בדיקת "גלובס": איפה הכי זול לקנות אייפון 5 בישראל?

רגע לפני נחיתת הסמארטפון של אפל רשמית בארץ, בדיקת "גלובס" מגלה כי ברוב החברות המחיר נכון לעכשיו נע סביב 4,000 שקל ■ מי הזולה ביותר, מי היקרה, האם כדאי לשדרג, ומה קורה למחירי הסמאטרפונים הלוהטים?

היום (ד') בחצות יתחיל להימכר באירועי לילה לבן של iDigital ורשת דינמיקה סלולר לאייפון 5, והתחרות על מחירו היא אחת הסוערת ביותר מאז נפתח שוק המכשירים לתחרות.

הום סלולר החלה כבר הבוקר להציע את הסמארטפון במחיר הנמוך ביותר כרגע - 3,800 שקל ב-24 תשלומים ללא ריבית, וכרטיס ננו סים ב-50 שקל - אך בפני הצרכנים עומדת בחירה בין שפע של הצעות, החל מאלה של חברות הסלולר, דרך חנויות פרטיות ועד מועדון הלקוחות לייף-סטייל של סופר-פארם. המבצעים כוללים במקרים מסוימים ננו סים חינם ואפילו טרייד-אין על מכשיר ישן.

ככל שעובר הזמן, מחירו של הסמארטפון רק יורד, כאשר רק לפני חודשיים, באוקטובר האחרון, שילמו לקוחות שביקשו להחזיק בו בימיו הראשונים בארץ 7,000 שקל. בסוף השבוע שעבר החלו חברות הסלולר וחלק מחנויות האלקטרוניקה בהרשמה מוקדמת למכירת האייפון 5, כאשר קבלת המכשיר תתבצע ברוב המקומות ביום חמישי הקרוב, פרט לרשת הום סלולר, שמייבאת את המכשיר לא דרך אפל ולכן מכירתו החלה כבר היום (ד').

בעוד שהום סלולר היא הרשת הזולה, סלקום היא היקרה ביותר - 4,180 שקל לאותה גרסה של האייפון 5. כרטיס ננו סים בסלקום, יעלה לא פחות מ-150 שקל, כאשר החברה מאפשרת רק 3 תשלומים. לא ברור כיצד מרשה החברה לעצמה להיות כל כך לא אטרקטיבית מול המתחרים.

כמו כן, בסלקום מקדמים באתר את העסקה על האייפון המתפרסת על 36 תשלומים, שבמסגרתה המכשיר כבר מגיע למחיר של 4,645 שקל. החברה מתעקשת להחזיר את לקוחותיה כמה חודשים אחורה, לתקופה שלפני כניסתם המפעילות הסלולריות החדשות לשוק. עם זאת, לקוחות סלקום שיקנו את האייפון 5 באתר החברה ולא במוקד שירות, ישלמו 3,990 שקל.

פלאפון ואורנג' מוכרות את המכשיר ב-3,990 שקל וב-3,985 שקל בהתאמה. שתיהן נותנות ננו סים במתנה, אך פלאפון מאפשרת במחיר זה 6 תשלומים בלבד, ואילו אורנג' 12 תשלומים. בהוט מובייל המחיר כבר יורד ל-3,950 שקל ב-6 תשלומים וגם כולל ננו סים במתנה.

לקוחות שירצו 36 תשלומים, יגלו שמדובר בדיל פחות משתלם והחברות גובות על כך תשלום נוסף. למשל, סלקום גובה תוספת של 465 שקל, אורנג' - 660 שקל, בהוט מובייל גובים עוד 405 שקל ובפלאפון עוד 686 שקל.

החנויות המתחרות

צרכנים שרוצים לקנות אייפון לא חייבים ללכת לקנות אותו אצל המפעילות הסלולריות, למרות שהמחירים שם במקרים מסוימים יותר אטרקטיביים מבחנויות הפרטיות. למשל רשת הייפר סטור, מציעה את האייפון 5 ב-3,950 שקל ב-6 תשלומים. מועדון לייף סטייל פלוס של סופר-פארם מציע - לחברי מועדון בלבד - את האייפון ב-3,895 שקל ב-6 תשלומים, אך הלקוח יקבל את המכשיר תוך 14 ימי עסקים. בשוק הסלולר מדובר בזמן ארוך מאוד, וייתכן שעד שלייף סטייל תספק את המכשיר ללקוחות, המחיר הזה יהיה גבוה בהשוואה לשאר השוק.

ברשת iDigital המחיר עומד על 3,990 שקל בתשלום אחד, כאשר בתשלומים נוספים המחיר עולה. מלבד זה, הרשת תקיים בסניף שלה ברמת אביב היום בחצות, מכירה לילית של האייפון 5. לקוחות שיחליטו לוותר על כמה שעות שינה, יוכלו לקנות אביזרים לסמארטפון שלהם ללא מע"מ.

