גד זאבי מוכר את יפנאוטו תמורת 110-160 מיליון שקל

על פי הערכות בשוק, מאחורי ברזילי עומדת קבוצת משקיעים ■ אם העסקה תושלם, ברזילי ירכוש את יפנאוטו החזקות

לאחר 14 שנה תחת שליטתו של גד זאבי, צפוי זיכיון סובארו בישראל לעבור לידיו של שמעון ברזילי, סוכן סובארו בירושלים. על פי הערכות בשוק, מאחורי ברזילי עומדת קבוצת משקיעים. במידה והעסקה תושלם, ירכוש ברזילי את יפנאוטו החזקות, החברה הציבורית שבאמצעותה מוחזק זיכיון סובארו.

השלמת העסקה כפופה עדיין לבדיקת נאותות ולקיומם של כמה תנאים. אם לא ייחתם הסכם מפורט עד סוף החודש, ניתנה לרוכש אפשרות להאריך את בדיקת הנאותות עד לסוף חודש ינואר תמורת הפקדת 9.5 מיליון שקל.

עסקת יפנאוטו מוערכת בהיקף של 110-160 מיליון שקל. העסקה מורכבת מסילוק חובותיו של זאבי לאוליגרך מיכאל צ'רנוי, שמימן בעבר לזאבי את רכישת מניות בזק ואשר לו שעבוד על 80% ממניות יפנאוטו החזקות. 20% מהמניות משועבדות לבנק הפועלים, שגם אישורו נדרש למימוש העסקה.

בנוסף, הרוכש יצטרך להגיע לפתרון מול מחזיקי האג"ח של יפנאוטו ולהסדיר את המשך העמדת האשראי שמעניק בנק מזרחי-טפחות לחברה. כמו כן, נדרשים אישור יצרן סובארו היפני ואישור הממונה על ההגבלים העסקיים בישראל.

אג"ח יפנאוטו, בהיקף של כ-100 מיליון שקל, הגיבו היום בעלייה חדה לדיווח, אך עדיין הן נסחרות בתשואת זבל של עשרות אחוזים. עופר גזית, נציג מחזיקי האג"ח, מסר כי "העסקה בוצעה שלא בידיעתנו וללא הסכמתנו. נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי לשמור על זכויותינו".

מכירת יפנאוטו היא מימוש נוסף שמבצע גד זאבי, הנתון בחובות כבדים לבנקים. בחודש שעבר מכר זאבי את ביה"ח אלישע בחיפה לקרן סלע קפיטל ב-85 מיליון שקל. חודש לפני כן הפסיד לחברת מליסרון את מניותיו בגרנד קניון בחיפה, לאחר שלא הצליח להחזיר הלוואה שכנגדה שועבדו מניותיו בקניון (כ-30%).

יפנאוטו החזקות נתונה במשבר קשה על רקע ירידה נמשכת בהכנסותיה בשנים האחרונות. סובארו, שבעבר חלשה על נתח של 40% בשוק הרכב המקומי, התדרדרה לפחות מ-1%. את החודשים ינואר-ספטמבר סיימה החברה עם הפסד של 37 מיליון שקל (בהמשך להפסד של 71 מיליון שקל ב-2011 כולה). רואי החשבון צירפו לדוחותיה הערת "עסק חי" על רקע אי עמידה בתשלומים לנושיה בזמן.

שמעון ברזילי הוא סוכן סובארו בירושלים מאז 1976 והסוכנות שבבעלותו נחשבה לגדולה ביותר במערך של סובארו. ב-2010 שימש ברזילי למשך תקופה קצרה כמנכ"ל יפנאוטו לאחר פרישת המנכ"ל אלי דוד. בינואר השנה מכר ברזילי לחברת שגריר רשת מוסכים לפחחות וצבע תמורת כ-12 מיליון שקל. מלבדו, התעניינו ברכישת יפנאוטו גם יבואנית הרכב קרסו וחברות הטרייד-אין "טרייד-מוביל" ו"אוטו-דיל".

סובארו
 סובארו