"העיר החכמה": אילו אפליקציות יחברו אתכם לאורבניות?

"גלובס" סוקר אפליקציות מובילות שיחברו אתכם לאורבניות שלא ידעתכם שקיימת בכם: סיורים מודרכים, מציאת בתי עסק קרובים, שיטוט בין האירועים הכי שווים וכמובן ענייני תחבורה

דפי זהב, גרסת הדור הזה

היכולת להתמצא בתוך עיר, בין היא עיר מגוריך או שאתה רק מבקר בה, היא בגדר הכרח. יש תוכנות ניווט שיעזרו לך להגיע ממקום למקום, אבל השאלה היא איפה נמצא הכספומט הקרוב, איפה הסופר, חנות הפרחים, מסעדות ואפילו שירות שטיפת מכוניות.

יש בשוק כמה וכמה אפליקציות שפועלות בתחום חיפוש בתי העסק מבוסס המיקום, בהן דפי זהב ו-144 הוותיקות, אך דווקא האפליקציה easy עושה את העבודה בצורה טובה יותר. היא כוללת עשרות סיווגים וקטגוריות, עד לרמה שבה ניתן לבחור מסעדה שפתוחה בשבת, עושה משלוחים ומעניקה גלישה ב-WiFi בחינם. מעבר לכך, האפליקציה גם מספקת מידע על כל בית עסק - ככל שניתן. כך ניתן לגלוש לאתר הרשמי, לצפות בתמונות, לקרוא ביקורות באתרים שונים ועוד.

שם האפליקציה: easy מכשירים: אנדרואיד, אייפון ואתר אינטרנט מחיר: חינם

מונית בקליק

חברת GetTaxi מנסה להכניס חדשנות לתוך תחום שהתנהל במשך עשרות שנים באפרוריות. האפליקציה שפיתחה החברה מאפשרת להזמין מונית ישירות מהסמארטפון. האפליקציה מזהה את מיקום המשתמש, בוחרת את המונית שהכי קרובה אליו מבין המוניות הרשומות בתחנה הווירטואלית של GetTaxi ומאפשרת גם למלא משוב על הנהג בסוף הנסיעה. לאחרונה הוסיפה החברה, שפועלת בעיקר במרכז הארץ ובלונדון וברוסיה, גם אפשרות לשלם ישירות מההנייד באמצעות הקלדת פרטי כרטיס האשראי וקבלת החשבונית במייל.

שם: GetTaxi מכשיר: אנדרואיד, אייפון ובלקברי מחיר: חינם

עכברי בילויים

לא לקל לעקוב אחר האירועים והמסיבות באזור המגורים. לפעמים זה קשה במיוחד דווקא כשרוצים לבלות ערב אחד בחוץ ולשבור את השגרה היומיומית עם הופעה או מסיבה טובה. אפליקציית Event Master (שפועלת גם בעברית תחת השם הפחות מזמין "יחצן הפייסבוק"), מתממשקת לחשבון הפייסבוק של המשתמש ומציגה בפניו אירועים שקרובים לסביבתו. זאת, בניגוד לאירועים שמופיעים למשתמש בפייסבוק ולעתים אינם רלבנטיים עבורו.

יתרה מזאת, האפליקציה גם מציגה את המרחק בין ההופעה המוצגת לבין העיר שבה מתגורר המשתמש וכן את שעות הפעילות, כמו גם מספר האנשים הצפויים להגיע. פיצ'ר מעניין נוסף באפליקציה, שפועלת גם כאפליקציית פייסבוק, הוא הצגה של מין וגיל המשתמשים שמתכננים להגיע לאירוע. לחיצה על אחד האירועים תפתח גרסת ווב של פייסבוק שבה אפשר לאשר הגעה ולקבל הסברי ניווט ופרטים נוספים.

שם האפליקציה: Event Master מכשירים: אנדרואיד ופייסבוק. מחיר: חינם

מדריך אישי לטיול בירושלים

לפעמים צריך להתחבר גם לעבר של עיר כדי להבין את ההווה שלה. הרשות לפיתוח ירושלים פיתחה אפליקציה שמאפשרת להוריד לסמארטפון קבצי שמע (בשל גודלם, עדיף על גבי רשת WiFi, אם יש) ולהאזין להסברים על הרובע היהודי, מתחם הר הבית, מגדל דוד ועוד. אורך כל קטע 2-3 דקות ומציע אפשרות לדלג בין הנקודות השונות במסלול ולצפות במפה שממקמת אותם בזה אחר זה. האפליקציה מוצעת גם להורדה בשפה האנגלית והרוסית.

שם: סיור קולי בעיר העתיקה מכשירים: אנדרואיד ואייפון. מחיר: חינם

Waze של תחבורה ציבורית

חברת Tranzmate פיתחה אפליקציה שאוספת מידע על קווי התחבורה הציבורית - אוטובוסים ורכבות - לתוך יישום שמאפשר לנווט בערים בקלות ובמהירות. אם תרצו, waze של התחבורה הציבורית.

האפליקציה מתחשבת במיקום של המשתמש ומחברת לו מסלול יעיל שכולל גם ניווט ברגל כדי להגיע אל התחנה או מהתחנה אל היעד, לצד חיווי של התחנות והקווים הרלבנטיים. אבל זה לא הכול. האפליקציה מאפשרת לנוסעים לדווח על זמני הגעה בזמן אמת של האוטובוסים, על הצפיפות, לדרג את הנהג לצד בטיחות הנסיעה וניקיון האוטובוס או הקרונות. אפשרויות אלה משלבות לא רק את המידע הפתוח על קווי התחבורה הציבורית בישראל אל גם יוצרת מעין קהילה חברתית סביב השירות, כך שככל שיותר אנשים מעדכנים ומדווחים, כולם נהנים ממוצר איכותי יותר.

