בגלל המכס: יבוא אישי של גאדג'טים אינו משתלם

חברות שילוח מציעות לייבא מארה"ב גאדג'טים בקלות, אך המסים, לצד עלויות השילוח, מייקרים את המחיר הסופי בעשרות אחוזים, וזאת למרות הבטחת הממשלה להגביר את התחרות באמצעות הקלות על יבוא אישי "גלובס" בודק כמה עולה לייבא מוצרי אלקטרוניקה פופולריים

סמארטפונים, טאבלטים, לפטופים ומצלמות הם גאדג'טים שרובנו משתמשים בהם, ומחירם בארץ גבוה ממחירם בארה"ב, לעתים גבוה משמעותית. בחודש יולי האחרון חתם שר האוצר, יובל שטייניץ, על צו המבטל מס קניה בשיעור של 15% על יבוא מסכי טלוויזיה, מערכות סטריאו, אוזניות ומכשירי DVD. מדובר בצעד חשוב, אבל ביטול המכס צריך להיות גם על טלפונים סלולריים, מוצר שכמעט כל אדם משתמש בו במדינת ישראל והפרש המחירים בינו לבין ארה"ב הוא שערורייה שפוגעת בכיס של כל צרכן. כל חובב טכנולוגיה מכיר את תחושת התסכול שהוא חש כאשר הוא שומע על מוצר חדש שהושק בארה"ב, אבל זה לא יגיע בקרוב לארץ, או שמחירו כאן יהיה גבוה בצורה משמעותית.

להפרשים הגבוהים בין המוצרים שנמכרים בארץ לאלו שנמצאים על המדף בניו יורק יש מגוון סיבות, ביניהן מס קנייה, מע"מ ורווחים שהולכים ליבואן.

למרות שהצרכן כבר משלם מסים בארה"ב על המוצר שרכש, הוא צריך לשלם גם למדינת ישראל מסים: על סמארטפונים, למשל, המכס גובה 34.6% מס קנייה ומע"מ, מה שהופך מוצרים הנמכרים במחיר עממי במנהטן, לתענוג לעשירים בלבד בישראל.

במילים אחרות, הסיבה העיקרית לעלות הסופית הגבוהה של מוצרים האלקטרוניקה שהישראלים מבקשים לייבא לארץ מארה"ב לקנות היא המכס. כאן למעשה נעוץ פער המחירים הגדול שמפריד בין הצרכן האמריקני לזה הישראלי.

מסיבה זו, צרכנים רבים מבריחים מוצרי אלקטרוניקה לארץ. רק לאחרונה דווח ששלושה מהנדסים מאפל ישראל נתפסו במכס כאשר הם מנסים להבריח 9 מכשירי אייפון 5, שחלקם היו מוחבאים בגרביים שלהם. מסתבר שאפילו עובדי אפל, שככל הנראה יכולים לרכוש את המוצר במחיר נמוך יותר מצרכן רגיל בזכות היותם עובדי חברה, מעדיפים לקנות בארה"ב.

תחום לא פחות פופולרי מסמארטפונים הוא טאבלטים. בקטגוריה הזו המכס אמור לגבות רק 17% מע"מ, בדומה ללפטופ, אולם לאחרונה פורסם שגורמים במכס החליטו שדין טאבלט עם מודם סלולרי פנימי המשמש לגלישה באינטרנט, ללא יכולת לביצוע שיחות, כדין סמארטפונים. ברשות המסים מכחישים את הדבר וטוענים שהמדיניות לא השתנתה, והחיוב במקרה הזה הוא רק על מע"מ.

בינתיים, יותר ויותר צרכנים מזמינים מחו"ל מוצרי אלקטרוניקה. "גלובס" בודק מה הפרשי המחירים בכמה מן המוצרים המבוקשים.

לא הכול אמריקה

ההחלטה אם לרכוש מוצר בחו"ל מתבססת בסופו של דבר על שני שיקולים: הראשון, אם המוצר לא נמכר בארץ, והשני, אם יש הפרש משמעותי במחיר, כאשר אותו מכשיר כן נמכר בישראל. נכון שמוצרים בארה"ב נמכרים במחיר נמוך מאשר בארץ, אבל ברגע שלקוח משלם מסים, מכס ומשלוח, לא תמיד מדובר בעסקה משתלמת, לעומת רכישה בחנות בארץ, שמציעה מתאם לחשמל לישראל ואחריות נוחה.

