כך תרכיבו תיק השקעות מנצח ל-2013 - עם המניות החמות

מהן החלטות ההשקעה החשובות שהוכחו כיעילות במפולת 2008 ויתאימו גם ל-2013? ■ האם הכסף יעבור מאג"ח ממשלתיות ופקדונות למניות ואג"ח קונצרניות? ■ קובי פלר מ-UBS לוקח אתכם יד ביד להשקעה מוצלחת ב-2013

שנת 2013 בפתח, ומלאכת בניית תיק ההשקעות נראית מאתגרת במיוחד. הריבית המצויה ברמות שפל במדינות רבות, יחד עם עלייה במפלס הוודאות הכולל, הביאו לזינוק במחירי האג"ח וירידת תשואות לרמות שבהן השקעה בחלק לא מבוטל מהמדינות המפותחות תניב לא יותר מתשואה שוטפת בלבד.

השיפור ברמת הוודאות נובע מירידת החשש מפני פירוק האיחוד האירופי, בעקבות פעילות הבנק המרכזי ביבשת, וכתוצאה מהבחירות בסין והעברת שלטון מסודרת שם לממשלה תומכת צמיחה ותעסוקה. סימן השאלה המרכזי נותר בדמות בעיית החוב בארה"ב, שרבים מעריכים כי תוסדר ברבעון הקרוב ואולי כבר בתחילתו.

הצמיחה העולמית צפויה, להערכת UBS, להתאושש הדרגתית בשנה הקרובה, מצמיחה של 2.7% ב-2012 לכ-3% בהובלת השווקים המתעוררים. נציין, כי הצמיחה הנמוכה גוררת תנודתיות בשווקים עם כל סטייה של עשיריות בודדות בנתונים הכלכליים.

המניות יאזנו עליית תשואות באג"ח

ההחלטות החשובות והמרכזיות בתהליך בניית תיק השקעות שהוכח כיעיל במשבר 2008, הן החלטות האלוקציה והפיזור בין אפיקי השקעה. הראשונה תקבע את החלוקה בין אפיקי ההשקעה, לפי רמת הסיכון של המשקיע וצורכיו; ועקרון הפיזור יבטיח, כי תיק ההשקעות ישיא את התשואות האופטימליות ברמות סיכון נמוכות יותר, תוך החזקת נכסים שיעלו גם בעתות משבר.

תובנה אחת מני רבות בנושא, היא כי מניות יהיו הנכס שיאזן עליית תשואות אג"ח צפויה, כאשר הפעילות הכלכלית בעולם תואץ והאג"ח יתחילו לתמחר העלאות ריבית עתידיות. תיק אג"ח ללא רכיב מניות לשנים קרובות עשוי להיות תנודתי ולא מתגמל, ביחס לתיק בעל רכיב מניות שיעלה כאשר רווחי החברות יחזרו לצבור תאוצה. לשנה הקרובה אנו מעריכים תשואה חד-ספרתית גבוהה במדד המניות העולמי, ולמעלה מכך בשווקים מתעוררים נבחרים.

ברזולוציה אפיקית, העדפת UBS נתונה כיום למניות בארה"ב ובשווקים מתעוררים, בדגש על סין, ברזיל ודרום קוריאה. השיפור הצפוי בכלכלה האירופית, יחד עם ירידה ברמת חוסר-הוודאות, הופכים גם באירופה חברות גלובליות ומחלקות דיבידנד ליעד מעניין להשקעה, לבעלי אופק השקעה בינוני וארוך. מבחינה מגזרית, ההעדפה הגלובלית שלנו היא לטכנולוגיה, הצריכה הלא מחזורית והפארמה. בארה"ב העדפתנו המנייתית נתונה למגזרי התעשייה והטכנולוגיה.

בחלק האג"ח המלצתנו היא למשקל חסר לאג"ח ממשלתיות, לטובת אג"ח בדירוג השקעה, שבהן למרות התשואה הנמוכה המרווח מבטיח תשואה שוטפת מעל זו הממשלתית ובסיכון נמוך. הן בממשלתיות והן באג"ח בדירוג גבוה המלצתנו היא לזהירות במח"מ. תשואה חיובית גבוהה יחסית ניתן להשיג באג"ח HY (בסיכון גבוה) בארה"ב, וגם אפיק זה לא צפוי לשחזר את תשואות השנה החולפת לאור עליית המחירים. התשואה דולרית הצפויה באפיק היא של 5%-7%.

