מדוע מניית טבע צונחת בעקבות התוכנית האסטרטגית?

המנכ"ל ג'רמי לוין הציג את התוכנית האסטרטגית החדשה של החברה לטווח הרחוק - אך אנליסטים ומשקיעים מודאגים ממה שיקרה בשנים הקרובות ■ תשואת הדיבידנד של טבע נמוכה ב-35% מזו של חברות התרופות הגדולות

מניית טבע צנחה כ-7% ביומיים האחרונים בוול סטריט בעקבות הצגת התוכנית האסטרטגית שלה. אנליסטים טוענים כי התוכנית שהציג המנכ"ל ג'רמי לוין אמנם מספקת בהירות לגבי הטווח הארוך, אולם הם מאוכזבים באשר לחוסר הוודאות בשנים הקרובות ומהיקף חלוקת הדיבידנדים. חלק מהאנליסטים הביעו גם אכזבה שקברניטי טבע לא התייחסו מספיק לצנרת התרופות בפיתוח של החברה, ובייחוד לתרופת ה-CT-011 המיועדת לטיפול בסרטן ונמצאת בשלבי פיתוח.

לוין דיבר בכנס האנליסטים והמשקיעים בניו יורק שלשום על התייעלות וחיסכון של עד 2 מיליארד דולר בשנים הקרובות, מיקוד החברה מחדש עד שנת 2017 והתמקדות בתחומי הליבה שלה ובצמיחה אורגנית. היקף חלוקת הדיבידנד הינו 20%-25% מהרווחים, המשקף נכון להיום תשואת דיבידנד הנמוכה ב-35% מתשואת הדיבידנד הממוצעת בקרב חברות התרופות הגדולות (כ-4%).

אך מה יקרה עד שנת 2017 וכיצד תתמודד טבע עם התחרות הצפויה לקופקסון ופקיעת הפטנטים ב-2015? "החברה הניחה חזון מבטיח לטווח הארוך אך יש פחות בהירות לגבי איך היא תגביר את הצמיחה בשנים הקרובות", אמר לסוכנות בלומבר ג'ודסון קלארק, אנליסט ב-Edward Jones, המחזיק בהמלצת "קנייה" על המניה. "בטווח הקצר יותר, משקיעים מודאגים מכך שאין זרז ברור לצמיחה, אין משהו שיכול להחליף את הקופקסון".

ג'יימי רובין, אנליסטית בגולדמן זאקס, הוסיף כי "אנחנו לא רואים בצנרת של טבע תרופה כלשהי שיכולה להחליף את הקופקסון". הוא גם אמר שחלוקת הדיבידנדים של טבע מאכזבת: "היינו רוצים לראות יותר מחויבות לחלק מזומנים למשקיעים". רובין מחזיקה בהמלצת "נייטרלי" על טבע.

ג'ייסון גרברי, אנליסט בבית ההשקעות Leerink Swann, חתך את המלצתו למניה אמש מ"קנייה" ל"נייטרלי", תוך שהוא מציין "תחזית הכנסות מאתגרת" והיעדר זרזים לצמיחה בטווח הקצר. רוני גל מבית ההשקעות ברנשטיין הוריד את מחיר היעד ל-50 דולר למניה מ-55 דולר למניה וציין שתהליכי ההתייעלות יתחילו להשפיע רק מ-2014.

האנליסט דגלאס צאו מברקליס אמר שחלק מהמשקיעים התאכזבו מהיעדר עדכון את תרופת ה-CT-011 המיועדת לטיפול בסרטן. בכנס המשקיעים בניו יורק אמר מייקל היידן, המדען הראשי של טבע, כי טרם הוחלט אם להמשיך בפיתוח התרופה: "אנו מבצעים בדיקת נאותות ומעריכים את הפוטנציאל של התרופה. לא קיבלנו שום החלטה עדיין".