אירונאוטיקס חלמה להיות מעצמת מל"טים - ונאבקת על גורלה

מאבקי שליטה פנימיים, ביטול עסקאות ענק ופיטורים של כ-120 עובדים ■ האם המנכ"ל הזמני, סמי תותח, שמייצג את קרנות המנוף שהשתלטו על החברה, יצליח לייצב את המצב הכספי ולהחזיר לעובדים את הברק לעיניים?

1. לסמי תותח, המנכ"ל הזמני של חברת המל"טים אירונאוטיקס, לא יעמדו הרבה ימים של חסד: משימתו הראשונה תהיה לשקם את אמון העובדים בהנהלה, שנשחק בחודשים האחרונים בשל המשבר שפוקד את החברה. המשבר הגיע לשיא בחודש האחרון, כשלא שולמו משכורות אוקטובר.

רק לקראת סוף השבוע שעבר הופקדו המשכורות לחשבונות העובדים, לא בלי מאמצים נרחבים מצד המנכ"ל היוצא של החברה ומייסדה, אבי לאומי. עכשיו, ולו עד שיתמנה לה מנכ"ל קבוע, יצטרך תותח לנטוע מחדש בקרב כ-600 עובדי החברה את התחושה שמלאכתם נעשית למען חברה ביטחונית שמתחרה בענקיות נשק נוצצות, ולא במפעל שימורים קשה יום שמקיים קווי ייצור עונתיים בפריפריה.

תותח, שותף מנהל בקרן ויולה, בא לאירונאוטיקס בעיצומה של סערה שהרעידה את המנוע של החברה וטלטלה לה את הכנפיים. קרנות המנוף שהשקיעו בה - KCPS, ויולה ובראשית - השלימו בשבועות האחרונים את המהפך במבנה הבעלות שלה והראו למנכ"ל לאומי את הדלת.

2. בשבועיים האחרונים מהדהדת ברקע שאלת מעמדו ועתידו של לאומי בחברה שהקים וטיפח עוד כשהייתה סטארט-אפ קטן בחממה טכנולוגית באריאל. ביום חמישי האחרון הוא כינס את העובדים ששהו באותו הזמן באתר המרכזי של החברה ביבנה. הכינוס התקיים בחדר האוכל, לאומי כיבד אותם בעוגיות ובמיץ, הודה במשגים ניהוליים שנעשו בחברה, הלין על מבנה הבעלות המורכב שהעיב על צמיחתה ולא סיים לפני שהודיע שהוא לא מתכוון להיעלם לשום מקום. הוא זיהה את העגמומיות על פני העובדים, אלה שבימיה הטובים יותר של החברה עבדו למענה מסביב לשעון בעיניים בורקות.

בינתיים לאומי מקפיד על שתיקה תקשורתית, אם כי רועמת. לאומי נקט גישה זו לאורך החודשים האחרונים, גם כשהקרנות שהשקיעו במיזם ובמפעל החיים שלו "עשו שרירים" והפסיקו להזרים כסף למפעל. הקרנות עשו זאת גם בימים שחונים, שבהם החברה שיוועה לכסף ולו כדי לאפשר רכש הכרחי של חומרי גלם. לאומי ידע היטב מה קורה לו מתחת לאף, בלע רוק וגייס ככל שניתן את כישוריו הוורבליים כדי למזער את המצוקה לפחות כלפי חוץ.

בשיחה סגורה שקיים אז, הוא הבטיח כמה "הפתעות חיוביות": עסקאות מרשימות שעתידות להיחתם בתוך שבועות אחדים שיאירו באור חיובי את מפעל החיים שבנה בעשר אצבעות. אלא שבחלוף זמן החברה לא דיווחה על שום עסקה, מהותית ובלתי מהותית. ההפתעות היו דווקא רעות: משרד ההגנה הפולני הודיע על החלטתו לבטל עסקת הצטיידות במל"טים של אירונאוטיקס מדגם אירוסטאר בהיקף של כ-30 מיליון דולר, כי לא עמדה בלוחות הזמנים להספקת המערכות שהיו נחוצות לצבא פולין בפעילותו באפגניסטן.

