האם מלאנוקס בדרך לאזהרת הכנסות או רווח?

על פי הערכות בשוק, אליהן מסרבת החברה להתייחס, עשויה מלאנוקס לפספס את תחזיות השוק לרבעון הנוכחי או הבא, העומדות על 150-145 מיליון דולר ■ בחלק גדול מהבנקים השראלים אזלו יתרות ה"שורט", איתות לפסימיות בשוק

שינוי נקודתי במחיר המניה מעולם לא היה אינדיקציה חד משמעית למה שמתרחש ברמת הפעילות העסקית של חברה. לעומת זאת, מגמה המתפתחת לאורך זמן ומלווה במחזורי מסחר ערים, עשויה להעיד אם לא על הביצועים בפועל, הרי שעל האמונה בשוק לגבי המשך דרכה של החברה.

במקרה של חברת ציוד התקשורת מלאנוקס , ניכר כבר תקופה כי שוק ההון אינו מאמין שביצועיה העסקיים מצדיקים את השווי הגבוה אליו טיפסה המניה בחודשי הקיץ. מלאנוקס נסחרה אז בשווי כמעט כפול מזה הנוכחי, ברמה של 2.68 מיליארד דולר.

מבדיקת "גלובס" עולה כי בשוק מתבצעת זה מספר שבועות מכירה מסיבית של מניות מלאנוקס - אם באמצעות מכירה סטנדרטית, אופציות או מכירה בחסר - על ידי מגוון של משקיעים, ביניהם קרנות גידור וגופים מוסדיים גדולים, כולל בנקים זרים מהשורה הראשונה.

בחלק גדול מהבנקים הישראליים אזלו יתרות ה"שורט" (מכירה בחסר, בה משאיל המוכר מניות לצורך מכירתן במחיר הנוכחי, ורכישתן בעתיד במחיר נמוך יותר), כך שסוחרים המעוניינים להשאיל את המניה אינם יכולים לבצע זאת - איתות לפסימיות הרבה השוררת בשוק.

הסיבה למימושים, כך על פי הערכות, היא חשש שתוצאות החברה ברבעון הנוכחי או הבא (הראשון של 2013) יהיו רחוקות מאלו שהשוק מצפה להן. באשר לביצועי הרבעון הנוכחי, יתכן שמלאנוקס אף תפרסם בימים הקרובים אזהרת הכנסות או רווח. ממלאנוקס נמסר בתגובה כי "החברה אינה מגיבה לשמועות".

מלאנוקס, אותה ייסד ומנהל איל וולדמן, מספקת פתרונות לתקשורת מהירה בין מערכות מחשוב ארגוני, העריכה עם פרסום התוצאות לרבעון השלישי ב-18 באוקטובר, כי היא עתידה למכור ברבעון הרביעי בטווח של 145-150 מיליון דולר. עם פרסום התחזית הזו איבדה מנייתה כחמישית משוויה עקב אכזבת המשקיעים. על פי התנהגות השוק כעת, יתכן שהצפי מלפני כחודשיים היה אופטימי ביחס להיקפי המכירות בפועל.

על פי הנתונים לגבי יתרות השורט של הגופים המחזיקים במניה, ניכרת המגמה היטב. כ-15.5% מסך המניות הנסחרות כרגע נמצאות במכירה בחסר - שיעור שנחשב לחריג יחסית עבור מניות הנסחרות בוול סטריט, שמשקף את הערכת המחזיקים במניות להמשך הירידה בשווין.

על פי נתוני החודש וחצי האחרונים כמות מניות מלאנוקס שבשורט הכפילה את עצמה, כאשר 36% מהמחזיקים בפוזיציה זו הם משקיעים מוסדיים. באתר הבורסה הישראלית נאמר כי כמות השורטים על המניה זינקה בשבוע האחרון פי 4.

