ארה"ב מביעה תמיכה בישראל אך חוששת מפעולה קרקעית

"ממשל אובמה חושש מפלישה קרקעית לעזה; תעזור לחמאס" ■ מפקד חיל האוויר ביקר בוושינגטון בתחילת השבוע ■ רה"מ עדכן את נשיא ארה"ב על ההתפתחויות בעזה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, טילפן אתמול (ו') לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, ועדכן אותו על המצב בעזה ובישראל. השניים דנו על אופציות להפגת ההסלמה ברצועה. כך מסר הבית הלבן.

רה"מ הביע הערכה עמוקה לנשיא ולעם האמריקני על השקעתה של ארה"ב ב"כיפת ברזל", המערכת ליירוט רקטות קצרות טווח ופצמ"רים, שיירטה בהצלחה מאות רקטות ששוגרו מעזה והצילה חייהם של אין ספור ישראלים, נאמר בהודעת הבית הלבן. אובמה חזר והדגיש את תמיכת ארה"ב בזכותה של ישראל להגן על עצמה והביע צער על אבדן חיי ישראלים ופלסטינים. זו היתה שיחתם השניה של אובמה ונתניהו השבוע.

שיחת אובמה נתניהו נערכה על רקע ידיעות על אי נוחות גוברת בממשל מההתלקחות בעזה. "ניו יורק טיימס" מדווח היום (שבת), שממשל אובמה מודאג מהסלמת האלימות ברצועה. בממשל מאמינים, שפלישה קרקעית לעזה תגדיל את מספר הקרבנות בקרב האוכלוסיה האזרחית, תשחק לידי חמאס ותשחק עוד יותר את מעמדה של ישראל במזה"ת.

בעוד שבהתבטאויות פומביות, וגם בשיחות פרטיות, מביע אובמה תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני ירי הטילים המתעצם מעזה, קוראים פקידי ממשל לעמיתיהם הישראליים, בשיחות פרטיות לא להרחיב את העימות, מהלך שלדעתם יניב תועלת לחמאס. ידיעה דומה פרסם אתמול "וושינגטון פוסט", שכתב, כי הממשל לוחץ על ישראל לקצר את העימות בעזה.

לפי הידיעה ב"טיימס", חוששים פקידי ממשל שהסלמה מתמשכת תפגע ביחסים השבירים בלאו הכי בין ישראל לבין מצרים וירדן, בדיוק כאשר ממשלות שתי המדינות נתונות ללחצים פנימיים הולכים וגוברים.

העיתון מגלה, כי מפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל, ביקר בוושינגטון בתחילת השבוע, לפני ההתלקחות בעזה, ונפגש עם פקידי ממשל. העיתון מציין שלא ברור האם אשל הודיע לבני שיחו שישראל עומדת לחסל את ה"רמטכ"ל" של חמאס.

השיחה בין נתניהו לאובמה היתה חוליה בשרשרת שיחות שניהלו אתמול אובמה ושרת-החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון, עם ראשי מדינות ושרים במזה"ת כדי לבנות תמיכה אזורית במאמצים לשכנע את חמאס להסכים להפסקת אש מיידית. גם פקידים בפנטגון שוחחו עם עמיתיהם בת"א.

בשיחה עם נשיא מצרים, מוחמד מורסי, הודה אובמה למצרים על מאמציה להפיג את ההסלמה והביע תקוה שמאצים אלה ישאו פרי.

כמו בשיחה עם נתניהו, הביע אובמה באזני מורסי צער על אבדן חיי ישראלים ופלסטינים. הוא אמר שיש חשיבות להרגעת המצב במהירות רבה ככל האפשר כדי להחזיר על כנה את היציבות האזורית ולמנוע מעשי הרג נוספים. השניים הסכימו לשמור על קשר הדוק בימים הקרובים. לדברי פקיד בכיר בממשל, שמצוטט ב"טיימס", המסר האמריקני למצרים הוא, ש"איננו יכולים לתת לסכסוך הזה להימשך מפני שהוא יציב סכנות הולכות וגדלות לאוכלוסיה האזרחית".

האמריקנים חוששים, שאם ישראל תחזור לעזה, יגבר הלחץ הציבורי במצרים ובירדן לנתק את היחסים עם ישראל. לרווחתם של פקידי ממשל, לא רמז מורסי עד עתה על אפשרות כזו. פקידי ממשל אומרים , שמורסי אמר שינסה להפיג את המתיחות בעזה. הדעה בממשל היא, שבשלב זה ניתן לסמוך על שת"פ של מורסי, אך אם ישראל תפלוש לעזה, הכל עלול להשתנות.

אובמה שוחח גם עם ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן על המצב בעזה. הם הביעו דאגה מהסכנות שנשקפות לאוכלוסיה האזרחית בשני הצדדים ואמרו כי יש לשים קץ לאלימות. אובמה וארדואן הסכימו שהאלימות המתמשכת פוגעת בסיכויים להשגת שלום בר-קיימא באזור ואובמה הדגיש את מחויבותו להשגת שלום במזה"ת.

זמן קצר לפני שיחתו עם אובמה, אמר ארדואן , כי המבצע הישראלי בעזה אינו אלא "תרגיל בחירות". הוא הכריז, כי "טורקיה ניצבת בצד אחינו בעזה ותומכת בעניינים הצודק".

במקביל קיימה קלינטון שיחות נפרדות עם שרי החוץ של ישראל ומצרים, אביגדור ליברמן וקאמל עמר, וכן עם עבדאללה מלך ירדן. שלשום (ה') שוחחה קלינטון עם עמיתה הטורקי, אחמט דאבוטולו. כל השיחות התמקדו בצורך לשים קץ להתלקחות בעזה.

בתדרוך היומי לכתבים בסטייט דיפרטמנט, אמרה הדוברת ויקטוריה נולנד, כי ארה"ב מבקשת את עזרתן של מדינות באזור בעלות יכולת להשפיע על חמאס. "מדינות אלה צריכות להבהיר לחמאס (שמה שמתרחש בעזה) אינו משרת את האינטרסים של העם הפלסטיני ובוודאי אינו תורם ליציבת האזורית".

הדוברת אמרה, כי בעיני ארה"ב מצרים היא מפתח להפגת ההסלמה במשבר בעזה. היא חזרה על העמדה הרשמית של הממשל, שלישראל זכות להגן על עצמה, אך נמנעה מלהתייחס ישירות לשאלה האם פלישה קרקעית לעזה תהיה חלק מהזכות הזו.

בית-הנבחרים בוושינגטון אישר אתמול פה אחד החלטה שמביעה סולידריות עם ישראל במאבקה נגד חמאס ומכריזה שלישראל יש זכות להגן על עצמה מפני פעולות טרור. הסנט אישר פה אחד נוסח זהה יום קודם לכן.