ירידה של 30% ברווחי בתי ההשקעות בינואר-ספטמבר

מתחילת השנה נחתך הרווח הנקי המצרפי של חמשת בתי ההשקעות הציבוריים ב-8%, לכ-145 מיליון שקל, ורווחי הברוקרים הפרטיים נחתכו ב-72% לרמה של 21.4 מיליון שקל

התוצאות הכספיות של בתי ההשקעות לרבעון השלישי של השנה מוכיחות את מה שכולם כבר יודעים: ענף הברוקרים המקומי סובל מהרעה מתמשכת בעסקיו. השחיקה בתוצאות מלווה את הענף כבר תקופה ארוכה, כשהתחרות החריפה בין בתי ההשקעות, ריבוי השחקנים, הידוק הרגולציה, מחזורי המסחר הנמוכים בבורסה, הקיפאון בשוק ההנפקות והמצב הכלכלי העולמי - באים כולם לידי ביטוי ברוב מגזרי הפעילות של הברוקרים המקומיים.

לא מן הנמנע כי בעתיד הקרוב יצטרפו גופים נוספים בענף לטרנד המיזוגים והרכישות, כפי שעשו בשנה האחרונה מיטב ודש איפקס וכן הלמן אלדובי והדס ארזים. מגמה נוספת שמאפיינת את הענף הינה תחלופה בהנהלות הבכירות של הגופים הפועלים בו.

מתחילת השנה מונו שלושה מנכ"לים חדשים בבתי ההשקעות הגדולים: חגי בדש בפסגות, עוזי דנינו באקסלנס וקובי לוינסון בדש. הדבר הוביל למינויים נוספים בהנהלת בתי ההשקעות, ונראה כי הענף כולו נמצא כעת בתהליך של חילופי משמרות.

להלן כמה מהמספרים העיקריים של הענף בתשעת החודשים הראשונים של 2012:

166 מיליון שקל - זהו הרווח המצרפי של 10 בתי ההשקעות המקומיים (בנטרול כלל פיננסים, הרושם הפסדים כבדים בגין השקעות ענק שביצע בעבר) בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה. מדובר בירידה של 29% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. במהלך תשעת החודשים הראשונים של 2012 נחתך הרווח הנקי המצרפי של חמשת בתי ההשקעות הציבוריים - אקסלנס, דש איפקס, אי.בי.אי, לידר שוקי הון ואנליסט, ב-8% והסתכם בכ-145 מיליון שקל בלבד.

בבתי ההשקעות הפרטיים המצב חמור בהרבה. הרווח הנקי המצרפי של חמשת הגופים הראל פיננסים, מגדל שוקי הון, מיטב ואפסילון, נחתך ב-72% לרמה של 21.4 מיליון שקל.

33% הוא שיעור העלייה ברווח הנקי של אנליסט בינואר-ספטמבר, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

במהלך התקופה, ארבעה בתי השקעות ציבוריים ספגו ירידה בהכנסות: אנליסט, כלל פיננסים, דש איפקס ואקסלנס. אנליסט, בניהולו של איציק שנידובסקי רשם את הירידה הגדולה ביותר בהיקף ההכנסות (19%). ואולם, הודות למבנה הרזה והיעיל שלו, בסוף התקופה נהנה כאמור בית ההשקעות מעלייה יפה ברווח הנקי, ל-12 מיליון שקל. את הפער ניתן לייחס לשינוי בפעילות הנוסטרו של אנליסט, כשבמהלך התקופה רשם בית ההשקעות רווח של 1.5 מיליון שקל מפעילות זו, בעוד שבתקופה המקבילה נרשם בה הפסד של 10.2 מיליון שקל.

מגמה דומה נרשמה בכלל פיננסים, שאיבד במהלך התקופה כ-8% מההכנסות. ואולם, במקרה זה פעילות הנוסטרו יצרה רווח של 14.6 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של כ-14.3 מיליון שקל אשתקד. כך הצליח בית ההשקעות לצמצם את הפסדיו, אשר הסתכמו בתקופה זו ב-28 מיליון שקל "בלבד", בהשוואה להפסד של 86 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2011.

