יש תמורה בעד האגרה: יזמי כביש 6 הרוויחו כ-600 מיליון ש'

שינויי בעלות בזכיינית כביש האגרה הראשון של ישראל: הושלמה העברת הבעלות בכביש 6 מידי היזמים המייסדים לגופים מוסדיים, המחפשים השקעת ערך מניבת דיבידנדים לשנים רבות

הושלמה העברת הבעלות בכביש 6 מידי היזמים המייסדים לגופים מוסדיים, המחפשים השקעת ערך מניבת דיבידנדים לשנים רבות. את מקום היזמים (אפריקה ישראל, שיכון ובינוי ו-Canadian Highways) תפסו שתי שותפויות, בראשות קרן תשתיות ישראל (תש"י) וקרן נוי.

מימוש חלקם בזכיינית הכביש, חברת דרך ארץ, הניב ליזמים רווחי עתק של מאות מיליוני שקלים על השקעה שבוצעה לפני יותר מ-10 שנים. אתמול חתמה שיכון ובינוי, בשליטת שרי אריסון, על הסכם למכירת יתרת החזקותיה בדרך ארץ (25.5%) תמורת 680 מיליון שקל, כשבצד הרוכש עמדה קבוצת גופים מוסדיים בהובלת תש"י.

כתוצאה מהמכירה - שבוצעה לפי שווי של 2.66 מיליארד שקל לדרך ארץ - תרשום שיכון ובינוי רווח הון של כ-55 מיליון שקל, שמתווספים לרווח של כ-256 מיליון שקל בו הכירה ב-2011 לאחר שערוך החזקותיה בזכיינית. אשתקד קיבלה שיכון ובינוי 120 מיליון שקל נוספים במסגרת דילול החזקותיה, בעקבות מימוש אופציה על ידי המדינה ומכירת חלקה בדרך ארץ לידי קרן נוי.

לפיכך, שיכון ובינוי מסכמת את השקעתה בכביש 6 עם רווח חשבונאי כולל של כ-311 מיליון שקל. "עשינו עסקה מדהימה", התבטא המשנה למנכ"ל החברה, עמית שגב, בעבר, זמן קצר לאחר שסוכמו פרטי העסקה. נציין כי שיכון ובינוי עדיין נותרת עם החזקה סמלית בעיקרה בדרך ארץ - 2.4% משותפות תש"י שהם כ-1% ממניות זכיינית הכביש (על פי הערך הכלכלי שנובע מזכות ההשתתפות בדיבידנדים שתחלק החברה). בלי קשר כנראה, דיווחה היום שיכון ובינוי על עזיבתו של סמנכ"ל הכספים, דורון בלשר, לאחר ארבע שנים בתפקיד.

בעקבות השלמת העסקה, יוחזקו 75% ממניות דרך ארץ בידי קרן תש"י, בניהולו של ירון קסטנבאום, ושותפיה בראשות לאומי פרטנרס והראל (ראו תרשים). ב-25% הנותרים תחזיק שותפות שמובילה קרן נוי, בראשות פיני כהן, לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל, ובה חברים גם כמה גופים מוסדיים ובהם כלל ביטוח, מנורה מבטחים, פסגות, הדס ארזים, אינפיניטי (מנהלת קרנות הפנסיה של חברת החשמל) ועוד.

נציין כי קרן נוי ושותפיה רכשו מהמדינה לפני כשנה תעודות השתתפות המאפשרות להם להגדיל את חלקם בבעלות על דרך ארץ לעד 49%, תמורת 1.4 מיליארד שקל. בשלב זה בחרה הקבוצה לממש רק מחצית מהתעודות שרכשה, והיא יכולה לממש את האופציה בעתיד, כשכבר כיום (עוד קודם למימוש האמור) היא תיהנה מ-49% מהדיבידנדים שתחלק דרך ארץ.

מפסידה עם גירעון בהון העצמי

דרך ארץ שהוקמה בסוף שנות ה-90 מחזיקה בזיכיון מהמדינה להפעלת הקטע המרכזי של כביש 6, עד לשנת 2029. עד לפני שנתיים הוחזקו כאמור מניות דרך ארץ בידי אפריקה ישראל ושיכון ובינוי (37.5% כל אחת) ו-Canadian Highways (25%).

מאז 2010 מימשו שלושת היזמים בהדרגה את החזקותיהם בסדרת עסקאות, תוך שהם גורפים רווחי הון בהיקף כולל של יותר מ-600 מיליון שקל (אפריקה דיווחה על רווח של כ-200 מיליון שקל ממכירת החזקותיה). המחירים בעסקאות האחרונות גילמו לדרך ארץ שווי של 2.5 עד 3 מיליארד שקל (כולל חלקה של המדינה), בעוד שההון העצמי המקורי של היזמים בפרויקט עמד על כחצי מיליארד שקל בלבד.