עבור לקוח מקומי, שרק בשנתיים האחרונות החל לפזר את תיק השקעותיו לחו"ל, אנו ממליצים על החזקה גלובלית של כמחצית מרכיב המניות וכשליש מרכיב האג"ח. במסגרת תיק האג"ח הגלובלי שבסיסו דולרי, מומלץ להשקיע גם בפאונד ובמטבעות שווקים מתעוררים. בריביות קצרות של שווקים מתעוררים, בניגוד לאינטואיציה של רבים מצאנו ב-15 השנים האחרונות שארפ גבוה (מדד תשואה ליחידת סיכון), מעל כל אפיק השקעה.

השיפור בביצועי הכלכלות המתעוררות ברמת המדינות והחברות העלה משמעותית את דירוג החוב של אלו לדירוג ממוצע של BBB מינוס. תהליך זה צפוי להימשך, ולהביא, להערכת UBS, להמשך סגירת מרווח מול אג"ח ארה"ב - מרמה של 3%-3.5% בממוצע היום לרמה של כ-1.5% בתוך כחמש שנים.

מייבאים עקרונות לתיק המקומי

עקרונות גלובליים רבים אנו מממשים גם בתיקים המקומיים המנוהלים על ידנו. למשל, החזקה במשקל חסר באג"ח מדינה, וגם כאן השאלה המרכזית לשנה הקרובה תהיה עיתוי קיצור המח"מ. ההחלטה תושפע קודם מעלייה (גם אם זמנית) באינפלציה המקומית, שיכולה להגיע מהעלאות מסים מקומיות לאחר הבחירות, או במדדים הגבוהים יחסית בחודשי האביב.

עד אז צפויה סביבת אינפלציה נמוכה יחסית, הנובעת מהאטה במשק, התחזקות השקל וירידת מחירי סחורות בעולם, כמו גם מאפשרות הורדת ריבית נוספת על ידי בנק ישראל. רק בהמשך השנה צפויות האג"ח המקומיות לתמחר עליית תשואות בארה"ב, או עליית ריבית מקומית בשנת 2014. אין הדבר סותר עלייה קלה אפשרית בתשואות, עם פתרון בעיית הצוק הפיסקלי בארה"ב.

באפיק הקונצרני המלצתנו היא להתמקד באג"ח בדירוגי A, המשיאות תשואה צמודה של 2.5%-3% , תוך שילוב של אג"ח בדרוגים נמוכים יותר, אשר עדיין מגלמות רווחי הון נאים; זאת תוך הבנה והתחשבות במשוואת הסיכון-סיכוי עבור כל לקוח ולקוח. באג"ח בדירוגי השקעה גבוהים, המהוות תחליף לאג"ח ממשלתיות, לא נותרו רווחי הון, אלא תשואה שוטפת בלבד, וכך יש להתייחס להשקעה זו.

שוק המניות המקומי, שירד כ-20% בשנת 2011, עדיין לא תיקן את מלוא הירידה, כשם שעשו שווקים אחרים בעולם. לכן השוק המקומי הוא עדיין אחד הזולים. המלצתנו, ברמת המדד, היא לתת משקל עודף למניות ת"א 75, המיד-קאפ המקומיות.

רוני בירון, האנליסט הראשי של חטיבת ה-Investment Banking והברוקראז' בישראל, מעריך, כי תשואה עודפת תגיע מבחירת מניות ופחות מהעדפה סקטוריאלית; למעט תחום הגז, שבו קיים עדיין ערך רוחבי, לאור ההתפתחויות הצפויות ב-2013 ומעבר.

בין המניות המומלצות של בירון, ניתן למצוא את בזק , שבה תשואת הדיבידנד עשויה להגיע ל-20%. התחרות מסלקום ומפרטנר בתקשורת הקווית לא צפויה להגיע בשנה הקרובה לשורת הרווח.

בתחום הגז מומלצות יחידות ההשתתפות של אבנר ורציו : הראשונה צפויה ליהנות מתחילת זרימת הגז מ"תמר" באמצע השנה - מה שצפוי, להערכת בירון, להוריד את פרמיית הסיכון ואת שיעור ההיוון; רציו, הזולה בין יחידות הגז, צפויה, לדעתו, ליהנות מהמשך התקדמות עסקית במאגר "לוויתן".

ההמלצה הרביעית נתונה לפרוטרום , אשר נסחרת בדיסקאונט לעומת מתחרותיה האירופיות, ועשויה ליהנות מיתרונות לגודל כלפי משקיעים זרים ומקומיים.

לסיכום, המעבר מ-Unsafe Safe (קרי אג"ח ממשלתיות ופיקדונות) ל-Safe Unsafe (מניות, אג"ח קונצרניות, מטבעות, סחורות ועוד) בכל העולם צפוי, להערכתנו, להימשך בשנת 2013, תוך שיפור הדרגתי ומתון בצמיחה העולמית ורווחי החברות הנסחרות.

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המומלצות המקומיות של ubs
 המומלצות המקומיות של ubs