שם האפליקציה: Moovit מכשירים: אנדרואיד, אייפון. מחיר: חינם

העיר בכף ידך

הגעתם לעיר חדשה ואינכם יודעים אילו מסעדות מומלצות ומה עושים בה? האפליקציה, שזמינה באזורים מרכזיים בארה"ב ועבור קנדה, מציעה לתיירים ולמקומיים מקומות מומלצים לטיול לפי מרחק ממיקום המשתמש וכולל תמונות, מפת הגעה ודרכי יצירת קשר. האפליקציה מאפשרת להתעדכן במסעדות הכי טרנדיות בעיר לפי דירוגים של "טיים אאוט" ומגזינים נחשבים אחרים. גולת הכותרת היא פיד של תמונות אינסטגרם מהאזור שמראות על מקומות טרנדיים.

שם: MyCityWay מכשירים: אנדרואיד, אייפון, בלקברי ונוקיה. מחיר: חינם

לעשות כסף מהמכונית הפרטית

השירות של Getaround בהחלט יכול לחסוך התברברות מיותרת בתוך העיר. במקום להחזיק רכב או להשתמש בתחבורה ציבורית, Getaround מאפשרת לשכור ולהשכיר מכוניות מאנשים שהן בבעלותן. זו, הלכה למעשה, רשת חברתית עירונית של בעלי רכבים שמאפשרים באמצעות פלטפורמה אינטרנטית ואפליקציית אייפון להשכיר את כלי הרכב שבבעלותם תמורת תשלום פר שעה או פר יום.

כל הצדדים מרוויחים - מי שאינו משתמש במכונית בחלק מסוים של היום יכול להרוויח באמצעותו כסף במקום שיישב בחנייה, מי שאין לו רכב מקבל אחד כזה למטרה מסוימת וחוסך הוצאות כבדות של שכירת או רכישת רכב וגם הסביבה העירונית מרוויחה מפחות עומס על הכביש ופחות זיהום אוויר. רעיון ההשכרה מתאפשר על ידי התקן טכנולוגי שמאפשר לפתוח ולהשתמש ברכב באמצעות אייפון. השירות מעניק גם ביטוח לרכב עבור המשכיר ובין הצדדים אף מתנהל הליך התמחרות על תעריף ההשכרה.

שם האפליקציה: Getaround מכשירים: אייפון ואתר אינטרנט. מחיר: חינם

להבטיח חנייה ליד המסעדה

השירות של Just Park It מאפשר לבעלי חניות פרטיות להשכיר אותן לנהגים מזדמנים. נהג שזקוק לחניה יכול לאתר באמצעות האפליקציה חניות הקרובות לנקודת היעד שלו, בעל החניה קובע את עלות ההשכרה, והחברה מוסיפה לכך עמלה חד פעמית של 1.5 שקל.

Just Park It משתפים פעולה גם עם אתר המסעדות Rest, כך שסועדים יכולים להזמין דרך האינטרנט חניה בסמוך למסעדה, בלי לבזבז זמן בחיפוש אחר מקום חניה פנוי. השירות מאפשר לחפש חניה בקרבת המסעדה, בחניונים ציבוריים ובמקומות חניה פרטיים החברים בשירות של Just Park It.

כדי להזמין חניה בחניון נדרש הגולש להירשם לשירות ולהזין פרטים אישיים ומספר כרטיס אשראי. עם ההגעה לשער החניה הוא יכול לפתוח את המחסום באמצעות טלפון נייד רגיל או באמצעות לחיצה על הכפתור המתאים באפליקציית Just Park It. כך נחסך הצורך בתשלום בכניסה או ביציאה מהחניה.

שם האפליקציה: Just Park It מכשירים: אנדרואיד ואייפון. מחיר: חינם

רוכבים בתל אביב

פרויקט התל אופן שמתגלגל כבר שנה וחצי בתל אביב יצר ביקוש לא קטן בעיר לזוגות אופניים פנויים לשימוש. אבל מנגד יצר גם קושי כדי לדעת היכן יש זו אופניים פנוי והיכן אפשר להחנות את הזוג שהרגע סיימנו לרכוב עליו. עיריית תל אביב אמנם יצרה מעין אתר סלולרי שנותן מענה סביר, אך כיוון שבאפליקציות עסקינן נציע דווקא את telobike, שפועלת בינתיים רק באייפון.

האפליקציה מאפשרת לראות תחנות קרובות באמצעות רשימה או על-גבי מפה של תל אביב, כשכל תחנה יש חיווי משלה. כך, תחנות בירוק יסמלו מקומות שבהם ניתן למצוא זוג אופניים פנוי ו/או חנייה לזוג אופניים, בעוד כתום יראה מצב שבו כמות זוגות האופניים הפנויים נמוך. צבע אדום יסמל מצב שבו או שלא קיימים אופניים או שאין היכן להחנות את האופניים. כמו כן, האפליקציה שנשענת על המידע של תל אופן (שמופיע גם באתר האינטרנט), מציעה אפשרות לנווט לתחנה הרצויה או לדווח על תקלה. בנוסף, ניתן גם להפעיל טיימר כדי לזכור להחזיר את האופניים בזמן.

שם האפליקציה: telobike מכשירים: אייפון. מחיר: חינם.