מחקר: הסיבה למגפת ההשמנה הגדולה - חיידקים במעיים

מחקרים חדשים מקשרים בין הרכב חיידקי המעי לבין השמנה

האם ייתכן כי מגפת ההשמנה נגרמת על ידי חיידק, ולא על ידי תזונה לקויה, מחסור בהתעמלות וגנטיקה שאינה מתאימה לחברת שפע? אם כן, יכולות להיות לכך השלכות אינספור, החל מהיחס להשמנה וכלה באופן שבו מפתחים תרופות לתופעת ההשמנה, המכונה המגפה של המאה ה-21, אולם נתפסת על-ידי רבים, כולל במידה מסוימת על-ידי רשות המזון ותרופות בארה"ב, כסוג של פינוק. אבל מה אם היינו יכולים לפתור את מגפת ההשמנה באמצעות אנטיביוטיקה פשוטה, או אפילו פרוביוטיקה בלבד?

הרעיון כי הרכב החיידקים במעיים, אשר ידוע כמשפיע על העיכול, יכול גם לשנות את יעילות המטבוליזם של בני אדם, הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות. סדרת המחקרים האחרונה בוצעה בסין במשך לא פחות משמונה שנים, אבל בינתיים רק על עכברים.

על ההגה של הגן יושב חיידק

החוקרים זיהו חיידק אחד בשם אנטרובקטר, אשר ידוע כחיידק שמשתתף בתהליך של אגירת שומן וכן בתהליך של שמירה על שומן מפני פירוק. החיידק עושה זאת על ידי התערבות בפעילות של גנים השולטים במטבוליזם.

נחזור על כך שנית. יש לנו גנטיקה, זה נכון, ולימדו אותנו לחשוב שהיא מאוד משמעותית בחיים שלנו. אבל על ההגאים של הגנים שלנו יושב חיידק, והוא מחליט אילו גנים באים לידי ביטוי. את העיניים הכחולות ירשתם מסבתא, והאף הוא בטוח של הדוד ברוך, אבל את מבנה האגן, שאולי נורא מזכיר את זה של הדודה סימה, ירשתם בכלל מקלקול הקיבה שחטפתם בחורף שעבר.

ובכן, החוקרים הדביקו באנטרובקטר קבוצה של עכברים שגדלו בתנאים של חשיפה מאוד מוגבלת לחיידקים. קבוצה שנייה לא הודבקה באנטרובקטר. לאחר מכן שתי קבוצות העכברים אכלו מזון עתיר שומן ונמנעו מהתעמלות. הקבוצה של העכברים שהודבקה באנטרובקטר השמינה כצפוי. הקבוצה שלא הודבקה בחיידק, נותרה רזה למרות התנאים המפנקים.

את המחקר הוביל פרופ' זהאו ליפינג מאוניברסיטת ג'יאוטונג בשנחאי, והוא אומר היום: "זוהי החוליה החסרה האחרונה בהוכחת הקשר בין חיידקי מעיים להשמנה". המחקר פורסם בכתב העת Society for Microbial Ecology.

מחקרים קודמים הראו כי כאשר מזריקים חומר המופרש על ידי החיידק הזה לעכברי מעבדה, הם עלולים לפתח לפתע סבילות לאינסולין (מצב מקדים לסוכרת) ולעלות במשקל, ללא כל שינוי בתזונה שלהם או במידת הפעלתנות שלהם.

מחקרים אחרים הראו כי כאשר חולה בעל השמנת יתר קיצונית צרך תפריט של פרוביוטיקה ועשבי מרפא סינים מסורתיים, צנחה צפיפות חיידקי האנטרובקטר במעיו ב-35%, רמות החומר המופרש על ידי החיידק בדמו פחתו משמעותית והוא הפחית 50 קילוגרם, כ-25% ממשקלו. זאת, אף שלא התעמל כלל. עוד לא בטוח האם הירידה במשקל הרגה את החיידקים או שהרג החיידקים שינה את המשקל, אך בכל מקרה, זהאו מעוניין כעת לרשום את התרכובת כתרופה. השערתו היא כי התזונה הזו שינתה את מבנה החומציות במעי ובכך שינתה גם את הרכב החיידקים.

השובע מתעכב

הגוף האנושי הממוצע מכיל פי עשרה תאי חיידק מאשר תאים אנושיים. בדרך כלל יחיו בתוך אדם אחד 200-300 סוגים שונים של חיידקים. הם משפיעים על כל אספקט בבקרה של הגוף שלנו. לפני כמה שבועות סיפרנו כאן על הטפיל אשר אולי שולט במערכת החיסונית שלנו, וגורם לירידה באפקטיביות שלה. לא רק שהמחקרים מראים שהטפיל יכול להשפיע עלינו, אלא הם מראים שבלי הטפיל, הגוף שלנו כבר לא יודע לעבוד כפי שצריך. זאת, לאחר מאות אלפי שנים של אבולוציה משותפת.

ייתכן בהחלט שהדבר נכון לגבי כל אחד ממאות החיידקים שחיים בתוכנו. הכישרון למתמטיקה הוא בזכות קריוס, והטעם המזעזע בבגדים הוא עבודה של בקטוס. על-פי העיקרון הזה, פלא שאנחנו לא יוצאים מכל שפעת אנשים קצת שונים. או שאולי אנחנו כן, ואלה רק המוסכמות החברתיות שקובעות שנותרנו אותו הדבר?

כך או כך, ממשלות העולם המפותח ישמחו מאוד למצוא גורם ל לחיסול של ההשמנה הצפויה לתקוף (מילולית, כך לפחות על-פי המחקר) כ-50% מהאוכלוסייה במדינות כמו ארה"ב ובריטניה עד 2030. השמנת יתר מובילה לסוכרת מבוגרים, מחלות לב, לחץ דם גבוה, דלקת כבד ויש הטוענים גם לסרטן. למרות השכיחות והסיכון הגבוה, מעט מאוד תרופות נגד השמנה אושרו עד כה לשימוש. רוב התרופות המאושרות לא מאוד יעילות, וגורמות להורדת 5% מהמשקל בממוצע בלבד, עם מגוון תופעות לוואי. זאת, משום שההשמנה היא תופעה כה מורכבת - התנהגותית, פסיכולוגית, גנטית ואולי גם חיידקית. ייתכן גם שמדובר בקבוצה של חיידקים, שכל אחד תורם את תרומתו.

גם זהאו אינו טוען כי החיידק הזה שולט בכל האספקטים של ההשמנה. אלא שלדבריו, כאשר החיידק פעיל, השובע מגיע לאט יותר. כך, אדם שמנסה לעשות דיאטה, יסבול עם החיידק מרעב. כוח הרצון, הפסיכולוגיה והגנטיקה יקבעו, האם יוכל לעמוד ברעב הזה או לא.

מה הראו המחקרים
 מה הראו המחקרים