90% מבעלי העסקים הקטנים: הממשלה לא מסייעת מספיק

בעלי העסקים הקטנים והבינוניים מביעים חוסר ודאות לגבי המצב הכלכלי, ו-40% ציינו שאינם מתכוונים לשכור עובדים חדשים בשנה הקרובה

שני סקרים שנערכו באחרונה מציירים תמונה עגומה של היחס בין הממשלה למגזר העסקים הקטנים והבינוניים. לפי סקר של פנינסולה פיננסים - חברת האשראי החוץ-בנקאי המתמחה במגזר זה - בקרב 100 בעלי עסקים קטנים ובינוניים, כ-90% מהמשיבים סבורים שהממשלה לא עושה מספיק כדי לסייע להם, לעומת 6% בלבד שסבורים שהממשלה עושה די.

עוד עולה מהסקר, כי 79% מבעלי העסקים צופים שהבנקים ימשיכו להקשיח את תנאי קבלת האשראי ב-2013, ורק 15% סבורים שתנאי קבלת האשראי יישארו ללא שינוי. כמו כן, בעלי העסקים הקטנים והבינוניים מביעים חוסר ודאות לגבי המצב הכלכלי, ו-40% ציינו שאינם מתכוונים לשכור עובדים חדשים בשנה הקרובה, לעומת 36% שמתכוונים לעשות כן.

עסקים קטנים ובינוניים מוגדרים כבעלי מחזור שבין 5 ל-100 מיליון שקל מכירות בשנה, ומעסיקים בין 10 ל-500 עובדים. כשני שלישים מהתוצר העסקי ב-2011 נבעו ממגזר זה, המעסיק 69% מכלל המועסקים, שהם כ-1.4 מיליון עובדים.

מקום לדאגה

"ברור שבעלי העסקים אינם מרוצים מהמהלכים של הממשלה לקדם עסקים קטנים ובינוניים", אומר מיכה אבני, מנכ"ל פנינסולה פיננסים, "הייתי מצפה שמתמודדים לכנסת יאמצו את דוח זקן, ויבטיחו לקדם את ההמלצות עם הקמת הממשלה הבאה, לרבות האפשרות שגופים מוסדיים יעניקו אשראי לפרטים ובעלי עסקים קטנים".

גם "להב", לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל, חשפה השבוע סקר שעשה בסוף נובמבר "מכון סמית" בקרב 500 משיבים וממנו עולה, כי 40% מהם סברו כי אף אחת מהמפלגות לא ידאגו לבעלי עסקים קטנים ובינוניים. לפי הסקר, מפלגת העבודה ורשימת הליכוד ביתנו נתפסות כאלו שידאגו במידה הרבה ביותר לעצמאיים (19% ו-18% בהתאמה); כ-11% מהמשיבים סברו, כי מפלגתו החדשה של יאיר לפיד תסייע לאוכלוסייה זו. שאר המפלגות צוינו על ידי פחות מ-3% מהמשיבים. "רוב הציבור חושב שאף מפלגה מהמתמודדות בבחירות לא תדאג לעצמאים ולעסקים הקטנים והבינוניים. אלו נתונים מדאיגים" אמר נשיא להב, רו''ח אהוד רצאבי.