פלאפון לביה"ד לעבודה: ההסתדרות היא ארגון יציג בפלאפון?

בתביעתה של פלאפון לבית הדין נכתב "תביעה זו היא תקדימית, באשר המציאות שכופה ההסתדרות בניסיונה ליטול לעצמה מעמד של ארגון יציג בפלאפון, בניגוד לחוק - אין לה אח ורע בתולדות מדינת ישראל"

אחרי כמעט שלושה שבועות של צעדים ארגוניים מצד העובדים, פנתה היום (א') הנהלת חברת פלאפון לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בדרישה להוציא צו הצהרתי שיקבע כי הצעדים של העובדים בלתי חוקיים. פלאפון דורשת עוד מבית הדין להכריע אחת ולתמיד בשאלה האם ההסתדרות היא אכן הארגון היציג של העובדים, או שמא נכונה טענת ההנהלה שלארגון לא הצטרפו מספיק עובדים כדי להופכו לארגון יציג.

עד היום נמנעה פלאפון מפנייה לבית הדין בכל אחד מהשלבים הקריטיים: הכרזת ההסתדרות כארגון יציג של העובדים; הכרזה על סכסוך עבודה; ופתיחה בצעדים ארגוניים ששיבשו לכאורה חלק מהפעילות. גורמים בחברה הודו כי פנייה לבית הדין עשויה להתפרש כהפגנת חולשה, וטענו כי צעדי העובדים כלל לא הסבו נזק ועל כן אין טעם לבקשת סעד משפטי. ואולם ל"גלובס" נודע כי בתקופה האחרונה מנהלים בחברה מתחו ביקורת פנימית על התנהלות ההנהלה וטענו כי אין מנוס מחתירה להכרעת הסכסוך, לנוכח האווירה הקשה בחברה זה מספר חודשים. על-פי הערכות, גם הצטרפותם של עובדי בזק למאבק העובדים גרמה לחברה לפנות לבית הדין.

על-פי פניית פלאפון לבית הדין, צירוף עובדי החברה להסתדרות מהווה "מצג שווא" והטעיה, שאין להם תוקף חוקי. "תביעה זו היא תקדימית, באשר המציאות שכופה ההסתדרות בניסיונה ליטול לעצמה מעמד של ארגון יציג בפלאפון, בניגוד לחוק - אין לה אח ורע בתולדות מדינת ישראל", כתבה פלאפון בבקשתה.

לדברי החברה, אף שלא מקובל לכאורה כי מעסיק הוא זה שפונה אל בית הדין לעבודה בתביעה כגון זו, היא נאלצה לעשות כן. "לנוכח הודעתה של ההסתדרות כי לא תפעל להוכחת יציגותה בשום דרך... ובמקביל התנהגותה של ההסתדרות במתחם פלאפון וכנגדה כחפה מכל כלל ומכל דין, תוך ניסיון ליצור מהומה רבה ולפגוע בשמה הטוב של החברה, החליטה פלאפון לפנות בצעד חריג זה אל בית הדין הנכבד, על מנת שיכריע בסוגיה זו ויקבע כי ההסתדרות אינה ארגון יציג בקרב עובדי פלאפון", כתבה פלאפון בבקשה.

באמצעות עו"ד סיגל פעיל ממשרד אשר חלד ושות', טוענת פלאפון כי החברה נאלצת לפנות לבית הדין בעצמה, אף שאין זה מתפקידה לעשות כן לכאורה, לאחר שקראה להסתדרות מספר פעמים להציג בפניה או בפני בית הדין לעבודה את טופסי ההצטרפות של שליש מעובדי החברה, המעידים שהיא ארגון יציג בפלאפון, כפי שהיא טוענת, אך זו עמדה בסירובה. פלאפון טוענת כי ב-12 בספטמבר הציגה ההסתדרות בפניה בפעם הראשונה והיחידה כ-605 טופסי בקשות הצטרפות, שחלקם אינם תקינים לכאורה (דוגמת חתימות חסרות וכיו"ב), ובנוסף הציגה רשימה ובה עוד כ-750 שמות של עובדים, אשר לטענתה נרשמו באינטרנט - הרשמה שאין לה כל תוקף חוקי לכאורה, גם לא לפי תקנון ההסתדרות.

בוועד העובדים ובהסתדרות טענו מנגד כי אין מניעה לביצוע החתמות דיגיטליות בעידן האינטרנט. ההסתדרות טוענת עוד כי לא הוגשו טפסים נוספים לאחר שהתברר כי פלאפון ייעדה צוות של מוקדנים שחייגו לכל עובד שהופיע ברשימות ושאלו אם הוא אכן הצטרף לארגון - צעד שהתפרש לכאורה כהפעלת לחץ בלתי לגיטימי.

"אם ההסתדרות תסרב למו"מ על התאגדות, היא עלולה להיפגע"

אמיר חייק, מנכ"ל לשכת התיאום של ארגוני המעסיקים, התייחס בשיחה עם "גלובס" לסכסוך בחברת פלאפון. לדבריו, האמוציות הרבות שמאפיינות את המקרה בפלאפון הן שהביאו את ההסתדרות לדבוק בסרבנותה לנהל מו"מ בעניין זכות המעסיק להביע עמדה ביחס להתאגדות עובדיו - סוגיה שעומדת בימים אלה בפני הכרעה של ביה"ד הארצי לעבודה.

לדבריו, אם ההסתדרות והמעסיקים היו קובעים כללים ברורים להתארגנות עובדים, ייתכן מאוד כי גם הסוגיה של פלאפון לא הייתה מגיעה היום לבית הדין. חייק רמז כי אם ההסתדרות תמשיך בסירובה לנהל מו"מ עם לשכת התיאום בעניין זה, היא עשויה בעצמה להיפגע עת תזדקק לשיתוף הפעולה של המעסיקים: "אני מאמין שאחרי הבחירות נידרש להגיע להסכמות מול הממשלה בעניינים כלכליים, ובעניין זה דווקא המעסיקים חזקים יותר ויש להם אינטרס לשמור על העובדים ולמנוע פיטורים. לכן חשוב שנדבר בינינו, ויחסים טובים נמדדים כשלא מסכימים". חייק הכחיש כי מדובר למעשה באיום מצדו.