גורם שמצוי היטב במצבה של חברת המל"טים הגדיר את הימים שבאו לאחר מכן כ"ניסיון להמשיך ולחיות, אבל רק עם ריאה אחת".

3. ההסתבכות בעסקאות עלו לה מיליונים. טרם התבטלה, עסקת המל"טים עם פולין עלתה לה הון, כי היא ניסתה לפצות על העיכובים במשלוח הכלים האמורים כששכרה עבור הצבא הפולני - ועל חשבונה - חברה חיצונית שתעניק את השירותים המבוקשים ללוחמים שלו באפגניסטן. כך יצא שאירונאוטיקס לא רק הפסידה עסקה שהייתה מכניסה לה כ-30 מיליון דולר נחוצים, היא פשוט הפסידה על השירותים ששכרה עבור הפולנים ונתקעה במחסניה עם מלאי של מל"טים ומערכות נלוות שהיו אמורים להישלח אליהם בתוך שבועות אחדים, אלמלא אותו ביטול.

ההסתבכות של החברה באה בתקופה מסובכת ממילא בשוק ביטחוני-עולמי צולע: צבא ארה"ב כבר נסוג מעיראק, והביקוש האדיר שלו לנשק ולמערכות לחימה החל לדעוך. חברות נשק גדולות, שבעבר הייתה להן הפריבילגיה להתמודד על מכרזי ענק בעולם, החלו להיאבק "ראש בראש" גם על הלחם והחמאה של חברות קטנות ובינוניות כמו אירונאוטיקס. המשבר הכלכלי בעולם אילץ את רוב הממשלות בשוקי היעד של ישראל להדק חגורה ולקצץ בתקציבי ההצטיידות של הצבאות שלהן, ואירונאוטיקס התחילה לסבול מלחץ ומקשיי נשימה. כנראה שככה זה מרגיש לחיות עם ריאה אחת: בחודשיים האחרונים פוטרו כ-60 מבין עובדי החברה, שמתווספים על-פי הערכות לעוד כ-60 שפוטרו במהלך השנה האחרונה.

4. רבים מבין אנשי אירונאוטיקס, שלקחו חלק בהנחת אבני היסוד שלה, כבר נזכרים בערגה בימים שבהם שמה של החברה אוזכר לצד ההגדרה "חברה ביטחונית צומחת" או "מבטיחה": רק לפני כשנתיים, "רוח המפקד" של לאומי הכתיבה חתירה להפיכת אירונאוטיקס לאחת ממעצמות המל"טים בעולם. החזון היה לבנות מפעל ענק בנגב, עם מסלול המראה צמוד לחללי הייצור, שיוציאו מל"טים זולים משמעותית אך איכותיים לא פחות מאלה של המתחרות הגדולות בתחום, אלביט מערכות והתעשייה האווירית.

המלחמות הפנימיות בדירקטוריון ומאבקי השליטה בין המשקיעים, הסיתו את הקשב של אנשי החברה לשדות אחרים - ולא שדות מערכה ומרחבים אוויריים של כלי טיס בלתי מאוישים. עכשיו, יש מי שחושש מהנזק האסטרטגי שספגה אירונאוטיקס: החברה מיבנה לא המציאה את המל"טים, את המיני-מל"טים ואת מערכות הניווט שבהן היא כל כך מתגאה.

השוק הביטחוני מלא באלטרנטיבות, חברות נוספות מייצרות אמצעים שלא נופלים באיכותם מאלה שיוצאים מקווי הייצור וההרכבה של החברה. לקוחות פוטנציאליים בחו"ל, יודעים להעריך גורמים בשוק הביטחוני, כבר יקבלו את ערימת הידיעות שהתפרסמו בתקשורת הישראלית, מתורגמות אחת לאחת, כדי לגרום לאנשי הרכש במדינה זרה לחשוב פעמיים אם באמת יש ברצונם לעשות עסקה עם חברה כל כך מתוסבכת. העניין הזה פשוט בלתי נפרד מהתחרות האגרסיבית בין חברות ביטחוניות שמתמודדות על מכרזים שמנים.