למעשה, במהלך התקופה הנבדקת כל ששת בתי ההשקעות הציבוריים רשמו שיפור ניכר בהכנסות מפעילות הנוסטרו שלהם (הודות לביצועי שוק ההון), מה שמחדד את הסיכונים והתנודתיות הגבוהים במגזר זה והשלכותיהם האפשריות על שורת הרווח.

13.7 מיליון שקל הוא ההפסד של מנורה מבטחים פיננסים במהלך שלושת הרבעונים הראשונים. בית ההשקעות בניהולו של זיו שמש היה היחיד מבין הברוקרים הפרטיים שרשם הפסד נקי, בעוד שבתקופה המקבילה עמד הרווח הנקי שלו על 5.9 מיליון שקל.

שמש, אשר מונה למנכ"ל בית ההשקעות לפני כשנה וחצי, נוקט אסטרטגיה של העדפת נתח שוק על חשבון הרווחיות, הכוללת גביית דמי ניהול נמוכים בחלק מקרנות הנאמנות. ואכן, סך הנכסים המנוהלים של מנורה מבטחים פיננסים מפעילות ניהול תיקים וקרנות נאמנות צמח ב-25% לעומת התקופה המקבילה, ל-7.1 מיליארד שקל. אך בשורה התחתונה, האסטרטגיה של שמש עלתה למנורה מבטחים במעבר מקיטון ברווחים להפסד נקי, והפחתה ברבעון השני של 12 מיליון שקל בשל ירידת ערך מוניטין בגין פעילות קרנות הנאמנות.

בית ההשקעות הפרטי היחיד שרשם במהלך התקופה גידול ברווח הנקי הוא אפסילון, שנמצא בשליטת המנכ"ל שמואל פרנקל וקבוצת אי.די.בי. אמנם הרווח הנקי הסתכם ב-4 מיליון שקל בלבד, אך רווח זה הולם את היקף הפעילות של אפסילון.

23% הוא שיעור ההכנסות הממוצע של חברות תעודות הסל קסם ותכלית, מתוך סך ההכנסות של בתי ההשקעות המחזיקים בהן - אקסלנס ודש איפקס בהתאמה. בתשעת החודשים הראשונים רשמה קסם הכנסות של 101 מיליון שקל, ותרומת פעילותה לרווחי אקסלנס עמדה על כ-47%. כלומר, קסם, שהרוויחה במהלך התקופה 56 מיליון שקל, הפכה למגזר הפעילות הרווחי ביותר של בית ההשקעות.

תכלית רשמה במהלך התקופה הכנסות של כ-72 מיליון שקל, ורווחיה הסכמו בכ-28 מיליון שקל, והיוו 31% מסך רווחי פעילות בית ההשקעות.

ואולם, בהערה שצירפה דש איפקס לדוחותיה, היא מזהירה מפני שינוי אפשרי בפעילות המגזר. לפי בית ההשקעות, התקנה שנכנסה לאחרונה לתוקף, האוסרת על גופים מוסדיים לשלם דמי ניהול בגין החזקת תעודות סל מנכסי העמיתים, "עלולה להשפיע באופן שלילי ומהותי על ההכנסות והרווח הנובעים ממגזר זה, וכפועל יוצא על הכנסות החברה ורווחיה".

66% זוהי התרומה של בית ההשקעות ילין לפידות לרווח של לידר שוקי הון. לחברת הברוקרים ארבעה מגזרי פעילות: הנפקות, ברוקראז', מסחר בניירות ערך וניהול השקעות. האחרון נעשה באמצעות החזקה בשיעור של 50% בבית ההשקעות ילין-לפידות, אשר ממשיך להיות העוגן המרכזי של החברה.

במהלך התקופה רשמה לידר שוקי הון, בניהול עמית ורדי, גידול בהכנסות וברווח מפעילות במגזרי הברוקראז' וניהול ההשקעות, תוך שהיא נהנית מעלייה של 50% ברווח הנקי הכולל. שיפור זה נבע בעיקר מאיחוד תוצאות חברת המט"ח ILSB, אותה רכשה החברה בסוף הרבעון הקודם. במקביל, נהנתה חברת הברוקרים מצמיחה ברווחי מגזר ניהול ההשקעות, שנובעת כאמור מהחזקותיה בילין-לפידות.

הכנסות ורווחי בתי ההשקעות
 הכנסות ורווחי בתי ההשקעות