למשל, אייפד דור 4 עם 16 ג'יגה זיכרון נמכר בארץ ברשת iDigital ב-2,460 שקל, בעוד שאותו מוצר נמכר בארה"ב ב-1,980 שקל (530 דולר). מי שמייבא אותו לארץ בייבוא אישי, משלם - אחרי עלויות שילוח ומסים - 2,416 שקל, הפרש של 44 שקל בלבד (בלי עלות של מתאם חשמל ישראלי). עלות המשלוח במקרה הזה עמדה דרך Buy2USA על 27 דולר, וב-TNT אקספרס על 20 דולר (אחרי 30% הנחה, עד סוף ינואר).

מצלמת הווידיאו לפעילויות אקסטרים ספורט HD Hero2 Surf Camera של חברת Go Pro עולה בארץ כ-1,500 שקל, כך שלא משתלם לייבא אותה באתר שילוח: אתר Buy2USA מציע אותה לרכישה דרכו מאחת החנויות בארה"ב ב-1,600 שקל (כולל מסים ומשלוח תוך 14 ימי עסקים). באתר אמזון המוצר נמכר ב-1,120 שקל (300 דולר), לא כולל עלויות משלוח.

הסטרימר של אפל - אפל TV - יגיע לארץ רק בשבועות הקרובים בייבוא רשמי, כאשר כבר עכשיו אפשר לקנות אותו בחנויות פרטיות ב-590 שקל, לעומת 410 שקל בארה"ב (110 דולר כולל מסים). אותו מוצר דרך Buy2USA יעלה 545 שקל.

להזמין מוצרים שלא הגיעו לארץ

מוצרים שכדאי לשקול רכישה דרך אתרי שילוח הם אלו שלא נמכרים בישראל בצורה מסודרת או שמאוד קשה להשיג אותם בארץ. למשל, הטאבלט של מיקרוסופט Surface בגרסת 32 ג'יגה, שעולה בארה"ב 2,050 שקל (550 דולר). דרך TNT אקספרס המוצר יעלה 2,416 שקל (כולל משלוח ומע"מ). מדובר בהפרש של 366 שקל - לא הפרש גבוה במיוחד.

טאבלט אחר, שגם הוא אינו נמכר בישראל בייבוא רשמי, הוא הקינדל Fire HD של אמזון, שמוכרת אותו דרך האתר שלה ב-745 שקל (200 דולר). דרך אתר TNT אקספרס המוצר הזה יעלה ללקוח בארץ 1,010 שקל - הפרש של 265 שקל.

כמה עולה השילוח?

חברות השילוח גובות סכומים לא נמוכים עבור השירות, כדאי לשים לב לכל האותיות הקטנות, וחובה להשוות את המחירים לישראל, כי לא תמיד מדובר בעסקה משתלמת. * מסטופ: גובה 94 שקל (25 דולר) עבור חצי ק"ג, 110 שקל (29 דולר) עבור 1 ק"ג ו-150 שקל (41 דולר) עבור 2 ק"ג. מסטופ מעגלת את המשקלים כלפי מעלה לחצי הק"ג הבא. החברה מציעה הנחה של 38 שקל (10 דולר) לרוכשים דרך אמזון. עבור ביטוח, מסטופ לא גובה תשלום נוסף על חבילות עד 100 דולר. מעבר לערך הזה, החברה גובה 1 דולר עבור כל 100 דולר. כמו כן, מסטופ גובה עוד 13 שקל (3.5 דולר) על חבילות שחייבות במכס או מע"מ. * Buy2USA: גובה 88 שקל (22 דולר) עבור חבילה במשקל עד חצי ק"ג, 100 שקל (22 דולר) עבור 1 ק"ג ו-150 שקל (40 דולר) עבור 2 ק"ג. עבור חבילות החייבות מכס ומע"מ החברה גובה 13 שקל (3.5 דולר).

הביטוח חינם על עסקה בסכום של עד 100 דולר. מעבר לכך, הלקוח יכול לבחור אם לשלם תעריף של 1% מערך העסקה. * TNT אקספרס: משקל המינימום למשלוח הוא 1 ק"ג, כאשר גובים עבורו 105 שקל (28 דולר). עבור 2 ק"ג העלות היא 140 שקל (38 דולר). יש הנחה של 30% עד סוף ינואר, כך שעבור מוצר במשקל 1 ק"ג, הלקוח ישלם 75 שקל (20 דולר). החברה לא מחייבת תשלום עבור ביטוח. עלות הביטוח היא 2% מערך החבילה (מינימום 4 דולר). מלבד זה, אין עלות עבור שחרור מוצרים מהמכס עד 1,000 דולר.

TNT אקספרס היא החברה הזולה ביותר היום, לא רק בזכות ההנחה על המשלוחים, אלא גם כי היא לא גובה תשלום נוסף על חבילות החייבות מכס ומע"מ, ולא מחייבת לרכוש ביטוח.