"עמוד ענן": הקבינט אישר גיוס 75 אלף חיילי מילואים; חיל האוויר הפציץ את משרד הפנים של חמאס בעזה

(עדכונים שוטפים) - יומו השלישי של מבצע "עמוד ענן": רקטה התפוצצה ליד גוש עציון; שני טילים נורו לתל-אביב ■ המטחים לערי דרום נמשכים ■ תקיפה מסיבית של חיל האוויר בעזה ■ נתניהו: "צה"ל ערוך להרחבת הפעולה"

היום השלישי למבצע "עמוד ענן" בעזה: בצה"ל מתקדמות ההכנות למה שמסתמן כפעולה קרקעית בעזה. הקבינט אישר הערב הרחבה של גיוס מערך המילואים, לאחר שמזכיר הממשלה גדעון האוזר החל בסבב שיחות טלפוני בין שרי הממשלה, לשם אישור גיוסם של 75 אלף אנשי מילואים נוספים.

בפיקוד העורף עדכנו את ראשי הרשויות המקומיות כי המבצע בעזה עשוי להימשך שבעה שבועות, ועל כן יש להיערך מבחינת מלאי חירום וסיוע לתושבים. אלוף הפיקוד אייל אייזנברג שוחח עם ראשי הרשויות במרכז ובדרום וכן עם מפקדי המחוזות והנפות של הפיקוד בעניין הזה.

חיל האוויר הפציץ בשעות הערב את בניין משרד הפנים של חמאס בעזה, האחראי על מנגנוני בטחון הפנים של חמאס ברצועה. בנוסף תקף חיל האוויר וחיסל את אחמד אבו-ג'לאל, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס במרכז הרצועה, כמו גם את ח'אלד שאער, ראש מערך הנ"ט.

רקטות לירושלים ותל אביב

הערב פגעה רקטה שנורתה מרצועת עזה פגיעה ישירה בבית במועצה האזורית באר טוביה, והמטחים לעבר ערי הדרום, מיישובי עוטף עזה, ועד לבאר שבע, אשדוד, אשקלון וגן יבנה - ממשיכים. במועצה האזורית אשכול נפצעו 3 אנשים מפגיעת רקטה. בנוסף, נורו מספר פצמ"רים מסיני לעבר כרם שלום.

בשעה 16:45 נשמעה אזעקה באזור ירושלים. ארגון חמאס אומר כי הוא ירה לעבר ירושלים סוג משופר של רקטת קסאם מסוג M-75 שאינו מוכר לגורמי הביטחון, והיא אותרה בשטחים פתוחים מחוץ לעיר ליד גוש עציון. תושבת ירושלים אמרה ל"גלובס" כי "נשמעה אזעקה של דקה לערך וכמה שניות לאחריה היה קול פיצוץ עמום שנשמע כמו פגיעת רקטה". אין נפגעים או נזק.

משעות הבוקר נורו אל שטח ישראל יותר מ-150 רקטות, רבות מהן בזמן שישראל הסכימה להקפיא זמנית את פעילותה הצבאית ברצועה - שם ביקר ראש ממשלת מצרים, הישאם קנדיל. בסך הכל נורו מאז תחילת המבצע כ-550 רקטות לשטחי ישראל, רק 26 מהן לשטחים בנויים.

בשעה 13:30 לערך נשמעה אזעקה באזור ת"א לאחר ירי שני טילים לאזור. הטילים נפלו בשטחים פתוחים, ולא דווח על נפגעים. המשטרה הורתה לפתוח את המקלטים באזור ת"א.

טיל גראד התפוצץ הבוקר בחניון הסמוך לבניין מגורים באשדוד. במקום לא היו נפגעים, אך נגרם נזק לרכוש. במועצה האזורית שער הנגב רקטה פגעה פגיעה ישירה בבית - גם שם לא ידוע על נפגעים בנפש.

נתניהו: "צה"ל ערוך להרחבת הפעולה לתוך עזה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום: "בשיחותיי עם מנהיגי העולם, הביעו כולם הבנה למצב הבלתי נסבל הזה שבו נתונים יותר ממיליון אזרחים לאיום הטילים. שום מדינה לא הייתה מסכימה לכך. צה"ל ממשיך להכות בעוצמה בחמאס והוא ערוך להרחבת הפעולה לתוך עזה. עד עכשיו גרפנו הישגים רבים בלחימה וצריך להמשיך לפגוע קשות בטילים המכוונים לפגוע בדרום הארץ ובמרכזה". באשר להתקדמות המבצע, הבהיר נתניהו כי "צה"ל ומדינת ישראל פועלים לחסל את תשתית הטרור בעזה תוך שמירה מרבית שלא לסכן חיי אדם".