השאלה הגדולה - הרבעון הבא

מספר אירועים התרחשו במלאנוקס בחודשים האחרונים. פרישתו של סמנכ"ל הכספים, מייקל גריי, הטרידה את המשקיעים וסיפקה הצדקה נוספת להיפטר מהמניה, למי שחשש שהשווי בו נסחרה היה גבוה מדי.

בנוסף, נציגי החברה השתתפו במספר ימי אנליסטים, שם נחשפו המשקיעים לסמנכ"ל הכספים החדש, יעקב שולמן. התחושה בקרב חלק מהמוסדיים האמריקנים הייתה כי שולמן שמרני בהצגת הביצועים לרבעונים הקרובים, והם מיהרו למכור. האינדיקציה האחרונה לגבי התוצאות שצפויה מלאנוקס להציג ברבעון הרביעי, עלתה מדוח שהוציא בנק ההשקעות ג'יי.פי. מורגן בעקבות יום אנליסטים עם החברה. "אנחנו מרגישים בטוחים בהערכות שלנו לגבי מכירות של 148 מיליון דולר ברבעון", כתבו האנליסטים בעקבות ההנחיות שסיפק שולמן באירוע. בבנק ההשקעות האמריקני אולי הרגישו בטוחים, אך מניית החברה המשיכה ליפול מאז, ב-15% נוספים.

השאלה הגדולה היא לגבי הרבעון הראשון של 2013. אנליסטים בוול סטריט מצפים להכנסות בהיקף 140-150 מיליון דולר, שישקפו צמיחה של 60%-70% לעומת הרבעון הראשון ב-2012, קרוב לסדרי הגודל שהחברה צפויה להציג ברבעון הנוכחי. גם אם תאכזב מלאנוקס ברבעון הנוכחי, השוק יהיה סלחן במידה שהרבעון הבא יעמוד בציפיות או יעלה עליהן. לעומת זאת, אם החברה תאכזב ברבעון הרביעי ובראשון של 2013, מה שמעולם לא קרה, המשקיעים יגיבו באגרסיביות.

מסכמת שנה מוצלחת

עד כה, דווקא נהנתה מלאנוקס משנה מוצלחת. עם התוצאות לרבעון הראשון של 2012, דיווחה החברה כי המכירות ברבעון השני צפויות לקפוץ ביותר מפי 2 לעומת הרבעון המקביל ב-2011, וזאת הודות לעסקאות שנקשרו בעיקר בפלטפורמת העיבוד החדשה של אינטל שמיועדת לשרתים הארגוניים, ה-Romley.

התופעה חזרה על עצמה ברבעון השני, כאשר מלאנוקס העריכה צמיחה יותר מכפולה ברבעון השלישי לעומת הרבעון המקביל, והפעם שידרה שמדובר בסדר גודל חדש של מכירות ולא בתופעה חד פעמית.

הסיבה הפרקטית לזינוק בביצועי החברה נעוצה בכך שמלאנוקס נהנית מגל שדרוגים של ציוד המחשוב בארגונים הגדולים, וכן מנוכחות גוברת בציוד התשתית, כחלק משינויים הגדולים שמתרחשים כעת בעולם המחשוב הארגוני (תופעות טכנולוגיות כגון מחשוב ענן, מרכזי הנתונים שמריצות חברות האינטרנט הגדולות, ניתוח הנתונים בהיקף גדול ובזמן אמת, ועוד). כל היכולות הללו דורשות תקשורת מהירה, השהיה נמוכה בגישה לנתונים וניהול חכם של הרשתות הארגוניות - מה שמלאנוקס מספקת.

הצפי לשנים הקרובות הוא כי החברה תעבור את רף המיליארד דולר מכירות, בעקבות הצמיחה המהירה הצפויה בשוק אליו היא פונה (TAM). מנגד, בתקופה האחרונה הטרידה את המשקיעים גם התחרות מצד אינטל, שצפויה להתחיל להתחרות במלאנוקס באופן ישיר ב-2014-2015.