"הצוק הפיסקאלי ייפתר בינואר, ה-S&P 500 יעפיל לשיא"

בני מוזס, מנכ"ל כוון בית השקעות: "ענף הבנקאות צריך לעשות מהלך יפה. הרבה מאוד מהבנקים עדיין נסחרים נמוך בהרבה מההון העצמי שלהם וב-2013 נראה דוחות משופרים של הבנקים"

חוסר ההצלחה של המימשל והרפובליקנים לפתור את סוגיית הצוק הפיסקאלי לא מרגשת במיוחד, כך נראה, את השחקנים בשוקי המניות בוול סטריט והמדדים המובילים נותרו יציבים למדי בשבועיים האחרונים. האם ההתרסקות תגיע בשבוע הבא?

בני מוזס, מנכ"ל כוון בית השקעות, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "מה שמחזיק היום את השווקים אלה כנראה הנתונים הטובים מהצפוי שהתפרסמו לאחרונה וכמובן גם ההתאוששות בסין. יש גם לא מעט כלכלנים שמעריכים שהצמיחה בברזיל תהיה ב-2013 יותר גבוהה באופן משמעותי".

לגבי המצוק הפיסקאלי אומר מוזס כי "אם אכן המסים יעלו לבעלי הכנסות ממוצעות אז זה יפגע בהם וביכולת שלהם להוציא כספים. השוק מאמין שאם יש העלאת מסים מצד אחד וקיצוצים די משמעותיים בבטחון, בביטוח לאומי ובבריאות מצד שני זה עלול לגרום לירידה של 3% בתל"ג שהמשמעות היא שהתוצר יהיה אפסי או אפילו שלילי".

אבל, "להערכתי אין סיכוי שזה יקרה בגלל שאובמה בעמדה חזקה מאוד. גם אם תיכנס העלאת המסים לתוקף, אז החל מ-3 בינואר לאחר שהנבחרים החדשים יושבעו אובמה יבוא ויגיד מיד כי ל-98% מהציבור הוא נותן חזרה את ההטבות שהיו עד היום. הוא יכול לעשות את זה. במצב כזה הכדור עובר לסנאט ושם זה יעבור ואז הרפובליקנים בקונגרס יהיו במלכוד מאוד קשה".

- ואז לא תהיה להם ברירה?

"נכון. כרגע הרפובליקנים נשלטים כיום על ידי הקיצונים ביותר בקרבם ואם הם לא יתעשתו הם יחטפו מכה קשה מאוד בבחירות הבאות. ולכן להערכתי הבעיה תיפתר במהלך חודש ינואר. לכן השוק לא מסוגל מצד אחד לפתח מהלך עליות למרות שבאופן מסורתי השוק חזק בדצמבר. אבל מצד שני השוק לא מתרסק ומגיב בצורה מתונה".

- אז מה יקרה אחרי שהבעיה תיפתר?

"השוק יגיב יפה וייקח בחשבון גם את דצמבר. הרבעון הראשון של 2013 יהיה חזק לדעתי. צריך לזכור גם שהתשואות על האג"חים ירדו לרמות מאוד מאוד נמוכות גם בממשלתי וגם בקונצרני כך שאין שם כמעט מקום לרווחי הון בעתיד. להערכתי רק המקצוענים ממש יוכלו לעשות תשואות יפות באג"ח בשנים הבאות אבל הדרך הנכונה לעבוד מהיום היא בתיק משולב שכולל כ-70% אג"חים ו-25%-30% מניות".

- אז לאן אנחנו הולכים בשנה הבאה?

"אני מניח שבמשך 2013 אם לא יהיו הפתעות חדשות מדד ה-S&P 500 יטפס לשיא חדש, כלומר מעל 1,540 נקודות".

- לפדרל ריזרב יש עדיין נשק בקנה?

"עד היום הפדרל ריזרב עשה עבודה טובה ורואים את זה למשל בשוק הנדל"ן שמתאושש יפה. זה בדיוק מה שברננקי רצה כי זה שוק מאוד חשוב שיוביל את הצמיחה בארה"ב בשנה הבאה או אפילו בשנים הקרובות. הפד בעצם מזרים כ-85 מיליארד דולר מדי חודש לשוק וזה עוזר מאוד להגברת הנזילות ומניע את הכלכלה. עם זאת, הוא עדיין זקוק לקצת תמיכה מהמימשל".

- יש מיגזרים מומלצים?

"לדעתי ענף הבנקאות צריך לעשות מהלך יפה. הרבה מאוד מהבנקים עדיין נסחרים נמוך בהרבה מההון העצמי שלהם וב-2013 נראה דוחות משופרים של הבנקים. יש גם את ענף הבניה שעדיין זול. גם התעשיה, בעיקר כל מה שקשור לצריכה שקשורה לענף הנדל"ן".