הדולר יציב; "ארה"ב תצטרך לצמצם החוב הציבורי הגדול"

בבורסות אירופה ובוול סטריט אין היום מסחר ■ הדולר נסחר סביב 3.73 שקלים, האירו מתחזק בכ-0.3% לרמה של 4.935 שקלים

לאחר ההגעה להסכם בין הבית הלבן לנציגי הרפובליקנים, ולפני האישור בקונגרס, הדולר נסחר ביציבות מול השקל. נזכיר כי בבורסות אירופה ובוול סטריט אין היום מסחר.

הדולר נסחר הבוקר סביב 3.73 שקלים ואילו האירו מתחזק בכ-0.3% לרמה של 4.935 שקלים.

אחרי התגוששות פוליטית בין הבית הלבן לבין הסיעה הרפובליקנית בסנאט, שלפי כל הסימנים היתה התמקחות גסה בין סוחרי סוסים, ועל רקע קולות מחאה של צירי הימין הקיצוני בבית-הנבחרים, הושג אמש הסכם ראשוני שנועד למנוע את נפילתה של ארה"ב ממה שמכונה הצוק הפיננסי ב-1 בינואר 2013: פקיעה אוטומטית של חוקים מתקופת ממשל בוש, שקיצצו את שיעורי המס של כל האזרחים, ובה בעת כניסה לתוקף של סדרת חוקים שמניפה גרזן קיצוצים רוחביים דרקוניים על כל משרדי הממשל. (לסיפור המלא)

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין הבוקר כי "הפעם גברו שיקולי הטווח הקצר והרצון להשתכנע שההתאוששות הכלכלית המתהווה בארה"ב אכן מתבססת ונעשית בת קיימא. כל עוד הבנק המרכזי של ארה"ב שב ומאריך את תכניות רכישות האג"ח, הדבר טרם הושג. בשלב זה של ההתאוששות, השיקולים הללו אכן נכונים. עם זאת, בהמשך תצטרך ארצות הברית לצמצם את חוב הציבורי הגדול, שתפח בשנים האחרונות והוצאותיה תצטרכנה לקטון. המדינה נמצאת כעת בדרך הנכונה לכך".

אם בוחנים את הגירעון התקציבי המצטבר של ארה"ב בין החודשים ינואר לנובמבר בשנים האחרונות, נוכחים לדעת כי בשנת 2008 עמד שיעורו על 3.6% בלבד מהתמ"ג. בשנת 2009, כשהמשבר היה בעיצומו, קפץ הגירעון ל-9.9%, אך בשנים הבאות ירד בעקביות: 8.3% ב-2010, 7.8% ב-2011 ו-6.8% ב-2012. מגמת ההצטמצמות בגירעון התקציבי חייבת להימשך השנה ובשנים הבאות והגירעון התקציבי יצטרך לשוב בהדרגה לאזור 3%-4% תמ"ג. בארה"ב יצטרכו להבטיח שהימנעות הגלישה מהמצוק קרי, אי נקיטת ריסון תקציבי וצמצום חד של הגירעון הפעם, לא יפריע להמשך התהליך ההדרגתי הרב שנתי, אומר מנחם.

ורד יצחקי, מנכ"לית פריקו ניהול סיכונים, מציינת הבוקר כי ההסכמות על המצוק הפיסקאלי יובילו להתחזקות של הדולר בזירה המקומית: "בהנחה ולא יהיו הפתעות בימים האחרונים ואכן ההסכמות העקרוניות שגובשו אתמול יובאו לחתימה כבר בימים הקרובים, צפוי הדבר לתמוך בהתחזקות מחודשת של הדולר אל מול מטבעות מובילים, תנועה שתתאפשר אף לעבר רמת 1.2750 דולר ליורו. כמו כן, התגובה של שוק המט"ח להסכמות בנושא המצוק הפיסקאלי צפויות להתבטא בשערי החליפין החל ממחר, שכן היום השווקים סגורים לרגל חג הסילבסטר. התחזקות הדולר בעולם צפויה לתמוך גם אצלנו בשוק המקומי בפיחות מחודש של השקל, כאשר תנועה נקודתית זו עשויה להתקבל לעבר רמת 3.78-3.8 שקל לדולר. נשוב ונדגיש כי בטווח הבינוני צפוי הדולר לשוב ולהיחלש כאשר פריצת תחום התמיכה החזק 3.71-3.69 שקלים תתמוך בהמשך ייסוף השקל אף לעבר רמת 3.60-3.62 שקלים".