לנצח את סרטן הריאות

ד"ר אורי ולד | רופא-חוקר בהדסה עין כרם

ד"ר אורי ולד, רופא-חוקר מבית החולים הדסה עין כרם, יצא לדו-קרב נגד אויב אלים ומתוחכם במיוחד: סרטן הריאות. אופציות הטיפול הקיימות במחלה, אחד מסוגי הסרטן השכיחים והקטלניים ביותר במדינות המערב, מוגבלות ואינן מציעות ריפוי.

ולד רואה באופן יומיומי את השלכות המחלה בעבודתו כמתמחה (שנה חמישית) במחלקת ניתוחי לב וחזה, שבמסגרתה הוא נחשף לחולים בשלבים שונים. בכובעו כחוקר הוא מנסה, בצעדים קטנים אך משמעותיים, להילחם באחד הרוצחים המרכזיים של האנושות.

ולד החליט להתמקד במחלה לאחר סיום הדוקטורט שלו, שבו עסק בתהליכים של הכוונת התנועה של תאי מערכת החיסון ותאים סרטניים בגוף. העבודה בהדסה, בית חולים שמעודד מחקר, בשילוב זכייה במלגת מורשה מהמועצה הלאומית למדע שבה זכה אשתקד, מאפשרות לו להפנות זמן ותשומת לב לטובת המחקר. את הזמן המועט שנותר הוא משתדל להקדיש לתחביב ותיק שלו - בישול. בעבר, אגב, הוא אף עבד במסעדת אוקיינוס של השף אייל שני.

עבודתו של ולד הובילה לגילוי כי מולקולה מסוימת, BKT140 שמה, מונעת את הקשר בין שני רכיבים שפעילים בגידולים של סרטן הריאות, ובכך היא עשויה להרוג חלק מהתאים הסרטניים, לעכב את התפתחות הגידולים ואף להקטין אותם. בניסוי בעכברים הביא החומר להקטנה של כ-50% בגידולים. כאשר הוא ניתן לתאים סרטניים בתנאי מעבדה - במקביל לכימותרפיה והקרנות - הושגה ירידה דרמטית של 90% בגדילת התאים.

במחקר שמוביל ולד יחד עם עמיתיו, ובראשם פרופ' אמנון פלד מהמכון לתרפיה גנטית, פרופ' עוז שפירא וד"ר עוזי יזהר מהמחלקה לניתוחי לב-חזה, נמצא כי BKT140 משמשת כחסם בין קולטן המעורב בהתקדמות של מחלות ממאירות לבין חלבון המתקשר אליו, ועל-ידי כך מעכבת את גדילת התאים הסרטניים.

כדי להבין את חשיבות הגילוי, צריך לדעת מה קורה כשהקולטן והחלבון משלבים ידיים: "הצירוף הזה הוא כמו דשן עבור התא הסרטני, שגדל מהר יותר והופך עמיד יותר לכימותרפיה ולהקרנות. אם התא הסרטני השתחרר לזרם הדם, הוא יכול לייצר גרורות. התרופה שאנחנו מפתחים למעשה מפריעה בקשר ביניהם ומפרה את האיזון. הממצאים מאוד מעודדים ובשנה הקרובה אנחנו מקווים להתחיל בניסויים קליניים בבני אדם". הניסוי עתיד להיערך בשיתוף עם חברת ביוליין שמפתחת את המולקולה באינדיקציות טיפוליות אחרות.

גם שאיפות מחקריות אחרות של ולד מתמקדות בצורך להבין טוב יותר את המחלה. פרויקט נוסף שעליו הוא עובד הוא בניית מודל חדש לסרטן הריאות, שמטרתו לדמות בצורה מיטבית את אופן הגדילה של המחלה בחיות מעבדה. היוזמה לכך נבעה מתוך הבנתו את צורכי החולים: "אחד הדברים החשובים ביותר בלהיות רופא-חוקר הוא ההמשכיות בעשייה. האינטראקציה של מדענים ושל רופאים היא מהותית והדברים לא מנותקים".

ומה בעתיד הרחוק יותר? ולד חולם על הקמת מרכז בין-תחומי לטיפול בסרטן הריאות, שיספק טיפולים מתקדמים המותאמים אישית לחולה. "זאת התקווה", הוא אומר, "אבל אני כמובן לא אוכל לעשות זאת לבד".