הוט מכשילה את כניסת פרטנר וסלקום לשוק הטלוויזיה

הוט דורשת 17 אלף שקל לג'יגה מספקיות האינטרנט ■ הרווחיות במקרה כזה לכניסה לעולם הטלוויזיה מצידן של סלקום ופרטנר הולכת ויורדת

חברת הוט פרסמה לוח תעריפים חדש לספקיות האינטרנט (הסכם הג'יגות). מדובר על תעריפים חדשים לשירות במסגרתו משנעת הוט את תנועת האינטרנט מהלקוח לספקית על גבי הרשת שלה. ל"גלובס" נודע כי המחירים של הוט גבוהים משמעותית מהמחירים של בזק , ולפיכך עומד משרד התקשורת בפני דילמה משמעותית שכן ספק אם הוא יוכל להימנע מלהתערב במחירים, שהם כפולים מהמחירים של בזק ושלגביהם הוא החליט להימנע מהתערבות.

המחירים שקבעה הוט עומדים על 17,000 שקל לג'יגה. (במדרגה העליונה) זהו מחיר כפול מהמחיר של בזק שהציעה מחיר של 8,000 שקל לגי'גה. המחירים בהוט הולכים ויורדים ל - 8,000 שקל רק לספק שמעביר מעל כמות מאד גדולה של תנועה, ובכל מקרה המחיר הממוצע הרבה יותר גבוה משל בזק.

כעת המקום להזכיר כי ישנו שימוע תלוי ועומד, שבו קבע משרד התקשורת כי המחיר יהיה אפס. כלומר שהספקיות לא ישלמו עבור השירות, וההיגיון שהנחה את המשרד הוא שהלקוח ממילא משלם לבעל התשתית, ולכן אין מקום שחברת התשתית תקבל תשלום כפול עבור אותו שירות - פעם אחת מספק האינטרנט ופעם שנייה מהלקוח.

אלא שמשרד התקשורת מוצא את עצמו כעת בסיטואציה בעייתית מאוד משום שמצד אחד הוא הסביר ופעל לכך שהמחיר יהיה אפס, וכעת החברות כופות עליו מחיר שהוא גבוה בהרבה ממה שקיווה.

נשאלת השאלה מה קורה עם השימוע במקרה הזה, ומדוע המשרד בפועל קובר קבורת חמור את השימוע שהוא עצמו הוציא ולפיו המחיר צריך להיות אפס? לאי ההתערבות של משרד התקשורת יכולות להיות השלכות כבדות על רקע התוכניות של פרטנר וסלקום (באמצעות הספקיות סמייל ונטוויז'ן שבבעלותן) להיכנס לעולם הטלוויזיה.

שתי החברות טוענות (ויש לקחת בספקנות את טענותיהן) כי הן מקפיאות את תוכניותיהן להיכנס לעולם הטלוויזיה על גבי האינטרנט מבלי שתיפתר סוגיית התשלום עבור הג'יגות. זו הייתה ההבטחה שנתנו לשר התקשורת משה כחלון - שהן ייכנסו לעולם הטלוויזיה רק אם יבוטל התשלום עבור העברת התנועה, אבל כחלון שסגר את העסקה כדי להכניס תחרות בטלוויזיה למעשה אינו רוצה להתערב בסוגייה הזו בשלהי כהונתו ובלית ברירה היא נותרת לטיפולו של שר התקשורת הבא.

בשולי הדברים נזכיר כי משרד התקשורת הגיע למסקנה שבמחיר של 8,000 שקל שמציעה בזק עבור הג'יגות, הכניסה של פרטנר וסלקום לטלוויזיה לא תהווה מכשול (וזאת בניגוד מוחלט כאמור לשימוע), אך מה קורה עם התעריף שמציעה הוט? האם 17 אלף שקל לג'יגה הוא גם סכום שהספקיות יכולות לחיות איתו ולהרוויח מהטלוויזיה?

במשרד התקשורת אין תשובות ברורות לנושא הזה, ולמען האמת כמה מהגורמים איתם שוחחנו אף נעים באי נוחות סביב אופן הטיפול בנושא, אך דרך המוצא היא שהנושא יונח לפתחו של שר תקשורת חדש, ובמילים אחרות, ספקיות האינטרנט יידרשו להתיישר לתשלום שדורשות חברות התשתית לתקופה של עוד חצי שנה לפחות.