גם ברשת דינמיקה סלולר יפתחו את הדוכן שלהם הלילה בחצות בקניון רמת אביב למכירת המכשיר המבוקש. במסגרת המכירה המיוחדת, תהיה הנחה של 70% על רכישת אביזר שני.

טרייד-אין

בדומה לענפים אחרים, גם עולם הסלולר החל במבצעי טרייד-אין, שהופכים לאטרקטיביים בעיקר ללקוחות שמרבים לשדרג את הטלפונים שלהם לעיתים קרובות. פלאפון מציעה ללקוחותיה שיביאו אייפון 3GS, אייפון 4, אייפון S4 או גלקסי 1, 2 ו-3 של סמסונג, הנחה של עד 1,500 שקל. למשל, על גלקסי S2 או אייפון 4 במצב תקין, הלקוח יקבל הנחה של 900 שקל. אם הטלפון יגיע עם שריטות במסך או בגב המכשיר, ההנחה תרד ל-810 שקל. ההנחות יהיו תקפות גם לסמארטפונים אחרים. במקרה של אייפון 4S הזיכוי עומד על 1,500 שקל.

גם אורנג' מציעה אפשרות טרייד-אין. על אייפון 4S או גלקסי S3 ההחזר יעמוד על 1,500 שקל. על האייפון 4 או הגלקסי S2 מקבלים 900 שקל, ועל האייפון 3GS ההחזר הוא 300 שקל.

בסלקום מציעים במסגרת הטרייד-אין 1,500 שקל על אייפון 4S ו-1,000 שקל לבעלי אייפון 4 בנפח 16 ג'יגה.

דינמיקה סלולר מציעה את האייפון 5 בגרסת ה-16 ג'יגה ב-3,950 שקל, כאשר לקוחות שיחזירו אייפון 4S יקבלו הנחה של 1,250 שקל ועבור האייפון 4 מקבלים הנחה של 950 שקל.

מיחזור שווה כסף

אלטרנטיבה אחרת לקבל כסף על הסמארטפון הישן קיימת אצל חברות המיחזור. חברת rebeep מציעה 1,400 שקל עבור אייפון S4 בגרסת 16 ג'יגה או 320 שקל עבור אייפון 3GS עם אותו נפח זיכרון.

בחברת ReCell מציעים 330 שקל על אייפון 3GS עם 16 ג'יגה, 940 שקל על אייפון 4 עם אותו נפח זיכרון וגם 1,250 שקל על דגם S4 עם נפח אחסון זהה.

* הום סלולר שייכת לקבוצת פישמן, בעלת השליטה ב"גלובס" .

כך צונח המחיר הגבוה

צרכנים רבים לא מצליחים להתאפק ורצים לקנות סמארטפונים חדשים ברגע שהם יוצאים, למרות שמחירם גבוה מאוד בעת ההשקה. הגלקסי S3 של סמסונג, שיצא בארץ בחודש יוני, עלה בימיו הראשונים בארץ בחברות הסלולר ובחנויות 3,700-4,200 שקל. היום אפשר להשיג אותו בדינמיקה סלולר במבצעי טרייד ב-2,000 שקל או בבאג ב-3,000 שקל.

אייפון 4S, שיצא בישראל בדצמבר אשתקד, עלה 4,300 שקל והיום הוא נמכר ב-3,500 שקל.

האם כדאי לשדרג ואיך לבחור בין אייפון לגלקסי?

האייפון 5 הוא עדיין הסמארטפון החשוב ביותר היום. אפל הצליחה לשדרג את הטלפון שלה עם יכולות חשובות, אבל בדרך, במקום להיות זו שמובילה את הטרנדים בשוק, יש הרגשה שהחברה האמריקנית נגררה קצת אחרי החברות הדרום קוריאניות.

לא חובה לשדרג מאייפון S4

השדרוג החשוב ביותר באייפון 5 הוא המסך, שמגיע עדיין באותה איכות מצויינת בטכנולוגיית רטינה, אבל הגודל שלו קפץ ל-4 אינץ' עם 5 שורות אייקונים במקום מסך 3.5 אינץ' עם 4 שורות אייקונים כמו בדגמים הקודמים. האייפון לא התרחב בעקבות הגידול במסך, אבל יש אשליה אופטית שהוא צר יותר. בכל אופן, הוא נוח מאוד לשימוש.

האייפון 5 מרגיש קל לעומת גרסה 4S, למרות המסך שעבר שדרוג. משקלו עומד על 112 גרם ועוביו 7.6 מ"מ. לשם השוואה, דגם ה-4S שוקל 140 גרם ועוביו 9.3 מ"מ. מדובר בתחושה קלה, שמיד מרגישים אותה ביד.

