התרופה של כן פייט לדלקות מתאימה גם לטיפול באין אונות

התרופה יועדה לטיפול אחר; המנכ"לית פנינה פישמן: "אנשי המעבדה חזו בתופעה בחיות, צחקו, ולא ייחסו לזה חשיבות" ■ מי שלוקח את התרופה לדלקת מפרקים עלול לסבול מעודף זקפה? פישמן: "ייתכן שנצטרך לציין את זה כתופעת לוואי"

חברת כן פייט , המפתחת תרופות למחלות דלקתיות ולסרטן, תיכנס בקרוב גם לתחום חדש: טיפול באין אונות.

החברה גילתה בניסויים בתרופת ה-CF101 שלה, שאותה היא בוחנת לכמה מחלות דלקתיות, כי החומר הפעיל בבסיס התרופה מתאים גם לטיפול באין אונות.

"ראינו שהחולים לא מחזירים לנו את כל התרופה בסוף הניסוי", אומרת פרופ' פנינה פישמן, מנכ"ל כן פייט. "כשביררנו מדוע, גילינו כי היו בניסוי חולים שסבלו מתפקוד מיני לקוי, ונהנו מחזרה של יכולתם בעת שנטלו את התרופה שלנו, תוך חצי שעה ממועד נטילת התרופה".

- ראיתם את זה גם בחיות?

"התברר לנו בדיעבד כי אנשי המעבדה שלנו ראו את התופעה בחיות, צחקו ולא ייחסו לזה יותר מדי חשיבות".

- איך זה עובד? מהו הקשר בין מוצר אנטי-דלקתי לאין אונות?

"מחקרים שנערכו באחרונה בעולם הרפואי הראו כי אדנוזין, אותו חומר שאותו מעוררת התרופה שלנו, קשור להרפיית כלי הדם שמהווה חלק מתהליך הזקפה".

כעת מתכננת כן פייט לפתח דווקא את התרופה CF602 שלה, שהיא תרכובת מעט שונה של אותו חומר פעיל, להתוויה של אין אונות. "התרופה החדשה נראית בניסויים הפרה-קליניים בטוחה אף יותר מ-CF101", אומרת פישמן.

- אם תצלחו את הניסויים והרישום - מה הסיכוי להתחרות בשוק הרווי של תרופות אין אונות?

"התרופות הקיימות עלולות ליצור תופעות לוואי בתחום הלב ולחץ הדם, ולכן עשרות אחוזים מן החולים המעוניינים בהן אינם יכולים להיות מטופלים".

- ומי שלוקח את התרופה המובילה שלכם לדלקת מפרקים, עלול לסבול מעודף זקפה?

"בניסויים, המוצר עזר למי שסבל מבעיות בתפקוד המיני, ועל האחרים לא השפיע, או לפחות - אף אחד לא דיווח שזה הפריע לו. אבל ייתכן שנצטרך לציין את זה כתופעת לוואי אפשרית".