סרוסי מזהיר מבועה: "הריבית האפסית מנפחת נכסים"

יו"ר בנק הפועלים בוועידת ישראל לעסקים 2012 של "גלובס": "המדיניות שננקטה של ריבית אפסית, שהיא ריבית שלילית, מפסיקה להיות יעילה לצמיחה ברגע מסוים"

"המטרה של תעשיית הבנקאות אחרי המשבר היא מצד אחד לחזק את מבנה ההון ולהוריד רמות הסיכון, ומצד שני לשמר רווחיות בסביבה מאתגרת ולייצר לבעלי המניות תשואה מספקת על ההון", כך אמר יו"ר בנק הפועלים יאיר סרוסי, בפתיחת היום השני של ועידת ישראל לעסקים 2012 של "גלובס" שמתקיימת היום (ב') בת"א. סרוסי דיבר במושב עם הכותרת "משטר מוניטרי - איך שולטים במערכת המוניטרית העולמית"

"כדי לעמוד באתגר זה", הוסיף סרוסי, "אנו נידרש ליכולת המיקוד שלנו כמנהלים, ומיקוד משמעותו מיצוי היתרון היחסי וניצול פוטנציאל הצמיחה", לדבריו.

לריכוז כל ידיעות הוועידה - לחצו כאן

עוד אמר סרוסי, כי "המפתח ליציבות פיננסית בישראל היה תהליך קפדני של הורדת יחס חוב תוצר וירידת גירעון ממשלתי, יחד עם מערכת בנקאית שמרנית. אלה איפשרו את עליית הדירוג הישראלי, מתוך בניית תחושת אמון ואחריות של המערכת. ישראל לא עברה משבר פיננסי ולא נדרש לה סיוע; ישראל עדיין צומחת בקצב של כ-3% לשנה, בהתבסס על צמיחת האוכלוסייה שהיא ברובה צעירה, יחסית למדינות מפותחות אחרות.

"הביקוש לאשראי צרכני נשאר יציב, לא היה בשום רגע מצב של מחסור אשראי ללקוחות פרטיים. להפך - אנו רואים תחרות עצומה בין הבנקים על משקי הבית והעסקים הקטנים. לעומת זאת אנו רואים ירידה באשראי לחברות ההחזקה והתאגידים הגדולים. הבנקים קבעו בשנה האחרונה יעדים של ירידה בריכוזיות האשראי ובמימון רכישות שליטה. האשראי הכולל כמעט ולא עולה במערכת כיוון שכל הבנקים מעורבים במאמץ להעלאת הלימות ההון".

בועת נדל"ן נוספת?

סרוסי דיבר גם על המערכת הבנקאית העולמית, ואמר כי "למרות הציון הגבוה שמקבלים הבנקים המרכזיים המובילים בעולם על פעולתם הנחרצת, כאן המקום להעיר ולהזהיר כי המדיניות שננקטה של ריבית אפסית, שהיא ריבית שלילית, מפסיקה להיות יעילה לצמיחה ברגע מסוים. מדיניות זו מייצרת ניפוח מחירי נכסים כפי שלמדנו (בדרך הקשה) מן התקופה של טרום המשבר הפיננסי של 2007. לכן, חובה על הבנקים המרכזיים להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק, ולנקוט מדיניות אנטי-מחזורית שתאזן בין הלחצים השונים", הדגיש סרוסי.

לדבריו, "הכלכלה העולמית ניצבת בפני שורת הכרעות שהן פוליטיות ביסודן אך בעלות משמעות כלכלית גדולה. במשבר הפיננסי האחרון ראינו לראשונה מצב של חדלות פירעון של מדינות מפותחות, והורדת דירוג של משקים מובילים. האמון במערכת הפיננסית העולמית נסדק, ומי שנקרא לרפא את האמון הם הבנקים המרכזיים. הפעולה המוניטרית המהירה והמאוחדת - של הזרמת נזילות לשווקים והפחתה חדה בריבית - הוציאו את המערכת מן השיתוק שאחז בה בסוף 2008 ותרמו להתקצרות המיתון בפעילות הכלכלית הגלובלית".

לסיכום, אמר סרוסי, כי "בנק הפועלים רואה את תפקידו כתומך בצמיחת הלקוחות והמשק. כלכלה חזקה וצומחת חייבת להביא בחשבון בנקים חזקים שמסוגלים לתמוך בבנייה וצמיחת המשק".