"אובמה יסיר את הצוק הפיסקאלי, הצמיחה בארה"ב תגדל"

בני מוזס, מנכ"ל בית ההשקעות כוון: המפלגה הרפובליקנית תפנים את גודל התבוסה שהם נחלו בפעם נוספת בבחירות הנוכחיות דבר שיחייב אותם להתחשב ברצון העם האמריקני שתומך חד משמעית במהלכיו של הנשיא הנבחר

בני מוזס, מנכל כוון בית השקעות, מתייחס היום להתרחשויות האחרונות בוול סטריט ומרגיע את המשקיעים המודאגים וטוען כי אובמה יצר תשתית כלכלית פורצת דרך להוצאת ארה"ב מהמשבר וכי ההאצה בצמיחה תורגש כבר בחודשים הקרובים ותשרת היטב גם את הייצוא הישראלי.

הביצועים הטובים של הבורסה האמריקנית ב-4 השנים האחרונות מלמדים על שיפור אמיתי בכלכלה וצפי מוחשי ואמיתי להמשך מגמת השיפור, אומר מוזס ומזכיר שעם היבחרו של אובמה לקדנציה הראשונה ארה"ב חוותה את ההתרסקות הכלכלית הגדולה ביותר מאז שנות ה-30 והייתה שקועה בבוץ עד צוואר - ירושה שירש מבוש הבן.

הקונספט שהוביל אובמה בעיקשות במהלך הקדנציה הקודמת מוכיח את עצמו כנכון. כבר בקדנציה הראשונה לכהונתו הוביל אובמה מספר מהלכים שכיום עם היבחרו מחדש מוכיחים כי העם עומד מאחוריו ונותן לו רוח גבית חזקה. אובמה למעשה בנה עקב לצד אגודל את התשתית שתוביל את ארה"ב לצמיחה אולם עם הרבה מאוד דם יזע ודמעות כאשר הרפובליקנים יוצרים נגדו בקונגרס קואליציה לעומתית ומטרפדים את הקונספט שהוביל להורדת מיסים ממעמד הביניים ומהעסקים הקטנים ולהגביר על חשבון זה את הטלת המיסים על האלפיון העליון: המגה מיליונרים (החברים הטובים של הרפובליקנים).

מוזס מזכיר כי לצד הרחבת זכויות הבריאות למעוטי היכולת ולמעמד הביניים במה שמכונה " אובמה קר" מהלך שאושר במארס 2010 דבר שהגביר את הייצור בתעשיית התרופות כיוון שלפתע שוק הלקוחות התרחב למימדים שלא היו קודם לכן, פעל אובמה לטובת מעמד הביניים בכך שהעדיף להרחיב את שיעור גביית המיסים על האלפיון העליון על פני קיצוצים בתחומי הרווחה. מהלך זה הרפובליקנים טרפדו וכעת בקדנציה השנייה מעריכים כי ישתפו פעולה עם ממשל אובמה בעניין זה מהסיבה הפשוטה שאין קדנציה שלישית בארה"ב ואין מה שיניע אותם נגדו .

מוזס מעריך כי המהלך יתבטא בהגדלת מיסים על האלפיון העליון בשיעור של 15%-20% על רווחי הון ומיסים נוספים על בעלי הכנסות גבוהות במיוחד דבר העשוי להכניס לקופת המדינה כסף רב שיסייע לצמצום הגרעון התהומי שארה"ב נקלעה אליו בשנים האחרונות.

מוזס צופה כי הצמיחה בארה"ב תלך ותתגבר. אובמה יצליח להסיר את מכשול "הקיפאון של הצוק הפיסקאלי" החל מחודש דצמבר הקרוב (31.12.12 אושר כתאריך ברירת מחדל במטרה להפעיל את הצוק הפיסקאלי כאוטומט במידה והקונגרס לא יאשר את תכנית הקיצוצים שהניח אובמה על השולחן) מאחר ולרפובליקנים לא תהיה סיבה לטרפד את תכנית הקיצוצים והטלת המיסים על העשירים בהובלתו של ממשל אובמה וההנחה היא כי הפעם ישתפו פעולה בעניין זה במידה זו או אחרת.

סיבה נוספת לאופטימיות בנוגע לשינוי במדיניות המפלגה הרפובליקנית היא גודל התבוסה שהם נחלו בפעם נוספת בבחירות הנוכחיות דבר שיחייב אותם להתחשב ברצון העם האמריקני שתומך חד משמעית במהלכיו של הנשיא הנבחר. במקביל, שיפור בכלכלה האמריקנית ישרת היטב את הכלכלה הישראלית בכך שיגדיל את הייצוא לארה"ב השוק החשוב ביותר בעולם לישראל.