"שוד מזויין הולך להעלם מהעולם לטובת שוד סייבר"

רמי אפרתי, ראש אגף בכיר במטה הסייבר הלאומי, בפאנל "סטארטאפים בסייבר", שהתקיים בוועידת ישראל לעסקים: "אנחנו נספק 50 מיליון שקל לסטארטאפים האלו ב-3 השנים הקרובות בשביל להתקיים ולרוץ"

ענף הסייבר הפך לתחום רלוונטי מאוד במלחמות האחרונות שמתקיימות בישראל ובעולם. בפאנל "סטארטאפים בסייבר", שהתקיים בוועידת ישראל לעסקים, אמר פרופסור יצחק בן ישראל, ראש סדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון, שלפני שלוש שנים מדינת ישראל קבעה בתור מדיניות לאומית מוכנות למתקפות סייבר. "שוד מזויין הולך להעלם מהעולם. הכסף ששודדים בסייבר גדול בהרבה ממה שאפשר להשיג בשוד רגיל בבנק", אמר בן ישראל.

מטה הסייבר הלאומי של מרכז ראש הממשלה הוקם לפני כשנה והוא מעיין רגולטור בתחום הזה במדינה. "אנחנו נמצאים ברגע היסטורי, כי האנשים שנמצאים בפאנל הזה יובילו את המדינה", אומר רמי אפרתי, ראש אגף בכיר במטה הסייבר הלאומי. "תפקיד המדינה בכל מה שקשור לסטארטאפים האלו הוא לא לדבר, אלא לעשות. הסייבר יכול להיות מנוע צמיחה בישראל. יש לנו הזדמנות משמעותית לקדם את ישראל. אנחנו נספק 50 מיליון שקל לסטארטאפים האלו ב-3 השנים הקרובות בשביל להתקיים ולרוץ".

עידן טנדלר, מנכ"ל ומייסד Fortscale , אמר: "תחשבו כמה כסף משקיע הצבא האמריקני שהציוד שלו לא ייפול אצל האויב. אני לא יודע עד כמה משקיעים בציוד הקברניטי שלא ייפול אצל האויב. אנחנו הולכים לשנות את התפיסה שלנו בתפיסת האויב. אנחנו צריכים שארגונים ייצרו מודיעין בסייבר".

לדברי קובי סמבורסקי, שותף מנהל קרן גלילות קפיטל, "הקמנו לפני שנתיים קרן שזה תחום המיקוד העיקרי שלה והשקענו כבר ב-4 חברות בעולם הסייבר. יש שינוי מגמה בשנה האחרונה של פריחה בתחום הזה, שמתחילה להוכיח שזה כן מקום שנכון להיות בו. צריך להתמקצע בתחום הזה ואנחנו שמנו אותו במקום מרכזי אצלנו".

לדברי מיכאל מומצ'וגולו, מייסד ומנהל טכנולוגיה, Lightcyber, "יש היום קבוצת האקרים שמנסה לתקוף ארגון אחד עם כלים שנבנו במיוחד למטרה הזו ואי אפשר להשתמש בכלים שהיו על התקיפה בארגון אחר. למרות שהטכנולוגיה לא השתנה, כל הפתרונות ההגנה הקודמים קרסו".

רונן ניר, שותף כרמל ונצ'רס: "צריכים להשקיע בשיווק ומכירות בתחום הסייבר, לא רק בפתרונות טכנולוגיים. התעשייה צריכה לעמוד בפני עצמה".

אלי נוברשטרן, מנהל פיטנגו: "למכור סטארטאפים למדינות זה קשה. הלקוחות של המוצרים האלו רוצים לקבל פתרון כולל ולא נקודתית. סטארטאפים מגיעים בהתחלה עם מוצר נקודתי. מדובר בתחום מאוד לא טריוויאלי לחברות הון סיכון, כי ההחזרים הם קשים וארוכים".

צוק אברהם, מנכ"ל זימפריום סיפר ש"הפתרונות הרגילים כבר לא עובדים היום בהגנה לתקיפות סייבר. יש היום מדריכים ברשת שמסבירים איך לעקוף הגנות אנטי וירוס. כולם ראו את זה חוץ מחברות אנטי וירוס. המצב יותר ויותר מדאיג שנכנסים מכשירים חכמים, שמכניסים בעיות".

עדי שהרבני, מנכ"ל SKYCURE: "יש הבדלים בין סטארטאפים ישראליים לאמריקנים, כמו התרבות. אבל יש גם הבדל מבחינת המוצר הראשוני שאני צריך לספק ללקוחות. בתחום האבטחה צריך להשקיע מאוד במוצר, שלא יהיו בעיות בגרסה הראשונית, כמו שיכולות להיות בתחומים אחרים. ששומעים עלי במדינות אחרות שאני האקר מישראל, זה מעלה מבחינתם את הערך שלי ואנחנו מנצלים את זה"

גיא מזרחי מנכ"ל Cyberia: "הצבא מאוד מתקדם בתחום הסייבר. בעולם אנשים הולכים לצבא ויוצאים בגיל 60, אצלנו אנשים יוצאים מהצבא בגיל 20 פלוס והטכנולוגיה זולגת החוצה. יש לנו יתרון ומוחות טובים. מאוד קשה לייצא טכנולוגיות סייבר ישראליות החוצה"

מיכאל שאולוב, מנכ"ל lacoonsecurity: "צריך להסביר לארגונים איך הם יכולים להינזק בתחום הסייבר. בתחום המובייל עדיין לא קרה אירוע גדול שדחף את התחום הזה. ארגונים צריכים להתמודד עם המגמה שאנשים מביאים את המכשירים הניידים שלהם מהבית ורוצים להתחבר איתם לארגון וצריך לדעת איך לשמור עליהם מפני מתקפת סייבר".

אורי אלטר, CyVera: "אנחנו מתמקדים בדיונים על המתקפות הידועות ולא אלו שלא יודעות. המתקפות שמוכרות הן רק אלו שנחשפו, אבל יש פה שאלה כמה חברות לא חושפות את המתקפות עליהן".

רון פורת, מנכ"ל Shine Security: "לסטארטאפים יש נטייה לגשת לצד של הטכנולוגיה. יש בזה פספוס מאוד גדול, כי צריך להגן גם מפני עובדים מארגונים גדולים".

אדי קליינמינץ, תעשייה אווירית-מלמ: "זה לא כל כך טריוואלי שתעשייה אווירית בטחונית בתחום הסייבר. תעשייה אווירית אפילו שהיא כבדה, עשתה מהלך להכיל את האיומים החדשים בתחום הסייבר. אנחנו רואים גם דוגמאות מהמלחמה האחרונה, שהעורף גם סובל מאיומים בתחום הסייבר".

יניב, ראש קבוצת הסייבר במפא"ת: "המרוץ בסייבר הוא מאוד אינטסיבי והסטארטאפים מביאים רעיונות מאוד יצירתיים שלא באים מהחברות הגדולות".