לחץ אירופי עקב הבנייה; לשכת רה"מ: "אין שינוי בהחלטה"

(עדכון) - בישראל ממעיטים בחשיבות האיום הבריטי להשעות הסכמי הסחר: "קשקוש, איום ריק מתוכן" ■ בריטניה היא יעד היצוא הראשון של ישראל - 3.1 מיליארד דולר בשנת 2011

מתקפה דיפלומטית על ישראל מצד אירופה בעקבות החלטת הממשלה לאשר בנייה בשטח E1 במזרח ירושלים: ממשלות בריטניה, צרפת ושבדיה נזפו היום (ב') בשגרירים הישראלים במדינתם. לפי דיווח "סקיי ניוז" הבוקר, ממשלת בריטניה אף שוקלת להשעות את הסכמי הסחר עם ישראל ולהשיב את שגרירה.

מקור במשרד החוץ בלונדון אמר ל"סקיי ניוז", כי "כל האפשרויות על השולחן". לדבריו, "יש תיאבון לפעולה נגד ישראל" במשרד החוץ הבריטי וכוונה "לבחון מחדש" את הסכמי הסחר של האיחוד האירופי עם ישראל. בדיווח בבריטניה נמסר, כי פעולה נגד ישראל תיעשה בתיאום עם מדינות אירופיות נוספות, כאשר צרפת תמלא תפקיד מכריע בפעולה המשותפת.

מנגד, גורמים בישראל המעיטו בחשיבות האיום להשעות את הסכמי הסחר. לדברי אחד הגורמים, "ישראל מקיימת מסחר עם בריטניה במסגרת מערכת רחבה של הסכמי סחר עם מדינות האיחוד האירופי, ולפיכך, אין בכוחה לנקוט בעניין זה מהלך חד צדדי, אלא אם תוביל אותו בהסכמת כלל 27 המדינות שחברות באיחוד. כפי שהדברים נראים כרגע, מדובר בקשקוש ובאיום ריק מתוכן", אמר הגורם הכלכלי בשיחה עם "גלובס".

גורם בלשכת ראש הממשלה אמר היום כי "ישראל תמשיך לעמוד על האינטרסים החיוניים שלה גורם מול לחצים בינלאומיים ולא יהיה שינוי בהחלטה שהתקבלה. ההליכה החד-צדדית של הפלסטינים לאו"ם היא הפרה בוטה ויסודית של ההסכמים שהקהילה הבינלאומית ערבה להם. לא צריך להתפלא שישראל לא ישבה בחיבוק ידיים מול הצעדים הפלסטיניים החד-צדדיים. לגבי צעדים נוספים, מדינת ישראל תפעל לפי התנהגות הפלסטינים. אם הם ימשיכו בצעדים החד צדדיים - ישראל תפעל בהתאם".

ד"ר ליאור הרמן, מומחה לכלכלה פוליטית בינלאומית ולאיחוד האירופי באוניברסיטה העברית בירושלים, הסביר היום, כי "זה אכן נשמע צעד מאוד דרמטי, אבל אני לא בטוח שהאנגלים יכולים להשעות או לבטל הסכם סחר חופשי. מדובר באיתותים. הם מאיימים כדי להביא את העמדה שהם שוקלים לנקוט בצעדים, וכל הצעדים האפשריים נמצאים על השולחן".

לדברי הרמן, המעבר מהדיבור לפרקטיקה הוא בעייתי: "מדיניות הסחר של האיחוד האירופי מנוהלת על ידי הנציבות, שדווקא מאוד התחזקה בשנים האחרונות על חשבון הארגונים הלאומיים של החברות. למדינות אין סמכות כמעט בנושא של השעיה או ביטול, אלא אם כן מדובר במקרים מאוד קיצוניים. משפטית זה דבר מאוד קשה. אם כבר, יותר פשוט וסביר שיחזירו את השגריר", הוא מסביר.

הרמן מציין, כי בידי הבריטים כלים אחרים, כגון ביטול או השעיה של הסכמים בילטראליים או פגיעה בקרנות משותפות, כמו קרן המדע.

בירושלים לא מיהרו להגיב לביקורת, אך באופוזיציה ביקרו את מדיניות הממשלה. יו"ר "התנועה", ציפי לבני, אמרה, כי "ממשלת נתניהו מסכנת את ישראל".

מנגד אמר ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, כי "יש לחבר את אזור E1 לירושלים בלי שום חששות, למרות שהעולם לוחץ עלינו". ברקת דיבר בכנס בנושא דיור בר השגה שנערך במכון גזית גלוב במרכז הבינתחומי בהרצליה, "אני מתנגד לבנייה במערב העיר, על פי תוכנית ספדי והתיעדוף העיקרי שלי הוא קודם כל פנימה בעיר, כאשר התיעדוף השני הוא התחברות למעלה אדומים כולל שטח E1 הן לדיור והן לתעסוקה. אני בהחלט מתחבר לראש הממשלה בנושא הזה.

"כשהעולם מדבר על הקפאה בירושלים, אני שואל הקפאה של מה? המיליארדים שאנחנו משקיעים במזרח העיר? לעצור בנייה של ערבים, או נוצרים, או יהודים? או שחלילה מישהו מתכוון שכאשר בא אלי יזם אני צריך לשאול אותו מהי דתו כדי לבנות בירושלים? זה הזוי. זה מנוגד לחוק גם בארה"ב. אני לא מכיר עוד עיר בעולם שהרגולטור שלה הוא נשיא ארה"ב".

בריטניה: יעד היצוא הראשון של ישראל

הסחר בין ישראל לבריטניה הסתכם בשנת 2011 בכ-5.1 מיליארד דולר, וזינק בכ-37% ביחס לשנת 2010 - כך עולה מנתוני מכון היצוא. נתונים אלה כוללים יצוא ויבוא של סחורות, בלי יהלומים. היצוא הישראלי לבריטניה ב-2011 הסתכם בכ-3.1 מיליארד דולר ורשם בשנה זו גידול של כ-53% ביחס להיקף היצוא אליה בשנת 2010.

יבוא הסחורות מבריטניה לישראל הסתכם אשתקד בכ-2 מיליארד דולר, ורשם עלייה בשיעור של 17% ביחס ל-2010. על רקע הנתונים, בריטניה נחשבת לשותפת הסחר הרביעית של ישראל בעולם, ליעד הייצוא השני של ישראל בעולם וליעד הייצוא הראשון שלה מבין מדינות אירופה.

בשלושת הרבעונים הראשונים של 2012 רשם היצוא הישראלי לבריטניה עלייה נוספת של כ-9% ובתום הרבעון השלישי הסתכם בכ-2.1 מיליארד שקל. את עיקר העלייה מייחסים במכון היצוא לפעילות ברבעון הראשון, שהתאפיינה ביצוא נרחב של תרופות.

עם זאת, ברבעון השני וברבעון השלישי של השנה המגמה השתנתה וחלה ירידה בשיעורים של 3%-5% בהתאמה בהיקפי היצוא הישראלי לבריטניה. בריטניה נחשבת ליעד יבוא תשיעי של ישראל בעולם ובשלושת הרבעונים האחרונים הסתכם יבוא הסחורות ממנה בכ-1.53 מיליארד דולר.

התפתחות סחר
 התפתחות סחר