600 יעדים בעזה הופצצו

מאז תחילת המבצע, הותקפו מעל ל-600 יעדים ברצועת עזה. גורם צבאי בכיר מסר היום כי "מדובר בתקיפות מדוייקות שבוצעו ע"י חימוש מדויק. צה"ל פגע בתשתיות, בתים ומחסני נשק וכן בבתי מגורים של בכירים בחמאס שמשמשים גם הם כמחסנים לנשק".

ברצועת עזה נהרגו עד כה 28 פלסטינים מתקיפות חיל האוויר וחיל הים, כעשרה מהם אזרחים בהם שישה ילדים, וכ-250 פלסטינים נפצעו.

היום תקף חיל האוויר את ביתו של מוחמד אבו שמאלה, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס. לפנות בוקר, תקפו כלי טיס של חיל האוויר את ביתו של מוחמד סנואר - מפקד בכיר בזרוע הצבאית של חמאס - כך דיווחה התקשורת הפלסטינית ברצועה. על פי הדיווח, בתקיפה נפגעו לפחות שני בני אדם, אך בשלב זה לא ברור מה מצבם או זהותם והאם שהה סנואר בביתו בשעת התקיפה. סנואר הוא מפקד הזרוע הצבאית של חמאס בחאן יונס - אחד משישה מפקדי חטיבות בגדודי עז א-דין אל-קסאם. הוא היה מעורב בפיגועים רבים כנגד יעדים ישראליים ונחשב מבוקש בכיר ולשותף פעיל בחטיפת גלעד שליט.

במהלך הלילה ובשעות הבוקר היום התקיף צה"ל עמדות שיגור תת-קרקעיות ברצועה על מנת לשבש את יכולת השיגור של ארגוני הטרור. "כתוצאה מהתקיפות המתמשכות והפגיעה במערכי השיגור ברצועת עזה, צומצם במהלך הלילה ירי תלול המסלול לעבר ישראל באופן משמעותי לכדי נפילות יחידות בשטחים פתוחים", נמסר מדובר צה"ל.

ראש הממשלה נתניהו, ושר הביטחון אהוד ברק, הנחו הבוקר את צה"ל ומערכת הביטחון להיערך לקראת אפשרות של הרחבת והעמקת מבצע "עמוד ענן" - בין היתר, בפעולה קרקעית. בהערכת המצב שקיים אמש ראש הממשלה עם הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ וראשי זרועות הביטחון, הוחלט להעניק לצבא חופש פעולה מלא באשר לגיוס חיילי המילואים, שיידרשו לצורך הרחבת המבצע. כעת החל גיוסם של 16,000 חיילי מילואים, מתוך מכסה של 30,000 שביקשו ראשי הצבא.

"צה"ל נחוש וימשיך לתקוף יעדים"

בצה"ל הדגישו כי מטרת המהלך היא העמקה משמעותית של הפגיעה ביכולות השיגור של ארגוני הטרור מהרצועה."רצועת עזה הפכה לבסיס איראני קדמי והיא מעמידה את אזרחי מדינת ישראל תחת ירי טילים וטרור בלתי נסבלים", נמסר בהודעת דובר צה"ל, תא"ל יואב (פולי) מרדכי. "צה"ל נחוש וימשיך לתקוף יעדים המהווים בסיסים לטרור כנגד אזרחי מדינת ישראל".

צה"ל ביקש אמש אישור לגייס 30 אלף אנשי מילואים. "ראש הממשלה ושר הביטחון אישרו להרחיב את היקף גיוס המילואים כדי להיערך לכל האופציות", אמר דובר צה"ל שהעביר מסר מאיים לראשי חמאס ויתר ארגוני הטרור בעזה. "על כל זוטר עד בכיר ברצועה להיזהר מאוד. יש פה החלטה נחושה שהתחילה בעיתוי הנכון. היא סדורה, מתוכננת וקיבלה אישור".

לפי שעה לא הוחלט לשנות את כללי ההתנהגות לאוכלוסייה המרוחקת בטווח של 40 קילומטרים מגבול הרצועה - ובה גם תושבי גוש דן. עם זאת, הוא הדגיש כי "יש להמשיך ולהקשיב להנחיות. צה"ל ממשיך בפעילות אינטנסיבית ברצועה".

בתוך כך פורסם כי מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, צפוי להגיע לאזורנו באמצע השבוע הבא, בניסיון להביא להפסקת אש בין ישראל וחמאס. בארץ, יוועד מזכ"ל האו"ם עם ראש הממשלה נתניהו, עם שר הביטחון ברק, ועם שר החוץ ליברמן, וברמאללה יפגוש באן את יושב הראש הרשות עבאס. הביקור תואם בעקבות הדיון בדלתיים סגורות שקיימה שלשום מועצת הביטחון של האו"ם בעקבות ההסלמה בעזה.