הסיוט של כל משקיע: אלון תרפיוטיקה צללה 95% תוך דקות

אלון תרפויטיקה קרסה בעקבות כישלון בניסוי במחלה דומה לאלצהיימר ■ הימרה על כל הקופה בניסוי אחד - ונסחרת כעת ב-3.5 מ' ד' בלבד ■ אלון היא חברה חצי-ישראלית הנסחרת בקנדה ואחד המשקיעים בה הוא אפי גילדור

אלון תרפויטיקה הודיעה היום על כישלון בניסוי שלה במחלת ה-PSP. לניסוי היו שני יעדים עיקריים, והוא לא השיג אף אחד מהם. בעקבות ההודעה צנחה מניית אלון תרפיוטיקה (סימול NPC.TO), הנסחרת בבורסה בטורונטו, ב-95%. החברה נסחרת כעת לפי שווי של 3.5 מיליון דולר בלבד, לאחר שמחקה תוך דקות כ-70 מיליון דולר.

אלון, חברה לטיפול באלצהיימר ומחלות ניווניות אחרות של המוח, הוקמה על בסיס מחקריה של פרופ' אילנה גוזס מאוניברסיטת תל אביב, ומומנה בין היתר על ידי משקיעים ישראלים וביניהם איש העסקים אפי גילדור.

רק לפני כחודש נבחרה החברה לאחת מעשרת היעדים המעניינים להסכמים עם חברות ביג פארמה בתחום המחלות הנוירולוגיות, בכנס של חברת המחקר המקצועי בתחום הביומד, Elsevier.

אלון הימרה על כל הקופה עם ניסוי שלב II/III מתוכנן היטב, ב-313 חולים, שארך כשנה. ניסוי מתוכנן היטב בדרך כלל נותן תוצאות ברורות, לטוב ולרע, ומונע את המשך ההשקעה בכסף ובתשומת לב ניהולית, בפרוייקטים שאין להם תוחלת.

אולם תוצאות כאלה יכולות גם לקבור חברות. לשם מימון הניסוי הגדול גייסה אלון 10 מיליון דולר באג"ח, שאותם תתקשה עכשיו להחזיר.

בעקבות ההודעה הודיעה החברה כי היא נוטשת "לעת עתה" את המוצר, Davunetide שמו, ולא תפתח אותו - כך היא מעריכה כרגע - גם להתוויות נוספות עבורן הוא היה מיועד. היא מסרה עוד כי תבחן חלופות אחרות לשימוש במזומנים שנותרו בקופתה (נכון לסוף הרבעון השלישי מדובר ב-3.22 מיליון דולר). לא בטוח שהייעוד של המזומנים האלה יהיה אותה טכנולוגיה ישראלית שמקורה באוניברסיטת תל אביב.

בטווח הקרוב החברה תבצע קיצוצים נרחבים בהוצאות. PSP היא מחלה דמנטית נדירה יחסית, שנחשבת לקרובת משפחה של אלצהיימר. הכוונה של החברה הייתה להראות קודם כל תוצאות במחלה נדירה, משום שעבור מחלות אלה קל יותר לרשום מוצר ולשווק אותו. אחר כך קיוותה להתרחב למחלות דמנטיות נוספות.

מנכ"ל החברה גורדון מקאולי אמר היום כי "זהו יום עצוב לחולים, לבני המשחה ולמטפלים בחולי ה-PSP. התוצאה היא כלל לא מה שציפינו, אך אנחנו חשים כי תכננו וביצענו את הניסוי היטב". החברה יצאה לניסוי שלב II/III טובות על בסיס תוצאות טובות במחלות דמנטיות אחרות בניסויי שלב II קטנים.