"אני מצביע על טיפשות כשאני רואה אותה"

דור מוסקל כותב מכתבי נונסנס על קירות הפייסבוק של פוליטיקאים, ומפרסם שיחות פייסבוק מפוברקות בין פוליטיקאים. "זה אקטיביזם חברתי", הוא אומר

כשיאיר לפיד הודיע על כניסה לפוליטיקה והתחיל לתת עבודה בפייסבוק, אומת הרשת שיחקה איתו, שאלה על דעותיו, עשתה ממנו ממים, הקניטה אותו ובחנה את תגובותיו, שהזכורה שבהן סיכמה דיון שנמאס עליו: "טוב ביי". לפיד היה הקורבן הראשון של מכתבי הנונסנס של דור מוסקל, 24, סטודנט לקולנוע מרמת השרון. "יאיר היקר. עברו שנתיים מאז שכתבתי לך לפני שלוש שנים. מה שלומך? עדיין צוחק כשמדגדגים אותך? אתה לא חייב לענות לי עכשיו...", נפתח המכתב שפרסם על הקיר של לפיד.

"אני תמיד כותב נונסנס", מספר מוסקל ל-fi. "הייתה לי דמות של שמרטף שכותב מכתבים לאנשים מהעבר שלו. כתבתי באותו סגנון על הקיר של יאיר לפיד, שבדיוק היה בשיאו בפייסבוק, סתם מתוך שוונג, וראיתי שזה ממש תופס לייקים, ואז פתאום הגיעה התגובה שלו - 'ד"ש למיכל ינאי', שהיא גיסתי". בעקבות ההצלחה הטריל מוסקל פוליטיקאים נוספים במכתבים משונים. "ניסיתי לנצל אותם כפלטפורמה לכתוב את השטויות שלי", הוא אומר.

אחרי השתתפות בתוכנית הומור בגל"צ, קופירייטינג וכתיבה לטלוויזיה, מוסקל עבר לפייסבוק. יחד עם דור צח, לינור גריסריו ועומר גפן, הוא מפעיל את עמוד הנוסטלגיה הפופולרי "סטטוסים משנות ה-90", ועם דור צח את עמוד "החוקים החדשים", שבו אנשים מציעים "חוקים שכנראה אף פעם לא יחוקקו באמת, וחבל אבל גם מזל בעצם". לאחרונה השיק את "פוסטים מזויפים", שבו הוא מפרסם שיחות פייסבוק מפוברקות בין פוליטיקאים. "בניגוד ל'ארץ נהדרת' ולתוכניות הסאטירה שמשודרות בטלוויזיה, ל'פוסטים מזויפים' יש יכולת לצחוק על דברים באינסטנט, כשהם חמים מהתנור", הוא אומר.

מוסקל לא רואה ביצירה שלו סאטירה פוליטית. "אני לא יודע אם זה אקטיביזם פוליטי, אבל זה אקטיביזם חברתי. היכולת לעמוד על שלך, שמותר לך להגיד את הדברים שאתה רוצה, זה לא מגיע ממקום של לרצות לשנות או לקדם מישהו שאני רוצה, או להגיד מי הבחירה הנכונה. אני לא באמת מבין בזה. אבל בטיפשות אני כן מבין, כי אני טיפש לא קטן בעצמי, ואני רוצה להצביע עליה כשאני רואה אותה".

זה לא אומר שהוא לא מאמין בכוח של הרשת. "מדהים לראות שכששטייניץ משקר בטלוויזיה, ישר יקום מישהו ויגיד, 'יש לנו את כל הנתונים'. זו התוצאה של העובדה שהמידע פתוח לכולם. לאט-לאט אנחנו הופכים להיות דור שפחות אפשר להאכיל אותו בולשיט. כדאי שתיזהרו במה שאתם אומרים בתקשורת ואיך שאתם מתנהגים, כי אנחנו יכולים לתפוס אתכם עם המכנסיים למטה, בקלות".