משקיעים חובבים? "שימפנזה" בוחרת מניות טוב מכם

טרי אודאין, מאוניברסיטת ברקלי בארה"ב, ערך מחקר שבחן את השקעותיהם של יותר מ-10,000 משקיעים לא מקצועיים במשך כ-7 שנים וגילה כי רבים מכרו מניות ומייד לאחר מכן החליפו אותן באחרות ■ מה היו התוצאות?

הרבה נכתב על הטעויות שעושים משקיעים חובבים הנמצאים בתחילת דרכם ובטוחים כי הם יכולים לבחור מניות טוב יותר מהמקצוענים. התוצאה ברוב המקרים היא שמרבית המשקיעים קונים את הנכסים במחיר גבוה מדי ומוכרים במחיר נמוך מדי. מחקר חדש שופך אור נוסף ומאשש את הטענה הזו. תוצאות המחקר הראו כי המשקיע הממוצע גרוע בבחירת מניות ב-3.2% מאשר "שימפנזה" הבוחרת מניות באופן אקראי.

טרי אודאין, מאוניברסיטת ברקלי בארה"ב, ערך מחקר שבחן את השקעותיהם של יותר מ-10,000 משקיעים לא מקצועיים במשך כ-7 שנים. הנתונים שנאספו באמצעות המחקר הממושך איפשרו לו לנתח ולחקור יותר מ-163 אלף פעולות מסחר. אודאין זיהה דפוס מסחר שכיח שחזר על עצמו כמעט אצל כל המשקיעים. רבים מהם מכרו את המניות שהיו ברשותם והחליפו אותן באחרות באופן מיידי. ע"י כך, אודאין הגיע למסקנה כי המשקיעים הלא מנוסים, חושבים שיש להם את ידע מוחלט באשר למניות - אלו שהם קנו צפויות לעלות ואלו שהם מכרו צפויה לרדת.

כדי להבין האם המשקיעים ביצעו החלטות מושכלות באשר לבחירת המניות, אודאין השווה במשך שנה את התשואה של המניות אותן המשקיעים מכרו, עם התשואות שהשיגו המניות שהם קנו במקומן. התוצאות היו ברובן גרועות. בממוצע, אותן מניות שהמשקיעים מכרו השיגו תשואות טובות יותר מאשר אלו שהם קנו במקומן, בשיעור שנתי של 3.2%. (לא כולל העלויות הנלוות למכירה ולקנייה) לכן, אם לאותם משקיעים היה מושג כלשהו לגבי המניות שהם קנו, הן היו אמורות להשיג תשואות עדיפות על אלו שהם מכרו.

מעבר לכך, תוצאות המחקר העלו כי "אם המשקיעים האינדיוידואלים היו בוחרים מניות באופן אקראי, בדומה לשימפנזה שזורקת קוביות, אז המניות שנבחרו היו משיגות תשואות דומות לאלו שהוא מכר", נכתב במחקר. לכן, בפעם הבאה שאתם רוצים לבצע שינוי מיידי כלשהו בתיק ההשקעות, כדאי שתישקלו את זה שוב.