מסביב יהום הסחר

אחרי הטיפים שקיבל בחודש שעבר, נכנס ניר קיפניס אל המים העמוקים של מערכת המסחר AVATRADER, והתחיל להבין את סוד הקסם של המסחר המקוון. פרק שני בסדרה

בואו ונפתח בשאלה שבטוח העסיקה אתכם לא מעט לאחרונה: אם האבטלה בתורכיה עומדת על 8.8%, לפי העדכון האחרון מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בתורכיה, ואם הצפי היה שהאבטלה תעמוד על 9%, מה זה אומר בעצם על מה שיקרה למטבע התורכי?

אני בטוח שלא מעט קוראים נושמים עכשיו בבית לרווחה, לאמור: "הו, הנה סוף סוף מישהו מדבר על מה שחשוב באמת!".

אז ראשית, תודה על הקומפלימנט, אני אשתדל לא לתת לזה לעלות לי לראש. שנית, דעו לכם שאני מסתובב עם לא מעט סוגיות שכאלה, מאז שהתחלתי לסחור ב-100 אלף הדולרים שלי ב-"ATRADE".

לפני שתצליבו את המשפט האחרון עם מה שידוע לכם על מצבה של העיתונות החופשית בישראל, אקדים להבהיר שלא מדובר בדיוק בכספי שלי (ולא רק בגלל שקשה לסחור בסכומים קטנים מאפס), אלא בכסף שהעמידה לרשותי פלטפורמת ה"דמו" של האתר.

בואו ונעשה קצת סדר, ברשותכם: באתר "ATRADE", יש כמה מערכות מסחר מקוונות. יש מערכת מסחר בשם "METATRADER 4", מערכת מסחר מקצועית לסוחרים שכבר למדו דבר או שניים על מסחר מקוון. יש בה יותר כלים מקצועיים, יותר כלים לניתוח טכני, יותר גרפים ואינדיקטורים למי שכבר מרגיש בטוח לסחור באופן מקוון כמו מקצוען. המפתיע הוא שלמרות מקצועיותה המגוונת, המערכת הזאת נשארת ידידותית גם לסוחר שאינו מתיידד בקלות עם מערכות חדשות. עוד מערכת מסחר שהיה לי נעים לפגוש, היא ה-"MIRRORTRADER", מערכת מסחר שנשענת על תובנות של טובי המומחים והאנליסטים ומאפשרת לסוחר ליהנות מהידע שנצבר אצל הסוחרים הגדולים ולחקות את פעולותיהם. אם תרצו, מדובר במשהו שמזכיר ניהול תיקי לקוחות בבית השקעות. "מסחר המראה" בתרגום חופשי לעברית, הוא תחום פורח בישראל ובעולם: יותר ויותר אנשים, כך מתברר, רוצים לנהל את ההשקעה שלהם לבד וליהנות מההמלצות החמות ביותר בשוק. אפשר בהחלט שלא ירחק היום וכל משק-בית ינהל לו חשבון מסחר שכזה, כשם שהוא מנהל היום אפיקי השקעה מסורתיים יותר. אלא שעם כל הכבוד למערכות המתקדמות, הפעם התכנסנו כדי לדבר על פלטפורמת הבית, ה-AVATRADER, פלטפורמת מסחר ידידותית ש יתרונה הגדול הוא גם התאמה להדיוטות כמוני שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם המסחר המקוון, אבל גם העבודה שהיא מעניקה כלים מקצועיים למסחר בשוקי המט"ח, הסחורות והמניות.

הרומן שלי עם דנה

עוד לפני שתשקיעו סנט אחד במסחר עצמו, צפוי לכם דייט עם דנה. דנה, היא העוזרת הוירטואלית, בדמות גברת צעירה ונאה, שמעוניינת לדבר איתי על נושאים כלכליים וקופצת בחלון שמציע צ'אט בנושאים הרלוונטיים. בכלל נדמה שהלקוח מקבל כאן כלים רבים ללימוד עצמי של המערכת והמסחר, ביניהם סרטונים קצרים שמלמדים כיצד להשתמש בה ומסייעים למשתמש להכיר טוב יותר את הפלטפורמה. "אתה יודע במה אתה רוצה לסחור?" שואלת דנה. אלא שאני, אם להודות על האמת, עדיין לא יודע בדיוק מה אני רוצה, למעט העובדה שאני מעוניין להרוויח כסף (גם אם לפי שעה כסף וירטואלי). לפיכך אני מתעלם מדנה בביישנות וממשיך אל האתר.

האמת היא שלפחות בהתחלה, מזל שלא מדובר בכסף אמיתי, כי למרות ידידותה של הפלטפורמה המקוונת, לוקח לי כמה דקות כדי להתרגל, לתרגל ולוודא שאני לא טועה ומבצע בדיוק את העסקה שאליה התכוונתי. כך למשל, עוברות כמה דקות עד שאני מצליח להפוך את ההערכה שלי לפיה הדולר ייחלש מול האירו והפאונד, לרווח נאה בן כמה מאות שקלים. אגב רווח והפסד, חשוב לציין שאחד מהיתרונות הגדולים של המערכות השונות, הוא העובדה שאין עמלות קניה או מכירה, כנהוג במערכת הבנקאית (זה בא לידי ביטוי ביתר שאת כשמבקשים להתכסות למשל באופציות ונילה. רק צא וחשוב כמה עמלות היית משלם בדרך בבנק), אלא רק הפרשים בין שער הקנייה למכירה.

