חברה אמריקנית: "לישראל בסיסי צבא באריתריאה"

גלי צה"ל: בדו"ח שפרסמה סטרטפור נכתב כי כחלק מהמאמצים לצמצם את השפעת איראן על אריתריאה, הוצבו יחידות של צה"ל על חוף המדינה ובאיים הסמוכים לה

חברת האסטרטגיה האמריקנית "סטרטפור" פרסמה אמש (ג') דו"ח בו נטען כי ירושלים וטהרן נאבקות סביב ההשפעה על אריתריאה, וכי צה"ל שומר על נוכחות צבאית על חוף המדינה האפריקנית ובאיים הסמוכים לה. כך מדווחים בגלי צה"ל.

על פי הדו"ח, איראן מחפשת להגדיל את השפעתה על המדינה שבקרן אפריקה בשל החשיבות שלה לסחר דרך הים האדום. לכן, נכתב בדו"ח, איראן מזרימה כספים לממשלה בבירה אסמארה ומקימים בסיסים צבאיים בשטחה. מנגד, ישראל מנסה לצמצם את ההשפעה האיראנית ומחזיקה כמה צוותי צבא באיים סביב אריתריאה ובעיר החוף מסאווה, ומתפעלת מסוף האזנה בהר הגבוה במדינה.

נשיא אריתריאה, איסייס אפוורקי, טען בראיון כי ארצו לא נתונה להשפעה זרה. "אריתריאה אינה למכירה. לא לאיראן, לא לישראל ולא לארצות הברית", אמר. לאריתראה יש אינטרסים לאפשר את ההשפעות הללו. המדינה נמצאת בעימות מתמשך עם אתיופיה, שהגיעה למלחמת אזרחים בה נהרגו 70 אלף בני אדם. אריתריאה מקבלת תמיכה צבאית מאיראן, ומישראל היא מקבלת יכולת השפעה על ארצות הברית, ואתיופיה. לדברי נשיא אריתריאה, האפשרות שמתנהלת בשטחה מלחמה קרה אינה מציאותית. לדבריו, "זו פנטזיה בראשם של מי שרוצה למכור אווירת איום פה באזור, וככה להשפיע".

אריתריאה מקבלת תמיכה צבאית מאיראן, ומישראל היא מקבלת יכולת השפעה על ארצות הברית, ואפילו על אתיופיה: גם איתה מחזיקה ירושלים בקשרים דיפלומטים. לדברי נשיא אריתריאה האפשרות שמתנהלת בשטחה מלחמה קרה היא לא פחות מבדיה. "זו פנטזיה בראשם של מי שרוצה למכור אווירת איום פה באזור, וככה להשפיע", אמר אפוורקי.