המצלמה נשארה עם חיישן של 8 מגה פיקסל כמו ב-4S עם מיקוד אוטומטי ופלאש. התוצאות טובות באור יום, ובלילה התמונות קצת מגורענות וחיוורות. צילום הווידיאו מגיע ב-1080p, הוא מוצלח וניתן גם לצלם תמונה תוך כדי צילום סרטון.

הסוללה חלשה ותחזיק רק עד שעות אחר-הצהריים.

גלקסי S3 הוא מתחרה הולם

המתחרה העיקרי היום לאייפון 5 הוא עדיין הגלקסי S3 של סמסונג. הסמארטפון כולל מסך מצויין בגודל 4.8 אינץ'. הרבה יותר גדול מזה של האייפון. יש משתמשים שירתעו מהגודל הזה, אבל אנחנו אהבנו אותו והאיכות שלו מוצלחת מאוד. מבחינת נתוני החומרה, מדובר במעבד 4 ליבות במהירות 1.4 ג'יגה הרץ, שמפגין ביצועים חלקים ומהירים. S3 יש גם 16 ג'יגה זיכרון פנימי עם אפשרות הרחבה שלא קיימת אצל אפל באמצעות כרטיס וסוללה שתחזיק ברוב המקרים עד שעות הערב המאוחרות. גם כאן, מדובר ביתרון מול האייפון 5. S3 יש גם יכולת Smart Stay הפותרת בעיה שמוכרת לאנשים שאוהבים לקרוא כתבות ארוכות בסמארטפון שלהם. המסך בדרך כלל נסגר לאחר חצי דקה-דקה, אם לא נוגעים בו בזמן הקצוב הזה. בעזרת הטכנולוגיה הזו, הטלפון מזהה אם המשתמש מסתכל על הטלפון ואז המסך נשאר פתוח. ברוב המקרים, הפיצ'ר הזה עובד טוב, אבל יש גם פעמים רבות שהוא מפשל.

מי אמר שאין תחרות? / פרשנות

לאחרונה נעשה אופנתי לטעון שהתחרות בסלולר עברה את השיא - אבל מלחמת המחירים על האייפון 5 מוכיחה אחרת. לא חולפת חצי שעה מבלי שאחת השחקניות בענף מכריזה על מהלך משלה - החל ממחיר נמוך, דרך לילה לבן ועד טרייד-אין.

לא צריך ראיה טובה מזו לכך שהתחרות עובדת. הצרכנים בישראל מעולם לא נהנו ממאבק כזה על כיסם. הרי רק לפני שנה מצבם היה עגום, והם היו לקוחות שבויים של שלוש חברות עם מחירים גבוהים וזהים. לא הייתה ברירה אלא לרכוש את המכשיר ב-36 תשלומים עם ריבית מטורפת וכל החבילות היו כאלה של חיוב-זיכוי, המאלצות את הצרכנים לדבר ולדבר בלי סוף.

כבר כמה שנים שאפשר לקנות את מכשיר הסלולר בנפרד ואת זמן האוויר בנפרד, אך הצרכן הישראלי מתחיל להפנים את זה רק לאחרונה, וייתכן שהאייפון 5 יהיה סוג של נקודת מפנה.

רובין הוד?

כניסתו הרשמית של האייפון 5 מוכיחה עוד משהו: הטענות על מחירים גבוהים של סמארטפונים מופנות בדרך כלל לחברות הסלולר, אבל בינתיים, מי שניסה לעשות קופה על הצרכנים בחודשיים האחרונים הן החנויות הפרטיות ורשתות האלקטרוניקה. בחודשיים האחרונים מחירו של האייפון 5 סבב שם סביב 5,000 עד 7,000 שקל, ופתאום עכשיו, כשיש תחרות, המחיר ירד לפחות מ-4,000 שקל, ועם מבצעי טרייד-אין, המחיר יורד משמעותית.

לא ברור איך חנויות שמוכרות את האייפון בייבוא לא רשמי ב-6,000 שקל, פתאום בהפרש של ימים בודדים, הצליחו להוריד את המחיר ביותר מ-2,000 שקל. הנקודה הכואבת היא שבעוד שחנויות המוכרות טלפונים סלולריים מנסות להציג את עצמן כל הזמן כרובין הוד שבא לעזור לצרכנים נגד המפעילות הסלולריות, מתברר שכאשר יש להן הזדמנות - הן לא פחות גרועות מהן.

מחיר לאייפון 5
 מחיר לאייפון 5

מחיר לאייפון 2
 מחיר לאייפון 2

כמה תקבלו בעסקת טרייד אין
 כמה תקבלו בעסקת טרייד אין


מחיר ההשקה
 מחיר ההשקה