סטארט-אפ בשבוע: ביוסייט מפתחת סוס טרויאני לסרטן

התרופה של ביוסייט למחלת הסרטן מבוססת על מנגנון שהופך אותה לרעילה רק בתאים שמסוכנים לגוף

הרקע: חברת הסטארט-אפ ביוסייט, שהוקמה כבר בשנת 2000, מתכוננת בימים אלה לכניסה לניסויים קליניים בתרופה החדשה שפיתחה, אשר מיועדת לטיפול בסרטן הדם. ככה זה בתחום התרופות, כשאין הרבה כסף הכול הולך לאט מאוד. בישראל יש לא מעט יזמים עקשנים שהמחסור במזומנים לא מרתיע אותם מלהגיע למטרה.

ד"ר סטלה גנגרינוביץ', ממציאת המוצר, היא מומחית לביולוגיה תאית ואנזימולגיה מהטכניון, שעזבה משרה בטוחה כדי להקים את הסטארט-אפ על בסיס הרעיון הנוכחי. החברה הוקמה בחממת משגב, עוד לפני שזו הייתה בבעלות קבוצת טרנדליינס.

אל ההרפתקה הזו לקחה איתה המייסדת גם את מארק גנגרינוביץ', בעלה, מהנדס מהטכניון. השניים מובילים את החברה מהקמתה. בתחילת דרכה התמקדה החברה במתן שירותים בתחום פיתוח התרופות לחברות גדולות, אך עם הזמן היא התמקדה במוצר החדשני שלה לטיפול בסרטן, וכיום היא עוסקת רק בכך.

השוק: המוצר הוא משפר כימותרפיה, שמיועד לכל סוגי הסרטן, אך תחילה תתמקד החברה בסרטן דם מסוג לוקמיה, שוק שמגלגל כמיליארד דולר.

כימותרפיה היא חומר רעיל אשר הורג תאים, שונים, בעיקר כאלה שמתרבים במהירות. כימותרפיה יעילה כנגד סרטן, אך גם נגד תאים בריאים בגוף. היא מחלישה את המטופלים ולעיתים גורמת בעצמה למותם. לעיתים אחרות, משום שהמטופל מתקשה להתמודד עם הטיפול, לא ניתן להיעזר בה באופן אפקטיבי.

המוצר: המוצר של ביוסייט הוא 'סוס טרויאני', כימותרפיה המחובר ל'זנב', שהינו חומר טבעי המוכר לגוף שיש לו שלוש תכונות. תכונה אחת היא שהוא לא מאפשר לכימותרפיה לפעול כרעל. תכונה שניה היא שהוא מזוהה על-ידי התאים הסרטניים כרכיב שלו הם זקוקים. התכונה השלישית היא שהקשר בין הזנב לבין הכימותרפיה, הוא כזה שרק אנזימים בתוך תא חי יכולים לפרק. אגב, אחרי שהחומר מסיים להרוג את התא, הוא יוצא ממנו כשהוא שוב לא רעיל.

"התאים הסרטניים מתרבים במהירות רבה ולכן הם זקוקים לרכיבים של בניית תא שיתר התאים הבוגרים אינם צריכים", אומרת סטלה גנגרינוביץ'. "ה'זנב' שאנחנו פיתחנו מזוהה על-ידי התא הסרטני בלבד כמשהו שהוא צריך, והוא מכניס את המולקולה כולה - זנב וכימותרפיה - לתוך התא. שם המולקולה עוברת פירוק והכימותרפיה הרעילה משתחררת והורגת את התא. בינתיים בשאר הגוף הכימותרפיה הלא רעילה, עם הזנב, מסולקת החוצה ללא פגע".

קיימות תרופות אחרות, הן בשוק אך בעיקר בפיתוח, אשר נחשבות לתרופות ממוקדות לסרטן, במובן הזה שהן מזהות קולטנים שונים המבוטאים על גבי התא הסרטני בלבד, וכך מתמקדות באופן ספציפי על התא ומשחררות כימותרפיה או חומר רעיל אחר בסביבת התא.

הגנגרינוביצ'ים מציינים כי המוצר של ביוסייט שונה בכך שהוא קודם כל חודר לתא, ורק אז הופך רעיל. כתוצאה מכך האפקטיביות שלו בתא מוגברת, ומחוץ לתא כמעט ואין לו פעילות - כך על-פי הניסויים שבוצעו עד כה בבעלי חיים.

"כימותרפיה כל כך ספציפית יכולה להינתן במנות גדולות, נסבלות, וכך יש יותר סיכוי לבצע חיסול אמיתי של הגידול", אומרת סטלה גנגרינוביץ'.

ביוסייט נבחרה בעבר לאחת החברת הישראליות המבטיחות ב"ועידת המחר" שעורך הנשיא שמעון פרס.

שלב בפעילות: החברה קיבלה אישורים לביצוע ניסוי קליני בבית החולים רמב"ם וכעת היא מחפשת מימון לניסוי.

גיוסי הון: בתחילת דרכה גייסה החברה סכומים צנועים, ובשנת 2007 גייסה מיליון דולר בהובלת המשקיע הפרטי דובי זהבי. "דובי הוא ה'כוחות המיוחדים' של ביוסייט", אומר מארק גנגרינוביץ'. זהבי הביא לחברה משקיעים נוספים, בהם רעיה שטראוס.

השלב הבא: ארז בנדט, יו"ר החברה, לשעבר מנהל בכיר בטבע וכיום משקיע בסטארט-אפים שונים, מסביר כי: "הטכנולוגיה שסטלה פיתחה הופכת תרופה קיימת לתרופה חדשה יחסית בשינוי קטן. ההשקעה בהבאת מוצר כזה לשוק צפויה להיות קטנה, ולא נראה שנצטרך מאות מיליוני דולרים. בהתאם לכך נשמח לגייס גם את הסבב הבא ממשקיעים פרטיים, ואחר כך לחפש שיתופי פעולה עם חברות גדולות למוצר המוביל שלנו".