האם אבוג'ן היא חברת הביומד המוצלחת ביותר בבורסה?

אבוג'ן, שעוסקת בהנדסה גנטית של צמחים, מחזיקה קופת מזומנים מלאה ומאות מוצרים בפיתוח אצל שותפים בינלאומיים, למרות שעוד אין לה אפילו מוצר אחד בשוק ■ המנכ"ל: "מוצר מכל תוכנית פיתוח יביא הכנסות של עשרות מיליונים, שיירדו לשורת הרווח"

ההנפקה של אבוג'ן היא אולי המוצלחת ביותר מבין ההנפקות של חברות מבוססות מו"פ, מאז התקבלו ב-2005 ההקלות בתקנות להנפקת חברות מו"פ. מאז הנפקתה ב-2007, שווי החברה עלה מ-100 מיליון שקל ל-627 מיליון שקל, ומחיר המניה עלה ב-237% באותה התקופה.

האם נתונים אלה יכולים להעיד כי אבוג'ן היא חברת הביומד המוצלחת בבורסה? אולי, ככל שניתן לכנותה חברת ביומד. אבוג'ן עוסקת בהנדסה גנטית של צמחים כדי לשפר את תכונותיהם, ואין לה קשר לתחום הרפואי. אך כמו לרוב חברות התרופות בבורסה, גם לה אין עדיין מוצרים בשוק, והם צריכים לעבור ניסויים בטרם יוכלו להגיע למכירות. עלות הניסויים והשיווק מוטלת ברובה על שותפיה, ואילו אבוג'ן צפויה ליהנות מתמלוגים.

ההבדל העיקרי במודל של אבוג'ן לעומת חברת ביומד הוא היקף הפעילות שהיא יכולה לייצר בכל רגע נתון. לעומת מוצר אחד או שניים לחברת תרופות, לאבוג'ן יש מאות גנים בניסויים אצל חברות זרעים מובילות. המשמעות היא שאם לכל גן יש סיכוי של 8% להפוך למוצר (ראה תרשים), הרי שסטטיסטית אבוג'ן כבר הבטיחה שמ-2018 והלאה יהיה לה מוצר בשוק. ההתלהבות של חברות הזרעים מן הטכנולוגיה שלה, מרמזת כי יש סיכוי שהיא אפילו יכולה לנצח את הסטטיסטיקה.

באורח כמעט פלאי אבוג'ן הצליחה לחתום על הסכמים עם כמה חברות זרעים שמממנות את פיתוח מוצריה בעשרות מיליוני דולרים, להשקיע עשרות מיליונים במניותיה, ולשלם סכומים דומים עבור אבני דרך. כך, לאבוג'ן יש 51 מיליון דולר בקופת המזומנים, מבלי שביצעה בשנים האחרונות גיוס ממשקיעים.

הכנסות החברה בתשעת החודשים הראשונים של 2012 הן 12 מיליון דולר, המשקפים כ-20% צמיחה לעומת התקופה המקבילה. העובדה שמדובר בהכנסות מהסכמים, ולא ממכירת מוצרים בשוק, מביאה את המשקיעים לשאול את עצמם אם ייתכן שאותן חברות ימשיכו לקנות מאבוג'ן את הידע שלה באותו הקצב, או שבשלב כלשהו הן ירוו? ואם מוצריה של אבוג'ן יגיעו לשוק, מהו היקף ההכנסות שניתן לצפות מהם?

לפי מנכ"ל אבוג'ן, עופר חביב, כל עוד מדובר בצמחים שונים ובתכונות שונות, אין גבול למספר ההסכמים שעליהם ניתן לחתום, כל עוד אבוג'ן ממשיכה לחדש ברמה המדעית, דבר שהיא בהחלט עושה.