התוצאות של חברת דרך ארץ מתפרסמות במסגרת הדוחות הכספיים של חברת שיכון ובינוי. מהם עולה כי זכיינית כביש האגרה סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2012 עם הכנסות תפעול של 361 מיליון שקל - שיפור של 11% מהתקופה המקבילה אשתקד - והפסד של 9 מיליון שקל. ההפסד נובע מהוצאות מימון בסך 763 מיליון שקל, שהן נגזרת של התחייבויות ענק של 10 מיליארד שקל. הפסדי החברה יצרו לה גירעון של 421 מיליון שקל בהון העצמי.

כביש 6 הוא כביש האגרה הראשון בישראל, באורך של 140 ק"מ ממחלף עין תות בצפון ועד מחלף מאחז בדרום. ההשקעה בכביש התחילה ב-1999, והוא נפתח לתנועה בשנת 2004. מאז, כמות הנוסעים בו עלתה בהתמדה. כביש 6 כולל 13 מחלפים, שתי מנהרות דו כיווניות וכ-150 גשרים. הכביש נבנה בשיטת BOT, כשבעלי הכביש יצטרכו כאמור להעבירו לידי המדינה בשנת 2029.

ירון זליכה ואפריקה ישראל עדיין מתכתשים על דמי התיווך

עסקאות הענק למכירת מניות זכיינית כביש 6 סיפקו בשנים האחרונות פרנסה יפה גם לגורמים שתיווכו בהן. שניים כאלה הם ירון זליכה ודני מריאן, המתכתשים בימים אלו בביהמ"ש המחוזי בלוד מול אפריקה ישראל, על דרישתם לקבל מידיה דמי תיווך של 11.6 מיליון שקל.

השניים תיווכו בעסקה משנת 2010, שבה רכשו קרן תשתיות ישראל (תש"י) ושותפיה את חלקה של אפריקה בחברת דרך ארץ, זכיינית כביש 6 (37.5% מההון) תמורת כחצי מיליארד שקל.

הצד הרוכש בעסקה העביר לזליכה ומריאן דמי תיווך של 5 מיליון שקל. במקביל, דרשו השניים מאפריקה, הצד המוכר, עמלת תיווך של 13 מיליון שקל בתוספת ריבית והצמדה.

זליכה (ששימש בעבר כסמנכ"ל הכספים של דרך ארץ) ומריאן (לשעבר ממנהליה הבכירים של קבוצת אפריקה ישראל) מיוצגים בתביעה ע"י עוה"ד רונן מטרי ורז בן דור. אפריקה מיוצגת ע"י עוה"ד עמית פינס, יעל מושקוביץ ואורן פכטהולד. הליך ההוכחות הסתיים, ועד חודש יוני יינתן פס"ד. בשבוע שעבר התקיימו שני דיונים, שבמהלכם העידו גם איזי כהן (לשעבר מנכ"ל אפריקה ישראל), קובי שלום (לשעבר מנהל חטיבת הנכסים המניבים של אפריקה ישראל) וירון קסטנבאום (מנכ"ל קרן תש"י).

זליכה ומריאן טוענים, כי תביעתם עוסקת "בניסיון ציני ופסול של אפריקה ישראל להתנער מהתחייבותה לשלם לתובעים עמלת ייזום ותיווך בגין עסקת דרך ארץ, שאותה הם יזמו, ארגנו ופעלו רבות ובמשך תקופה ארוכה להוצאתה אל הפועל". לדברי התובעים, ההתנערות של אפריקה נעשתה לאחר שהם כבר ביצעו את מלאכתם - על יסוד התחייבות מפורשת בכתב של הנתבעת - והביאו במאמצים רבים ותוך שימוש ברעיון יצירתי ייחודי שהגו, לקשירת עסקה שתכניס לקופת אפריקה ישראל להשקעות מאות מיליוני שקלים".

אפריקה ישראל מכחישה את טענותיהם. לדבריה, השניים "לא עשו עבור אפריקה דבר לשם ייעוץ וייזום הנוגע לעסקה שהתגבשה בסופו של יום". עוד טוענת החברה, כי "זליכה ומריאן בעצמם מודים, כי כלל לא היו מעורבים במו"מ שהתנהל בין קרן תש"י ואפריקה", וכי התובעים לא איגדו ולא הקימו גוף כלשהו, ולא הגו כל רעיון או מתווה ייחודי.

דרך ארץ
 דרך ארץ