הזדמנות: סימני גז מהותיים ב"ישי"; לא צויינו מבחני הפקה

השותפות הודיעה כי הקידוח הגיע לעומק של כ-5,600 מטר ולעובי של 15 מטר והמפעיל ביצע בדיקות חשמליות ■ עם זאת, החברה הודיעה כי אין בכוונתה לגשת למבחני הפקה

שותפות הגז הזדמנות ישראלית הודיעה הערב (ד') לבורסה כי נתגלו סימני גז טבעי משמעותיים ברישיון"ישי" בקידוח "אפרודיטה 2" הנמצא כ-160 ק"מ סמוך לחיפה. עם זאת, החברה חזרה והודיעה כי אין בכוונתה לגשת למבחני הפקה.

השותפות הודיעה כי הקידוח הגיע לעומק של כ-5,600 מטר, כאשר המפעיל ביצע בקידוח, בין היתר, של מדידות חשמליות ואחרות, לרבות בדיקות של הרכב הגז הטבעי, הסלעים והנוזלים במאגר.

"אנו שמחים שנמצאו סימני גז טבעי בקידוח כשכמובן יש להמתין לדוח המעריך החיצוני, אשר יושלם בעוד כחודשיים, על מנת להבין לאשורו את גודל הגילוי", אמר בתגובה אייל שוקר, מנכ"ל הזדמנות ישראלית.

שוקר הוסיף ואמר: "גילוי גז ברישיון ישי, הגובל עם מבנה אפרודיטה הקפריסאי, חשוב עבורנו ועם קבלת דוח המעריך החיצוני לגבי הקידוח בכוונתנו להיערך ליתר השלבים. כשבסופו של דבר המטרה היא להביא גז כחול לבן למדינת ישראל ולעם ישראל לשימוש פנימי או ליצוא".

"אדגיש כי ההשתתפות שלנו ברישיון ישי, בשיעור של 10%, היא חלק מהאסטרטגיה הכללית של החברה לבנית פורטפוליו של נכסי נפט וגז. המטרה היא ניהול אסטרטגיה של פיזור סיכונים תוך הכרת הסטטיסטיקה של הענף לגבי הצלחות. לצורך כך יש בקופת השותפות למעלה מ-30 מיליון דולר שישמשו אותנו להמשך הדרך בין אם בפיתוח הרישיונות הקיימים ישי, עדיתיה, ללה, יהב, יועד, עוז וגל ובין אם בכניסה לרישיונות נוספים", דברי שוקר.

קידוח "ישי" בעלות מוערכת של 103 מיליון דולר, ממומן ברובו מהון עצמי של המחזיקים ברישיון חברות Nammax של בני שטיינמץ (42.5%), Frendum (33.5%) ו-Daden של טדי שגיא (9%), הזדמנות ישראלית (10%) ומפעילת הקידוח AGR הנורווגית (5%).

פוטנציאל הגז במבנה שאליו קדחו היזמים הוערך בדוח משאבים של חברת ריידר סקוט בכ-3.7 TCF, כמות שהייתה הופכת את אפרודיטה 2 למאגר לשלישי בגודלו בישראל אחרי לוויתן ותמר. מאגר אפרודיטה בבלוק 12 מכיל לפי האומדנים כ-7 TCF.

אולם, לפי הערכות המוקדמות של גורמים בענף קיים סיכוי גבוה שממצאי הבדיקות הסופיות יראו כי כמויות הגז במאגר נמוכות מהאומדנים המוקדמים. גורמי מקצוע אחרים אמרו כי אם כמויות הגז אכן יופחתו יהיה ספק לגבי הכדאיות הכלכלית של פיתוח המאגר, הנמצא בעומק של 6,000 מטר. (לסיפור המלא)