סגן ר"מ טורקיה הודה: עזרנו לאיראן לעקוף את הסנקציות

סגן ראש הממשלה הטורקי חשף את הדברים במהלך עדות שלו בפני ועדת התקציבים של הפרלמנט בנוגע לזינוק בייצוא הזהב ■ על פי התוכנית, טורקיה משלמת לאיראן בזהב במקום מטבעות עבור רכישת הגז הטבעי והנפט

סגן ראש ממשלת טורקיה עלי בבקן הודה אתמול בפני ועדת התקציב של הפרלמנט הטורקי כי טורקיה עוזרת לאיראן במאמצים שלה להתגבר, או יותר נכון לעקוף, את הסנקציות שהטילו עליה ארצות הברית והאיחוד האירופי מאז תחילת השנה על מנת למנוע ממנה את המשך פיתוח תוכנית הגרעין שלה.

בבקן הסביר אתמול בפני הוועדה כי היות ואיראן מספקת 18% מצריכת הגז הטבעי של טורקיה ו-51% מצריכת הדלק שלה, היה צורך למצוא דרך לעקוף את הסנקציות של ארה"ב והאיחוד האירופי שמונעות בין היתר מאיראן לקבל תשלומים בדולרים או באירו. על פי בבקן, בשל כך משלמת טורקיה לאיראן בעזרת המטבע המקומי שלה - הלירה הטורקית.

אך השווי של הלירה הטורקית בשווקים בעולם נמוך משמעותית, ולא מספיק חזקה בשביל לקנות סחורות מהעולם, אך היא כן מספיקה על מנת לרכוש זהב מטורקיה. "כעיקרון, ייצוא הזהב שלנו לאיראן מהווה תשלום על רכישות הנפט מהם", אמר בבקן. "טורקיה מפקידה את התשלום בחשבון של איראן שנמצא בטורקיה אך איני יודע איך האיראנים מעבירים את הכסף אליהם".

היעד הסופי המדוייק שאליו מועבר הזהב לאיראן אינו ידוע, אך אנליסטים מעריכים כי בשל היקף הפעולה הגדול שממשיך להתרחב כל הזמן, ממשלת איראן חייבת להיות שחקן מרכזי בכל התהליך הזה.

הדברים של בבקן נחשפו במהלך עדות שלו בפני ועדת התקציבים של הפרלמנט הטורקי שבוחנת את העלייה המפתיעה בייצוא של הזהב הטורקי מאז תחילת השנה. על מנת להבין את גודל הזינוק ניתן להסתייע במספרים הבאים: מתחילת השנה הנוכחית ועד סוף ספטמבר הממשלה הטורקית ייצאה זהב לאיראן בהיקף של 6.4 מיליארד דולר וזאת לעומת 54 מיליון דולר בשנת 2011. בשנה האחרונה הפכה איראן ללקוחה הכי גדולה של הזהב הטורקי עם 60% מכלל ייצוא הזהב של טורקיה.