הקבלן לא סיים את העבודה, ויפצה את הלקוח ב-300,000 שקל

תקופת שיפוצים יכולה לגרום לעוגמת נפש מרובה עקב עבודה מאכזבת או תוצאות השונות מהמצופה, ואפילו במקרים קיצוניים, עבודה שלא הושלמה. רבים מהלקוחות מוצאים עצמם מתוסכלים, אך לא פונים לבית המשפט מסיבות כאלה ואחרות. לאחרונה דן בית המשפט השלום ברחובות במקרה כזה ואף פסק פיצוי של 300 אלף שקל שישלם קבלן שיפוצים ללקוח, עבור שיפוצים שתוכננו בהיקף של כ-100 אלף שקל. התהליך המשפטי - שנמשך שנים ארוכות - מוכיח כי הסבלנות משתלמת, ויכול להעניק מוטיבציה ללקוחות נוספים שנפגעו לתבוע פיצוי: שמונה שנים לאחר תהליך השיפוץ שגרר עוגמות נפש - ארבע שנים לאחר שהגיש תביעה ולאחר שלאחרונה נדחה ערעור של השיפוצניק על פיסקת בית המשפט שניתנה בחודש אוגוסט האחרון, יכול הצרכן להתנחם בפיצוי הכספי.

במוקד הסיפור עומד כ', שבשנת 2004 התקשר עם קבלן לשיפוץ עבודות גמר בביתו שהיה במצב של שלד. דובר היה על היקף עבודה נרחב שכלל תיקוני שלד, עבודת טיח וצבע, תיקון מדרגות, ריצוף וניקיון. כ' טען כי הקבלן לא עמד בהתחייבויותיו כאשר העבודות שהיה עליו לבצע לא הושלמו והעבודות שכן השלים סבלו מליקויים רבים. למרות פניות חוזרות לקבלן - זה לא נענה ולא סיים את העבודה כראוי. בעקבות זאת הגיש תביעת ליקויי בנייה, באמצעות עו"ד אסא זהר, בסך 205 אלף שקל. הסכום הזה התבסס על דו"ח מהנדס וכלל גם פיצוי על עוגמת נפש מעבר לעלות הכספית של הנזק.

ערעור הקבלן נדחה

הקבלן טען להגנתו כי החתימה על הסכם ההתקשרות זויפה וכי אם עשה כן כנציג החברה שבבעלותו ולכן ביקש להשית את הנזק על החברה (שהייתה מרוקנת מנכסיה), עוד טען כי לא ייתכן שהנזק לעבודות בהיקף של 95,000 שקל יאמדו ביותר מ-200 אלף שקל - טענות אלה נדחו בבית המשפט.

באשר להיקף התביעה הגבוה מהיקף העבודה שוכנע בית המשפט כי היקף העבודה המקורי לא כלל חומרים (אריחים וחומרים אחרים) ולכן החלפת הריצוף והעבודות האחרות היא בגדר עבודה כפולה ומכופלת.

כאמור, בית משפט השלום ברחובות קיבל את התביעה ופסק כי הקבלן ישלם 205 אלף שקל עבור כיסוי הנזק שגרם בצירוף ריבית והצמדה, עבור עוגמת הנפש קבעה השופטת עירית מרדכי סכום של 10,000 שקל לצד כיסוי הוצאות משפט. כאמור, ערעור שהגיש הקבלן בנובמבר האחרון, נדחה (ת.א. 1164-08).