וינשטיין יכריע הערב האם לבצע השלמות חקירה בתיק ליברמן

בכירים בפרקליטות יקיימו הערב דיון כדי להחליט אם לגבות עדות מחברי ועדת המינויים במשרד החוץ שאישרו את ההמלצה למנות את זאב בן-אריה לשגריר בלטביה ■ השלמות חקירה יעכבו את הגשת כתב האישום נגד שר החוץ לשעבר

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, יקיים הערב (ד') דיון בהשתתפות פרקליט המדינה משה לדור, גורמים בכירים בפרקליטות ואנשי צוות תיק ליברמן, במטרה להחליט אם לקיים השלמות חקירה בפרשת השגריר בבלארוס, ולגבות את עדותם של חברי ועדת המינויים במשרד החוץ שאישרו את ההמלצה למנות את זאב בן-אריה לשגריר בלטביה. אם יוחלט לערוך השלמת חקירה, הדבר יעכב עוד את הגשת כתב האישום נגד ח"כ אביגדור ליברמן.

ביום חמישי האחרון הודיע וינשטיין על החלטתו להגיש כתב אישום נגד ליברמן בפרשת השגריר בבלארוס, באשמת מירמה והפרת אמונים. ליברמן מואשם כי פעל לקידומו של השגריר, זאב בן-אריה, לתפקיד במטה המדיני של משרדו ובהמשך לשגריר בלטביה. זאת, תוך שהסתיר את העובדה שבן-אריה הדליף לו, בעת ששימש שגריר בבלארוס, פרטים מתוך מסמך חיקור הדין בפרשת ליברמן שישראל העבירה לרשויות בלארוס.

כתב האישום נגד ליברמן מתעכב, נוכח שני תהליכים המתקיימים כעת במקביל בלשכתו של וינשטיין: האחד הוא התמשכות המשא-ומתן בין סנגוריו של ליברמן, עורכי הדין ירון קוסטליץ וגיורא אדרת, לבין היועץ המשפטי, במטרה להגיע להסדר דיוני או עסקת טיעון במתכונת כזו או אחרת; והשני הוא הבחינה המתקיימת בשאלה האם לקיים השלמות חקירה, נוכח חשיפת ערוץ 10 כי חברים בוועדת המינויים בשירות החוץ לא נחקרו במשטרה בפרשת השגריר, וכי ככל הנראה הם נכונים להעיד כי ליברמן עצמו ניסה ללחוץ עליהם לאשר את מועמדותו של בן-אריה.

חיזוק ראיות בתיק

באשר להשלמות החקירה הנדרשות, עמדתו של וינשטיין, עוד בטרם הדיון שהוא מקיים עם אנשי הפרקליטות, הוא כי מדובר בעדויות שאינן חיוניות להוכחת אשמתו של ליברמן בכתב האישום, כפי שזה גובש והועבר לליברמן וליו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, בסוף השבוע שעבר.

העובדה שלא כל העדים הרלוונטים אכן נחקרו בפרשה זו הייתה ידועה לאנשי הפרקליטות זה מכבר. ההערכה בצוות החקירה בתקופה שפרשת השגריר נחקרה במשטרה הייתה כי אין כל סיכוי שמי מאנשי ועדת המינויים יהיה נכון להעיד שליברמן הפעיל לחצים כדי לאשר את מינויו של בן-אריה, וכי בכל מקרה הראיות שכבר נאספו בפרשה זו מספיקות להוכחת אשמתו של ליברמן בעבירה של מירמה והפרת אמונים.

יצוין כי אם בסופו של דבר יוחלט לקיים השלמות חקירה בפרשה ולגבות עדות מגורמים אלה, עשויה עדותם לחזק את חומר הראיות בתיק, כך שחומרתה של עבירת המירמה והפרת האמונים נגד ליברמן תתגבר מאוד. בתרחיש מסוים, עשויות הראיות הללו לגבש גם עבירות פליליות נוספות, דוגמת קבלת דבר במירמה ואף שוחד - אם, למשל, יתברר כי ליברמן קיבל מבן-אריה מידע על חיקור הדין שהתבקש בעניינו, וכעבור חודשים אחדים "שילם" לו באמצעות פעולה אקטיבית להעברת מינויו בגופים המאשרים.

רצון למצות המשא-ומתן

במקביל ממשיכים סנגוריו של ליברמן לקיים מגעים עם וינשטיין, כאשר כל האפשרויות של קשת ההסדרים הדיוניים או הסדרי הטיעון נמצאות על השולחן: החל מהסכמה של ליברמן להודות בעובדות ובאשמה בבית המשפט, ולהשמיע במסגרת הטיעונים לעונש עמדה שונה מזו של הפרקליטות בסוגיית הקלון, וזאת בכפוף להסכמות שאליהם יגיעו הצדדים ביחס לתיקון ניסוחו של כתב האישום; וכלה בהסכמה חלקית יותר, להודות רק בעובדות כתב האישום אך לא באשמה, ולטעון בבית המשפט כי עובדות אלה כלל אינן מגלות עבירה. המגעים בין הצדדים טרם התגבשו לרמה שבה ניתן לקבוע אם יובילו לעסקת טיעון, או רק להסדר דיוני-פרוצדורלי בניהול התיק.

בעניין זה, יצוין כי אף שליברמן אמר בימים האחרונים פומבית כי הוא דורש מהפרקליטות לקדם את התיק בהקדם האפשרי, להגיש מיד את כתב האישום לבית המשפט ולפעול לסיים את התיק עוד לפני הבחירות, הרי שעורכי דינו אינם פועלים בהתאם לתכלית זו, ובמגעים שהם מקיימים עם משרד המשפטים, נראה כי הם אלה המבקשים זמן נוסף, כדי למצות את המשא-ומתן המתקיים עם וינשטיין ואנשי המשרד.

דוגמה לכך ניתן לראות במכתב שהעביר עו"ד אדרת למשרד המשפטים אתמול (ג'), ובו נטען כי כדי להסיר כל ספק ביחס לסמכותו של בית משפט השלום לדון בתיק, יש להמתין יום נוסף לפני הגשת כתב האישום, עד ליום רביעי. זאת, אף שמכתב ההתפטרות של ליברמן מכהונתו בממשלה הוגש ביום ראשון בשעה 10:00 בבוקר, ואף שלשון החוק, הקובעת כי ההתפטרות תיכנס לתוקף בתוך 48 שעות, היא ברורה.

במשרד המשפטים הוחלט להיענות לבקשה זו, מכיוון שגם להם דרוש זמן נוסף הן למיצוי המגעים עם הסנגורים לקראת הסדר, והן כדי לברר את שאלת העדויות הנוספות בפרשת השגריר.