עוד למדתי שכדאי לערוך הכרות עם הפרמטרים השונים לפני שמאשרים עסקה. בפעמים הראשונות בדקתי את עצמי שוב ושוב כדי לראות האם אני משקיע בעסקה 1,000 דולר או 10,000. האמת? אולי בשביל זה בדיוק נועדה מערכת ה"דמו" שאיתה אני סוחר, כדי ללמוד ולהתנסות מבלי לשלם שכר לימוד מיותר.

תלמד, תצליח

אך יצאה דנה מחיי, ונכנס אליהם נציג החברה שהתקשר אלי אחרי ששהיתי באתר כחצי שעה. הוא הציע לי קורס בן שמונה שיעורים להכרת הפלטפורמה, השוק וכל מה שצריך לדעת לפני שנכנסים למגרש של הגדולים. אחרי התייעצות קצרה, סיכמנו שהוא יעביר לי מייל עם תוכנית הקורס (שכל מה שצריך כדי ליהנות ממנו ללא תשלום נוסף, הוא לסחור בלפחות 100 דולר בפלטפורמה האמיתית) וכמו שהוא בעצמו הציע "בינתיים תתנסה בחשבון ה 'דמו'". אני מודה שאהבתי את הגישה הזאת: כבר שמעתי סיפורים מסמרי-שיער על מערכות מסחר ששאבו את הסוחר הלא מיומן להרפתקאות פיננסיות שהתבררו כגדולות עליו בכמה מספרים (תרתי משמע), ואילו הגישה של "ATRADE" היא נכונה בהרבה: בוא תתנסה, תלמד, תשאל שאלות, תעבור השתלמות בסיסית - ורק אחר-כך קפוץ למים העמוקים, וגם זה עם לא מעט גלגלי הצלה בדמות פונקציות שמאפשרות הגבלת הסיכון: נניח שאתה מחליט לרכוש סחורה, מניה או מט"ח, עומדת לך מראש האפשרות להגביל את הסיכון לשער מסוים שאם חלילה הגעת אליו, מפסיק את העסקה לבד ומוציא אותך בהפסד מינימאלי. ולא תמיד צריך להגביל את ההפסד, לפעמים כדאי לגדר מראש גם את הרווח. אחת הבעיות הרגשיות הקשות, כפי שלמדתי בעסקה הבאה שלי ש ניבאה שהליש"ט יתחזק מול הדולר, היא לדעת מתי לצאת: המספרים שמרצדים מול עיניך בכחול (עלייה) ובאדום (ירידה), פשוט מהפנטים, וכאשר טור הרווח עולה, קשה מאוד פסיכולוגית ללחוץ על הכפתור שייפרד ממנו. כל כך קשה עד שלפעמים שוכחים שלכל דבר טוב יש סוף ושוחקים מאוד את הרווח. כלומר, גם כאן כדאי לפעמים להגביל מראש את השער שבו אתה רוצה לסיים את העסקה.

אני והמובטל התורכי

הגזרה הבאה שבדקתי בפלטפורמה, מדלג במהירות על הגרפים תוך כדי החלטה להמתין לקורס כדי ללמוד לקרוא אותם כראוי, היא גזרת הודעות הרלוונטיות למסחר, כאשר כל הודעה מקבלת בין ראש אחד של שור לשלושה, לפי הערכת השפעתה הפוטנציאלית על השוק. ככה הגעתי למידע המרתק הזה על שיעור האבטלה בתורכיה. אולי ההפרש בין 8.8% ל-9% הוא זניח, אבל אני בטוח למשל שלו עוד כמה תורכיים היו מוצאים השבוע עבודה, אפשר שהייתה למידע הזה השפעה של ממש על נכונותי להאמין בלירה שלהם.

השלב הבא במסע שלי אל עולם המסחר המקוון, רכוב על גבה של המערכת הידידותית שזה עתה הכרתי, עובר כבר דרך תחנות כמו סחורות ומניות. כמי שנוהג לקרוא את העיתונות הכלכלית, אני מרגיש מספיק מעודכן כדי לנסות לפתח אינטואיציה מושכלת משלי. אני חייב להודות שזה מלהיב ממש: סוף סוף אני יכול לסמוך על האינטואיציות שלי בלבד, ולא על מתווך (שבגדול לא חשוף ליותר מידע ממני) שמחליט עבורי במה טוב להשקיע. לא שזה רע לשמוע בקול המומחים (וזה המקום להזכיר שוב את הפלטפורמה שנקראת "MIRRORTRADER", שמאפשרת לך מסחר עצמאי אמנם, אבל באופן שעוקב אחרי סוחרים שהפעולות שלהם התגלו כמוצלחות, באופן שמזכיר מעט את אופן פעולתם של בתי השקעות, כאשר עוקבים אחר הוראותיהם של אותם סוחרים כך שהחשבון שלך "מחקה" למעשה את התנהלות החשבון שלהם), אבל עם כל הכבוד למומחים, גם כדי להיות קשוב להם באופן הכי נכון שיש, אין כמו להרגיש את השוק בעצמך, משהו שמתברר במקרה שלי לפחות, כחוויה חדשנית ומרתקת.