שחיתות והעלמת מס עלו לעולם המתפתח 6 טריליון דולר בעשור

סין אחראית לחצי מתעבורת הכסף הלא חוקי ■ מנהיגי G20 נאבקים בפרצות המס

פשיעה, שחיתות והעלמות מס עלו לעולם המתפתח כמעט 6 טריליון דולר בעשור האחרון, וסין מובילה בתעבורת הכספים הלא חוקיים - כך עולה מדוח חדש של "יושרה פיננסית עולמית", GFI, שדולה מוושינגטון שפועלת למען שקיפות כספית.

לפי הדוח החדש של השדולה שפורסם אתמול (ב'), סין הייתה אחראית לכמעט מחצית מהכספים הלא חוקיים שזרמו אל מקלטי מס ובנקים מערביים ב-2010, עם 868.8 מיליארד דולר, יותר מאשר פי-8 מהכספים הלא חוקיים שהגיעו ממלזיה ומקסיקו. סך הכספים הלא חוקיים עלה ב-11% בהשוואה ל-2009.

"סכומים אסטרונומיים של כסף מלוכלך ממשיכים לזרום מן העולם המתפתח אל מקלטי מס בינלאומיים ובנקים בעולם המפותח", אמר ריימונד בייקר, מנהל GFI. "המדינות המתפתחות שותתות יותר ויותר כספים בתקופה שבה מדינות עשירות ועניות מתקשות לייצר צמיחה כלכלית. הדוח הזה צריך להיות צלצול השכמה למנהיגי העולם, שחייבים לטפל בתופעה הזו".

בכל 10 המדינות שבראש טבלת המדינות הנפגעות, שכוללות גם את הודו, ניגריה והפיליפינים, קיימת בעיה רצינית של שחיתות, וברובן קיימים פערים גדולים בין העשירים לעניים, בנוסף לבעיות של ביטחון פנימי.

מנהיגי 20 הכלכלות הגדולות בעולם, 20G, מתמקדים יותר ויותר במאבק בהלבנות הון, בחשאיות בנקאית ובפרצות מס כדי למנוע גניבת כספי ציבור שמדלדלת את תקציבי המדינות המתפתחות. אך הסכומים הללו כה גדולים, שעל כל דולר שמתקבל בסיוע זר, 10 דולרים נגנבים מהמדינות המתפתחות, לפי הדוח.

סין הפסידה כתוצאה מכך 420.4 מיליארד דולר בשנת 2010 לבדה, וסך של 2.74 טריליון דולר בכל העשור שעבר, לפי אומדני הדוח. בדוח קודם שפורסם באוקטובר העריך GFI כי כספים לא חוקיים בסך 602 מיליארד דולר נטשו את סין ב-2011, והסך בשנים 2000-2011 הגיע ל-3.79 טריליון דולר.

אך הנתונים מהדוח האחרון אינם בני-השוואה לדוחות הקודמים, מפני שהשדולה הזו עדכנה את המתודולוגיה שלה, ואומדניה כיום הם שמרניים יותר. מדידת כמויות הכספים הלא חוקיים מתבצעת על-ידי מדידת ההפרש בין זרימת כספים לתוך מדינה מהלוואות והשקעות זרות ישירות נטו, והזרימה החוצה לתשלום עבור יבוא, העברות כספיות וסעיפים נוספים.

סין נחושה להילחם בתופעה

הנהגת סין מפגינה באחרונה נחישות להילחם בכסף המושחת. הנשיא היוצא, הו ג'ינטאו, הזהיר בקונגרס המפלגה בנובמבר שהשחיתות מאיימת על המפלגה הקומוניסטית ועל המדינה. ברוסיה, הנשיא ולדימיר פוטין העניק בשבוע שעבר לנושא לעדיפות גבוהה בסדר היום שלו.

מקסיקו איבדה 51.17 מיליארד דולר בכספים לא חוקיים שנטשו אותה ב-2010, וסך של 476 מיליארד דולר בעשור 2001-2010. מלזיה איבדה 64.38 מיליארד דולר ב-2010 ו-285 מיליארד דולר בעשור שעבר.

מדינה אפריקנית ענייה כמו זמביה, שעשירה במשאבי טבע, איבדה 8.8 מיליארד דולר בעשור שעבר. רוב הכסף הזה הועלם על-ידי חברות כריית נחושת רב-לאומיות, לפי הדוח. מדובר על כמחצית מהתמ"ג השנתי של זמביה.

דב קאר, כלכלן ומחבר הדוח של GFI, אמר כי "חברות הכרייה העולמיות הגדולות גונבות את הזדמנויות הקידום של מדינות כאלה, מאחר שהכספים יכלו לממן בניית בתי-חולים ובתי-ספר, ולחלץ את הכלכלות מן העוני".