סוכני הנסיעות: חברת התעופה אירוסוויט על סף קריסה

יו"ר ההתאחדות לרשות התעופה האזרחית: "חשש לביטחון כספי הנוסעים" ■ מנהל אירוסוויט האוקראינית בישראל: "הנוסעים יכולים להיות רגועים"

האם חברת התעופה האוקראינית אירוסוויט, שנחשבת לאחת מחברות התעופה הפעילות בישראל, עומדת לפני קריסה? לפי התאחדות סוכני הנסיעות, מצב החברה בכי רע, ובשל החשש שתקרוס בקרוב, פנתה לראש רשות התעופה האזרחית (רת"א), גיורא רום, בבקשה שיכנס דיון דחוף לבחינת מצב החברה ולהבטיח את כספי הלקוחות שלה, במקרה שתפסיק לטוס.

במכתב ששיגר יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, לרום נאמר כי באחרונה הצטברו אצלו ואצל עמיתיו ידיעות מן העולם שלפיהן החברה נקלעה לקשיים ועלולה להפסיק את פעילותה בתוך כחודשיים: "החברה הודיעה על תחילת מהלך לסגירת כל משרדיה בעולם וידוע לנו שבישראל תפסיק את פעילותה בזמן הקרוב. קיים חשש לביטחון כספיהם של לקוחות שרכשו כרטיסים מראש למועדים שבהם כבר לא תפעל בישראל", נאמר בפניית ההתאחדות לרום: "למיטב ידיעתנו, רת"א מודעת למצב ופועלת להבטיח את עצמה ולגבות כספים שמגיעים לה".

בשיחה עם "גלובס" אמר פתאל כי "100 חברות תעופה פשטו את הרגל במהלך חמש השנים האחרונות ולקוחות רבים ששילמו להן על טיסות שלא המריאו - נפגעו. רת"א אמונה על התעופה לישראל וממנה, וכפי שהמדינה דואגת שיהיה דלק במטוסים, עליה לדאוג לאיתנות הנוסעים". פתאל הזכיר פרסומים בתקשורת מהעת האחרונה על חובות בסך מיליוני דולרים של אירוסוויט על שירותים שקיבלה בחלק משדות התעופה בעולם.

אחד ממטוסי אירוסוויט מקורקע במתחם של בן גוריון כבר מספר שבועות בעקבות מחלוקת משפטית בין החברה לבין חברה אחרת שהחכירה לה אותו. החברה שהחכירה את המטוס ונחשבת לאחת הגדולות בעולם, טוענת לחוב כספי של כמה מיליוני דולרים מצד אירוסוויט.

מנהל אירוסוויט בישראל, ארטיום חרקין, שנכנס לתפקידו לפני כחודש וחצי במקום אבי שוורץ, טען היום (ד') בשיחה עם "גלובס" כי "החברה פועלת על פי התוכניות הרגילות. היא ביטלה חלק מהטיסות מפני שהחורף הוא זמן קשה לא רק לנו, אלא לכל חברות התעופה, וטבעי שיהיה דילול במספר הטיסות. אין לי מושג מדוע פתאל וסוכני הנסיעות פנו בעניין הזה לרת"א, ובתוך מספר ימים נגיב על כך באופן רשמי ומסודר".

- פנית אל מטה החברה לברר אם קורה משהו חריג?

"המטה שלנו מעודכן כל הזמן במה שקורה ובכל מקרה. לא עדכנו אותי על שום דבר חריג".

- אתה חושש שהחברה על סף קריסה?

"אני מעדיף שלא לדבר על זה. אני לא הבעלים של החברה ואני לא שואל את הבעלים שלה שאלות כאלה".

- אתה יכול להבטיח שלקוחות שמזמינים אצלך טיסות יקבלו תמורה מלאה לכסף שלהם?

"הם יכולים להיות רגועים, כי גם אם טיסות יתבטלו- אנחנו נדאג להסדיר עבורם טיסה בחברה חלופית".

אירוסוויט, שנוסדה ב-1994, נחשבת לאחת מחברות התעופה הפעילות בקו תל אביב-אוקראינה ומתחילת השנה הטיסה בו כמעט 300 אלף נוסעים. רבים מבין הנוסעים בקו הם מטיילים שעושים את דרכם למזרח הרחוק ובוחרים בחברה בשל המחיר, הנמוך לעתים ב-30% לעומת המחיר של חברות התעופה המתחרות. החברה מחזיקה בצי של כ-30 מטוסים, רובם מתוצרת בואינג.