מודאגים? ספינות ארה"ב נערכות לפנות אמריקנים מישראל

פקידים אמריקניים: אפשרות פינוי אזרחי ארה"ב בישראל - רחוקה ביותר, אך מוטב להיות מוכנים ■ דובר רה"מ, מארק רגב: הפגיעה במשפחה שלמה בעזה - "פשלה... כישלון"

שלוש ספינות אמפיביות של חיל הים האמריקני עושות עתה דרכן למזרח הים התיכון כדי להיות במצב כוננות ליד חופי ישראל ולסייע בפינוי אזרחיים אמריקניים מישראל בימים הקרובים אם יהיה צורך בכך. כך מסרה אמש (ב') כתבת הפנטגון של CNN, ברברה סטאר, מפי שני פקידי רשות אמריקניים.

הפקידים הדגישו שפינוי אמריקנים נחשב אפשרות רחוקה ביותר ושממשל אובמה אינו מתכנן בשלב זה פינוי כזה. אזרחים ארה"ב שרוצים לצאת מהאזור יכולים לטוס במטוסים של חברות תעופה מסחריות.

אך כתבת CNN מציינת, שההוראה להציב את הספינות במזרח הים התיכון, גם אם פינוי אמריקנים מישראל נחשב אפשרות רחוקה ביותר, מדגישה את הדאגה הגוברת והולכת בממשל מהכיוון שאליו עלולה להידרדר ההתלקחות בעזה.

"מדובר באמצעי זהירות; מוטב להיות מוכנים אם יתעורר צורך", אמר אחד הפקידים. שני המקורות הטעימו שהספינות ישמשו לפינוי אזרחי ארה"ב בלבד ולא ימלאו שום תפקיד בלחימה באזור.

שיגור הספינות למזרח הים התיכון ישפיע באופן מיידי על צוותיהן ועל 2,500 הנחתים שמוצבים על סיפונן. הם היו אמורים לחזור לבסיסם בארה"ב לקראת סוף השבוע ועתה השיבה הביתה נדחתה בכמה ימים, בכפוך להתפתחויות באזור. בסוף השבוע היו הספינות באוקיינוס האטלנטי, ממערב לגיברלטר.

על פי CNN, מחזיקה ארה"ב ליד חופי ישראל גם בשלוש או ארבע ספינות בעלות יכולת ליירט טילים בליסטיים. פרישת האוניות באזור נמשכת כבר כמה חודשים לנוכח איום של שיגור טילים בליסטיים מאיראן.

התפתחויות נוספות סביב ההתלקחות בעזה:

• דובר רה"מ, מארק רגב, אמר אמש לצוות CNN בישראל, שהרג משפחה שלמה, משפחת דאלו, בעזה, במאמץ לחסל את יחיא בעיה, "חבר בכיר בחמאס", היה "פשלה". הוא ציין, שישראל אינה יודעת מה בדיוק קרה, ושהיא מאמינה שחמאס משתמש באזרחים כמגינים אנושיים, אך כל אימת שנהרג אזרח חף מפשע זה "כישלון".

• משלחת ארה"ב לאו"ם הכשילה אמש יזמה של של שגרירי רוסיה ומרוקו למועצת הביטחון לפרסם הודעה לעיתונות שקוראת לשים קץ לפעילות הצבאית ברצועת עזה. השגריר הרוסי, ויטאלי צ'ורקין, קבל על כך שחברה במועצת הביטחון נוקטת למעשה "פיליבאסטר" ומונעת את פרסום ההודעה לעיתונות.

הוא לא נקט בשמה של חברת המועצה אך רמז, בצורה שאינה משתמעת לשני פנים, שמדובר בארה"ב. לפי הערכות של גורמים המעורים בנושא, נוסח ההחלטה שיזמו רוסיה ומרוקו אינו מזכיר את שיגורי הרקטות מהרצועה לעבר ישראל. שגרירת ארה"ב באו"ם, סוזן רייס, אמרה: "אנו מאמינים שמעשים, או אפילו היעדרם, צריכים להתמקד בצורך לחזק את היזמה להשיג הפסקת אש".