פתיחה סוערת לשנת 2013 בבורסה: המעו"ף זינק ב-2.5%

כל מניות המעו"ף עלו - פרט למניית מלאנוקס ■ הערכות בוול סטריט: 2013 תהיה טובה לשוק המניות - S&P 500 יעלה עד 19%

הבורסה בת"א פתחה היום (ג') את שנת 2013 בעליות חדות לאור ההסכם שהושג הלילה בין הדמוקרטים לרפובליקאים בנוגע לצוק הפיסקלי. החקיקה אמנם תושלם בימים הקרובים, אך היא תחול באופן רטרואקטיבי כך שארה"ב למעשה לא תיפול מהצוק הפיסקלי ולא תגלוש למיתון בעקבותיו. שוקי העולם לא פעילים היום לרגל חגיגות השנה החדשה, אולם לאחר זינוק של כ-2% אמש בוול סטריט, החוזים העתידיים על מדדי המניות המשיכו לעלות בכ-0.3% נוספים לאור הדיווחים על השגת ההסכם.

לאחר עלייה של 9% במעו"ף בשנת 2012, הבורסה פותחת שנה חדשה עם אתגרים ישנים. רק אתמול פרסמה הלמ"ס נתוני צמיחה חלשים יחסית המעידים על צמיחה של 3.3% במשק ב-2012 - הצמיחה האיטית ביותר מאז 2009 ומשיעורי הצמיחה הנמוכים בעשור האחרון. בנק ישראל מעריך כי הצמיחה תואט השנה ל-2.8% (ללא השפעת הגז מ"תמר"). במקביל, הלילה נכנסו לתוקף שורה של גזירות שיחלישו עוד יותר את כוח הקנייה של הצרכן הישראלי.

אנליסטים בישראל ובעולם מעריכים כי שנת 2013 תהיה שנה טובה לשוקי המניות, בייחוד לאחר פתרון סוגיית הצוק הפיסקלי. בארה"ב מעריכים בנקי ההשקעות הגדולים כי מדד S&P 500 יסיים את השנה ברמה של 1,575-1,700 נקודות, קרי עלייה של 10%-19%.

בישראל צופים בתי ההשקעות תשואה דו-ספרתית נמוכה במעו"ף - 13%, לפי סקר "הכסף הגדול" המסורתי של "גלובס". בתי ההשקעות ממליצים בעיקר על מניות הגז והבנקים וצופים היחלשות של הדולר. (לסקר המלא)

כאמור, וול סטריט זינקה אמש ב-2% על רקע הדיווחים המוקדמים על הסכם קרוב בין הדמוקרטים לרפובליקאים. העלייה אמש במדד S&P 500 הייתה החדה ביותר ליום האחרון של השנה מאז 1974. "סין במצב טוב יותר, שוק הדיור בארה"ב במצב טוב... אנו צופים ששוקי המניות יעלו השנה", אמר לרשת CNBC אנדרו רוט מבנק מקיורי האוסטרלי.

עליות חדות בבנקים

מבין המניות הבולטות היום בשוק, מניות הבנקים כגון הפועלים ולאומי בלטו לטובה על רקע העלייה במניות הפיננסים אמש בוול סטריט. מדד מניות הפיננסים ב-S&P 500 עלה אמש ב-1.4%.

מניית כיל הגיבה באדישות היום ל"התקפלות" של חברת קנפוטס בפני הסינים, לאחר שירדה אתמול ב-2.8%. קרטל האשלג הקנדי - הכולל את חברת פוטאש, אגריום ומוזאיק - מצמץ ראשון במו"מ עם הלקוח הגדול ביותר שלו (סין) והעניק לו הנחה משמעותית במחיר. החוזה נסגר במחיר שם 400 דולר לטון אשלג, נמוך ב-70 דולר לטון מההסכם הקודם בחודש מארס וב-30 דולר מהציפיות בשוק, כך שמדובר בעסקה שלילית מבחינתה של כיל.

"השוק הגיב רע על חתימת החוזה של קנפוטקס... אולם לדעתנו חתימת חוזה זה מהווה דווקא חדשות טובות", מסר האנליסט גלעד אלפר מאקסלנס. "היו כבר שמועות על ירידת מחירים אל מתחת ל-400 דולר לטון; או במילים אחרות - היה יכול להיות גרוע יותר. שנית, זהו חוזה ל-6 חודשים. במחצית השנייה של 2013, אם מחירי הגרעינים ימשיכו להיות חזקים ושוק האשלג באופן כללי יתפקד היטב (לא כפי שהוא מתפקד כעת), יש סיכוי סביר להעלאת מחירים כבר ביוני 2013. שלישית, שוק האשלג היה צריך להשתחרר מהקיפאון שאחז בו בחודשים האחרונים ושהביא להקפאת פעילות הכרייה בקרב היצרנים. החוזה עם סין מרמז שכיל תחתום גם היא בקרוב על חוזים בסין, מעלה את הסיכוי שהודו תצטרף גם היא ברבעון הראשון של 2013 (ב-2012 הודו חתמה על חוזים ב-20 דולר גבוהים מהחוזים הסינים) ובצורה כללית מחזיר את השוק לנתיב נורמלי".

בסקטור הביומד, מניית ביוקנסל המשיכה לזנק גם היום ומשלימה נסיקהביומיים. החברה הקדימה את מועד פרסום התוצאות בניסויים לטיפול בחולי סרטן שלפוחית השתן ובחולי סרטן הלבלב. (לסיפור המלא)

היום זינקו ביוקנסל ודי פארם לאחר שכלל ביוטכנולוגיה, השולטת בשתיהן, מסרה לשתי החברות הצעה למגזן לתוכה. (לסיפור המלא)

אי.די.בי אחזקות לא מימשה את האופציה למכירת יתרת החזקותיה בכלל תעשיות תמורת 251 מיליון שקל. האופציה פקעה אתמול. (לסיפור המלא)