השביתה בפלאפון: בוועד מדווחים על תקלות; החברה מכחישה

(עדכון) - מאות עובדי פלאפון נטשו הבוקר את עבודתם, במסגרת השביתה הראשונה בתולדות ענף הסלולר ■ הוועד: נזק ממשי לרשת הסלולר הוא רק שאלה של זמן ■ פלאפון: אין שום תקלה ברשת - מדובר בשקר וכזב שגובל בדיבה

מאות עובדים בחברת פלאפון נטשו הבוקר (ב') בשעה 10:00 את הכיסאות והמחשבים, במסגרת השביתה הראשונה בתולדות ענף הסלולר בישראל.

כבר בשעות הצהריים דיווחו בוועד על תקלות באחת ממערכות הניטור של הרשת, על מחשבים שנפלו במוקד השירות בירושלים ועל בעיות במספר שרתים.

לפי שעה לקוחות החברה עדיין לא מרגישים בתקלות, אולם גורם מטעם העובדים ציין כי בהיעדר תחזוקה שוטפת של המערכות, נזק ממשי לרשת הסלולר הוא רק שאלה של זמן. כן דווח על תקלה במערכת שמאפשרת ללקוחות החברה לדבר עם המכשיר שלהם בחו"ל.

בפלאפון, לעומת זאת, טענו כי אין שום תקלה ברשת או במערכות הקשורות בלקוחות שנמצאים בחו"ל, וכי מדובר ב"שקר וכזב שגובל בדיבה".

בוועד העובדים זעמו על כך שמול מאות העובדים שירדו אל לובי מטה החברה בגבעתיים, הפגינו עובדים אחרים בפלאפון שהגיעו בחלקם ממוקדי השירות ולא היו אמורים מלכתחילה להשתתף בשביתה.

לטענת הוועד, מדובר במהלך "מכוער" של ההנהלה שמסיתה לכאורה את העובדים אלה באלה. העובדים שהפגינו כנגד השביתה לבשו חולצות עם כיתוב: "לא שובתים".

בהנהלת פלאפון הכחישו מעורבות במהלך וציינו כי "עצם הטענה מתנשאת, כאילו העובדים הם בובות של ההנהלה".

הפגנת עובדי פלאפון היום

הפגנת עובדי פלאפון / צילום: אבשלום ששוני
 הפגנת עובדי פלאפון / צילום: אבשלום ששוני

השביתה נפתחה היום בדיוק בתום תקופת הצינון שהחלה לפני שבועיים, עת הכריזו על סכסוך עבודה חסר תקדים באמצעות ההסתדרות הכללית.

שביתת העובדים כוללת את חטיבת ההנדסה, חטיבת מערכות המידע וגם את מטה החברה בגבעתיים. העובדים מאיימים להחריף בימים הקרובים את הצעדים אם הנהלת החברה תמשיך בסירובה להכיר באותנטיות של ההתאגדות, ולכלול במסגרת השביתה בין היתר את מוקדי השירות הגדולים.

עוד לפני שהחלה השביתה, טענה דוברת פלאפון כי עובדי החברה לא שובתים היום כלל, וכי ההסתדרות לא הודיעה להנהלה על דבר השביתה. 20 דקות לאחר מועד תחילת השביתה שיגרה הודעה נוספת שעשויה להעיד במעט על תחושת הפאניקה בחברה: "חברת פלאפון מודיעה כי בניגוד להצהרות ההסתדרות, רשת הסלולר של פלאפון עובדת בצורה תקינה בכל רחבי הארץ, ולא נגרמים כל שיבושים. הרוב המוחלט של עובדי החברה אינו שובת, וכמו כן לא קיימים שיבושים במרכזי השירות, ולא צפויה כל פגיעה בלקוחות".

אף שהנהלת החברה טענה בחודשים האחרונים בעקביות כי לא הצטרפו מספיק עובדים להסתדרות כפי שדורש החוק (מעל שליש), וכי כל צעד ארגוני יהיה בגדר שביתה בלתי חוקית, נמנעה ההנהלה מפנייה לבית הדין לעבודה בדרישה להוציא צווי מניעה לשובתים.

עורך דין בכיר לדיני עבודה, שמייצג מעסיקים גדולים במשק, טען בשיחה עם "גלובס" כי הדבר עשוי להעיד על כך שהנהלת פלאפון מודעת לכך שהתאגדות העובדים אותנטית. לדבריו, גם אם קיים סיכוי תיאורטי שהנהלת החברה הייתה מנצחת בבית הדין, הרי שעצם ההליך המשפטי נגד העובדים הוא בבחינת הפסד.

דבר ההתאגדות בפלאפון נודע בשלהי חודש אוגוסט האחרון, לאחר שמאות עובדים הצטרפו להסתדרות והקימו ועד פעולה. בהנהלת החברה ראו בכך הכרזת מלחמה והחלו להפעיל לחץ כבד על העובדים, לרבות דרישה לחתום על טופס שמבטל את חברותם בהסתדרות.

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קבע כי מדובר ב"חציית קווים אדומים", אולם התיר לחברה להמשיך ולהביע עמדה עקרונית בעניין ההתאגדות, כל זמן שזו אינה כוללת לחץ ואיומים.

בימים הקרובים צפוי בית הדין הארצי לפרסם החלטה בעניין הערעור שהגישה ההסתדרות על החלטת בית הדין האזורי, ובכך להכריע בשאלה האם מעסיק רשאי להביע עמדה בדבר התאגדות עובדיו - או שמא חופש ההתאגדות גובר על זכות הקניין.

"מזה מספר חודשים מאז שהתארגנו בהסתדרות אנו מחכים שההנהלה תענה לבקשתנו לפתוח במשא-ומתן להסכם קיבוצי לעובדי החברה", אמר אמש (א') ברק לוי, יו"ר ועד הפעולה מטעם העובדים. "החברה מצידה לא רק שהתעלמה מאיתנו, אלא גם התעמרה בעובדים ואיימה עליהם לבטל את טפסי ההצטרפות להסתדרות", הוא הוסיף.

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד אבי ניסנקורן, הבהיר כי הארגון מעניק את מלוא הגיבוי לעובדים: "ההסתדרות תנקוט בכל אמצעי חוקי העומד לרשותה, אם ההנהלה תמשיך להתנהל כפי שמתנהלת כיום. אנו קוראים לשאול אלוביץ' (היו"ר והבעלים של פלאפון - ש.נ) להיכנס לעובי הקורה, כדי שלא ניאלץ להחריף את הצעדים בחברה".