שבועות מאוישת משרה בענף?

רמות השכר בתעשיות ההיי-טק והביוטק רשמו עלייה מזערית של כ-1.5% ברבעון השלישי של השנה, זאת לעומת הרבעון הקודם. כך עולה מנתונים של חברת המחקר אתוסיה. נציין, כי עלייה קלה זו עשויה לנבוע מעדכוני מדד בארגונים, כאשר בפועל ישנה עלייה קטנה מאוד בגובה השכר.

לפי הנתונים, עובד שעוסק בתחום Web Developer עם עד שנת ניסיון מרוויח בין 11 ל-14 אלף שקל בחודש, ואילו שכרו של עובד בכיר עם 9 שנות ניסיון, נע בין 25 ל-27 אלף שקל בחודש; מפתח מתחיל עם כ-4 שנות ניסיון בתחום הדוט.נט, מרוויח בין 17 ל-21 אלף שקל בחודש, ואילו שכרו של ראש צוות בתחום עם עד 4 שנות ניסיון, יסתכם בכ-29 אלף שקל בחודש; בנוסף, עובד חומרה בתחום ה-ASIC/VLSI עם עד שנת ניסיון, מרוויח בין 17 ל-19 אלף שקל, כאשר עובד עם עד 4 שנות ניסיון ישתכר כ-24 אלף שקל בחודש.

כמו כן, ברבעון השלישי של השנה חלה עלייה חדה בזמן שנדרש לאיוש תפקידים בתעשיית ההיי-טק - 9 שבועות לעומת 5 שבועות ברבעון הקודם; ו-7.5 שבועות בתעשיית הביוטק, לעומת 4.5 שבועות ברבעון הקודם.

חלוקה לפי סוגי תעשייה מגלה כי בתחומי מדעי החיים, הפרמצבטיקה והסמיקונדקטור, נותר הביקוש לעובדים ללא שינוי לעומת הרבעון הקודם, ואילו בתחומים אחרים - אינטרנט, תקשורת, מכשור רפואי ותוכנה - הייתה אף עלייה קלה בביקוש. לפי הנתונים, השינוי המצטבר בביקוש לעובדים מאז תחילת שנת 2012 הוא חיובי עוד יותר - עלייה של 5% עד 10% בביקוש ברוב התחומים, ובפרט בתחומי התוכנה (11%), האינטרנט (12%) והפיתוח למובייל (19%). התחום היחיד שנרשמה בו ירידה בביקוש לעובדים הוא הסמיקונדקטור - ירידה של 10% בביקוש לעובדים מאז תחילת השנה.

מגייסים פחות בכירים

"בחציון הראשון של 2012, נהנה שוק ההיי-טק מעלייה ממוצעת של כ-5% בביקוש לעובדים בהשוואה לחציון השני של 2011", אומר ל"גלובס", אייל סולמון, מנכ"ל אתוסיה. "אחוזי הצמיחה האלה אמנם נמוכים יחסית, ואף על פי כן הם מהווים הישג אדיר. החברות הישראליות מציגות יכולת עמידה מרשימה בפני המפולות שחוו השווקים של אירופה וארה"ב".

הרבעון השלישי של השנה מסתמן אפוא כרבעון שהצמיחה בו מינימלית. אך בהתבוננות רחבה יותר, נראה כי תחום מדעי החיים רשם דווקא עליות בכמה גזרות. כך למשל, הביקוש לחברי הנהלה עלה ב-18%; הדרישה לעובדי בקרת איכות עלתה ב-10%; והדרישה לעובדים בכירים בתחומי הקליניקה והרגולציה עלתה ביותר מ-15%.

בתחום ההיי-טק, ענפי האינטרנט והפיתוח למובייל ממשיכים להוביל בכמות הגיוסים מתחילת השנה. מפתחי תוכנה לסביבות אלה ממשיכים ליהנות מביקוש חסר תקדים, שעלה ב-12% בממוצע מתחילת השנה (אינטרנט), וב-19% בממוצע (מובייל). כמו כן, הביקוש למהנדסי חומרה ולמנהלי פרויקטים ירד בכ-10% מתחילת השנה.

מנגד, בתחומים מסוימים בתעשיית ההיי-טק נמצאו גם ירידות בגיוסים: ברבעון הראשון של השנה נרשמה עלייה בגיוס בכירים, אך בשני הרבעונים הבאים ירד גיוס המנהלים, ובסך הכול נרשמה ירידה מצטברת של למעלה מ-17%. גם תחום משאבי האנוש נפגע מאוד, ומאז תחילת השנה נרשמה ירידה של כ-42% בדרישה לעובדים בתחום זה.

עם זאת, סולמון מעריך כי בשנת 2013 רמות הביקושים לעובדים ורמות השכר ימשיכו לצמוח בשיעורים שנתיים של 2% עד 3%.

שכר בכירים
 שכר בכירים

שכר עובדים
 שכר עובדים