מקנא באובמה? ראש ממשלת טורקיה ארדואן רוצה להיות נשיא

ארדואן הגיש לפרלמנט הטורקי הצעת חוק לשינוי שיטת הממשל במדינה ממשטר פרלמנטרי למשטר נשיאותי ■ רוצה להגביר את הכוח והשליטה שלו בטורקיה כבר ב-2014, וליצור עמדה נשיאותית מחליטה כמו בנשיאות ארה"ב

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן רוצה להיות נשיא. ארדואן מבקש לחזק את מעמדו ואחיזתו בטורקיה, בהצעת חוק שהגיש לפרלמנט הטורקי לשינוי שיטת הממשל במדינה ממשטר פרלמנטרי למשטר נשיאותי. כיום נשיא טורקיה הוא עבדוללה גול, אבל הוא משמש כדמות ייצוגית בלבד ולא כזו שמקבלת החלטות במדינה.

ארדואן, באמצעות מפלגתו "מפלגת הצדק והפיתוח" (Justice and Development - AK), נמצא בשלטון בטורקיה כבר מ-2002 בתור ראש ממשלה, ועפ"י חוקת המדינה אינו יכול לכהן בקדנציה נוספת אחרי 2013. הוא רוצה לאחד את שני התפקידים, להגביר את הכוח והשליטה שלו בטורקיה כבר במערכת בחירות לנשיאות במארס 2014, וליצור עמדה נשיאותית מחליטה כמו בנשיאות ארה"ב.

התוכנית של ארדואן "זכתה" לביקורת נוקבת באופוזיציה, ועלו קולות שטענו כי המהלך יוביל את טורקיה ל"דיקטטורה אפלה". במפלגתו של ארדואן דווקא טוענים כי המהלך יחזק את הדמוקרטיה בטורקיה.

למפלגה של ארדואן יש רוב של בפרלמנט ולא מן הנמנע שיצליח להעביר את הרפורמה במסגרת כינון החוקה החדשה במדינה. "המהלך יבסס את המנהיגות בטורקיה ויביא ליציבות במדינה, בניגוד למחלוקות בשנים הקרובות", אמר סגן ראש הממשלה הטורקי בקיר בוזדאג.