2012: ירידה של 11% בשכר עובדי ההיי-טק בענף החומרה

כך עולה מנתוני Jobinfo ■ בעוד ששכר עובדי החומרה נפל, בענף התוכנה דווקא חוגגים: שכר עובדי אבטחת מידע עם ניסיון של 3-5 שנים זינק ב-23% ל-20-23 אלף שקל בחודש ■ צפו בטבלת נתוני השכר

המגמה המשמעותית בקרב חברות ההיי-טק היא לגייס עובדים באופן עצמאי. אחרי שמיצו ערוצים כמו לוחות דרושים, רשתות חברתיות ושיטת 'חבר מביא חבר', הן פונות לחברות ההשמה, או כאשר הלחץ לגיוס מהיר הוא גדול.

ניתוח של נתוני גיוס עובדים של מערכות Jobinfo, חברת השמה המתמחה במקצועות ההיי-טק ומדעי החיים, מגלה כי בשנת 2012 ספגו חברות ההשמה בענף ההיי-טק ירידה של כ-12% בפניות של עובדים למשרות בענף.

מנגד, דרור אפשטיין, מנכ"ל משותף בפורטל דרושים, מספר ל"גלובס" כי "נרשמה עלייה משמעותית בפרסום המשרות בשנת 2012 לעומת השנה שעברה", זאת לדבריו משום ש"חברות ההיי-טק מחפשות חלופות חסכוניות לגיוס עובדים איכותיים".

מהנתונים עולה, כי בתחום החומרה בענף נרשמה בשנה שחלפה ירידה של 11% בשכר. כך למשל, עובד בתחום ASIC/VLSI הרוויח 27 אלף שקל לעומת 28 אלף שקל אשתקד; ואילו עובד בתפקיד Board Design/FPGA עם ותק של 3 עד 5 שנים, הרוויח בשנה שחלפה כ-22 אלף שקל לעומת 24 אלף שקל ב-2011.

להתמודד עם שינויים

למרות העלייה בפרסום המשרות, סך הביקוש לעובדים ירד השנה ב-16%. "נתוני פורטל דרושים מראים מגמה מאוד צנועה בביקוש לעובדים בתחום החומרה. בחלק מהתפקידים לא נרשמה כל עלייה, בעוד שבתפקידים אחרים עמד הביקוש לעובדים על גידול של 30% בלבד, זאת לעומת קפיצה במאות אחוזים לה אנו עדים בתחום התוכנה והאינטרנט", אומר אפשטיין.

תחום החומרה, נציין, חווה תהפוכות ושינויים מאמצע שנת 2011 עם רכישות ומיזוגים של חברות גדולות כדוגמת אנוביט, פרוביג'נט וצורן.

לצד הפיטורים שנרשמו לאחרונה בחברות החומרה, נראה כי הן ממשיכות לגייס מהנדסים, כאשר המיקוד הוא בהמשך פיתוח ליבת המוצר. במקביל, נמצאות החברות בשלב של רה-ארגון וחשיבה מחודשת כיצד להתמודד עם השינוי בדרישות השוק.

עלייה בגיוס מתכנתים

כמו כן, ממאגר המידע IVC עולים נתונים מדאיגים בכל הנוגע לכספי משקיעים בתחום החומרה והסמיקונדוקטור. אלה היוו בשנה שחלפה כ-5% בלבד מסך גיוסי הכספים - מספר נמוך שלא נראה כמותו בעבר.

עוד עולה מהנתונים, כי לעומת הירידה בשכר בענף החומרה, בתחום התוכנה דווקא נרשמה עלייה של 2% ברמת השכר.

כך למשל, מפתח Java עם ניסיון של 3 עד 5 שנים, הרוויח 26 אלף שקל בשנת 2012 לעומת 25 אלף אשתקד. מפתח בשפת C השתכר 24 אלף שקל לעומת 25 אלף שקל.

כמו כן, בקרב חברות האינטרנט נרשמה עלייה משמעותית בגיוס מתכנתי PHP ו-Java. במקביל, נרשמה בפורטל דרושים עלייה של 146% בפרסום משרות לאנשי PHP ושל 73% לאנשי Java.

נציין, כי התפקידים שנסקרו הם כאלו שחלו בהם השינויים המהותיים בשנת 2012, הן בנוגע לעקומת הביקוש והן בשכר. ביתר התפקידים לא חל שינוי משמעותי.

השכר בתחום החומרה
 השכר בתחום החומרה