ואפשר גם שהשתלטות קרנות המנוף על החברה, והשגת הסכם עם הבנקים על פריסת חובותיה שנאמדים בכמה עשרות מיליוני שקלים - ייטיבו עם אירונאוטיקס ויאפשרו לה את החמצן הדרוש כדי לייצר וודאות. הקרנות השקיעו בה מספטמבר 2011, ובמהלך האחרון שלהן, המירו את השקעותיהן למניות באופן שדילל משמעותית את אחזקותיהם של לאומי ושל האחים אהרון (ז"ל) ואבי שקד בחברה. כעת הן מחזיקות בכ-70% מהחברה. יו"ר החברה הוא מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') איתן בן אליהו, וחרף המהפך, הוא צפוי להמשיך לכהן בתפקידו.

5. בינתיים, מעידים גורמים שחשופים למצבה, נציגים של גופי רכש בארגוני ביטחון וצבאות בעולם מגיעים אל מתקני החברה כדי להתרשם ממוצריה ומשכים מגעים במישורים השונים בדרך להשגת עסקאות חדשות. אז ייתכן שיש אופק שאפשר להמריא אליו, ועם ניהול נכון ובעיקר ממוקד - אפשר שהטיסה תהיה יציבה. אלא שבדרך לשם, ההנהלה שתבוא תצטרך להזיע, כדי לשפר את היחסים המעוררים עם הספקים, שמחכים שהיא תפרע את חובותיה כלפיה ולא פחות לשקם את יחסיה עם עובדים ממורמרים. בימי ההשתלטות על החברה והמו"מ עם הבנקים העובדים שיוועו למשכורות - שאיש לא שילם. רבים מהם הגיעו לעבודה באתר המרכזי של החברה ביבנה, וברקע הלחימה בעזה במסגרת המבצע 'עמוד ענן'. המטלות היו רבות, והם נדרשו לספק שירותים דחופים לכוחות האוויר של צה"ל. בתוך כך וחרף הדחתו מתפקיד המנכ"ל, העידו גורמים המצויים במצב החברה, לאומי פעל בקרב לקוחות בחו"ל וגם אצל מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, כדי להקדים תשלומים על עסקאות ושירותים מן העבר - כדי שיהיה מה להפקיד לחשבונות העובדים. אלא שגם תשלום המשכורות לקראת סוף השבוע שעבר לא שיפר את המורל בקרב העובדים.

בקרנות הסבירו בימים האחרונים כי עיקר מאמציהן מתמקדים בזמן זה בגיבוש מהלך משולב שיוביל להתייצבות החברה החבוטה והמטולטלת. לצד השינוי שהושלם במבנה ההון שלה, המהלך שויולה, בראשית ו-KCPS מובילות יכלול הזרמת כסף ומינוי צוות ניהולי חדש. בקרנות מקפידים להחצין את אמונן בחברה ובמוצריה, סבורים שהסדר פריסת החובות עם הבנקים יעמיד לה את אורך הנשימה המתבקש וכל אלה ביחד - יגדילו את סיכוייה להיחלץ מן המשבר ואף להצליח.

6. חרף פרישתו מתפקיד המנכ"ל, לאומי נשאר רלוונטי למפעל חייו. בחברה הבהירו שהוא ימשיך לתרום לפיתוחה, אם כי טרם התברר איזה תפקיד יישא. במהלך השנה האחרונה כבר היה ניסיון למנות כמחליף של לאומי את שחר קרביץ וללאומי נברא תפקיד אחר, נשיא החברה. הניסיון כשל, קרביץ פרש משורות אירונאוטיקס ולאומי המשיך לשבת בלשכת המנכ"ל בסנדלים ובג'ינס, לעשן בשרשרת ולמעוך בדלי סיגריות לתוך המאפרה.

* השתתפה בהכנת הכתבה: הדס מגן