הפיצול שיביא מוצרים חדשים

לאבוג'ן יש היום ארבע מערכות טכנולוגיות עיקריות: מערכת לגילוי גנים שכדאי לשפר בהנדסה גנטית של צמחים (Athlete); מערכת לניבוי הכלאות מוצלחות (Evobreed); מערכת לניבוי האופן הטוב ביותר להכנסת גן לתוך צמח (Gene2product); ומערכת לניבוי הקשר בין צמחים לחומרים כימיים.

בעתיד מקווה החברה להיכנס לתחומים של בקרת גנים ב-RNA, וכן לבחון תועלות בהפחתת פעילות של גנים מסוימים. אבל חביב טוען שלא רק בזה תלויה ההצלחה. "מערכת היחסים בינינו לבין השותפים שלנו הפכה לאינטימית", הוא אומר, "הם משתפים אותנו בבעיות שלהם, ואנחנו משתדלים לפתור אותן. כל עוד הם יציפו בעיות חדשות, יהיו מוצרים חדשים".

חביב מספר כי באחרונה פוצלה החברה לארבע חטיבות - שיפור תכונות צמח, עמידות בפני מחלות, אגרו-כימיה (ממשק בין חומרים כימיים לבין צמחים) וביו-דיזל. "שמתי לב שכשמישהו מצליח בתחום מסוים, הוא מרגיש מסופק, גם אם בתחומים אחרים הצליח פחות. באבוג'ן רשמנו הצלחות בתחום של שיפור תכונות הצמח, ולכן רוב המיקוד של העובדים היה בתחום זה.

"כשפיצלתי את היחידה לארבעה תחומים, שבראשות כל אחד מהם עומד מנהל מו"פ ומנהל פיתוח עסקי שנמדדים לפי ביצועי חטיבתם בלבד, ראינו את השינוי מיידית", הוא מוסיף, "שלושת התחומים שהם לא שיפור תוכנות הצמח יצאו מן הצל, ואנחנו מקווים לשמור על אותו קצב של מוצרים ופרויקטים חדשים כמו של חטיבת שיפור התכונות".

באשר להכנסות הצפויות מן המוצרים אומר חביב כי, "אם יהיה לנו רק מוצר אחד מכל אחת מתוכניות הפיתוח שלנו, יהיו לחברת הזרעים שרכשה את התכונה הזו מאיתנו הכנסות של מיליארד דולר. התמלוגים שלנו הם חד ספרתיים, כך שזה מיתרגם להכנסות של עשרות מיליוני דולרים עבורנו, שיורדים ישירות לשורת הרווח".

- השותפים שלכם באמת ישלמו עשרות מיליוני דולרים גם על השיפור החמישי של אותו צמח?

"אין סיבה שלא. שוק הזרעים מגלגל היום 35 מיליארד דולר. בכל זאת, אנחנו בעידן של מחסור במזון. הדרישה ליבול של חקלאים רק עולה, ולכן הדרישה לשיפור התפוקה רק עולה. אנחנו מציעים שני דברים: שיפור תפוקה או חיסכון בעלויות. שניהם מיתרגמים ישירות להכנסה של החקלאי, ולכן הוא משלם עמלה לחברת הזרעים, שמשלמת לנו. חברות הזרעים כבר הודיעו שהן רוצות להכפיל את היבול מכל שדה. חברה שתאפשר להן לעשות זאת, לא צריכה להיות מודאגת מתזרים או מהכנסות".

- בתור חברה עם הכנסות ושותפויות עם גורמים בינלאומיים, לדעתך אתם מתאימים להיסחר בבורסה בינלאומית?

"הנושא הזה עולה כל הזמן. אני רוצה קודם לראות את ההתנסות של יתר החברות הישראליות בבורסות האלה לאורך זמן. כרגע יש לי קופת מזומנים מלאה, ואופציית פוט של 12 מיליון דולר אצל מונסנטו, כך שאין שום צורך לגייס כסף. כשנחשוב שזה מתאים, נעשה את זה לטובת בעלי המניות".

נציין כי אין מניעה שלפני הכניסה לבורסה בינלאומית, אבוג'ן תירכש על ידי אחת השותפות שלה.

אבוגן
 אבוגן