מוסדיים: "חלוקת דיבידנד מסכנת את פלאזה סנטרס"

המוסדיים בחברה הבת של אלביט הדמיה הפגינו היום חזית אחידה נגד חלוקת הדיבידנד ■ ההתנגדות עלולה להוביל את אלביט הדמיה למצוקה תזרימית

שבוע לאחר ש-S&P מעלות הפחיתה את דירוג האג"ח של פלאזה סנטרס בשתי דרגות, ל-BBB מינוס עם תחזית שלילית, התכנסו מחזיקי האג"ח של החברה והפגינו חזית אחידה נגד חלוקת דיבידנדים שעלולים לפגוע ביכולת החזר החוב של החברה בעתיד.

במקרה שפלאזה, חברת הנדל"ן מקבוצת אלביט הדמיה של מוטי זיסר, לא תחלק דיבידנד, תיקלע החברה האם, אלביט הדמיה, למצוקה תזרימית, והיא אף עשויה למצוא את עצמה בפני תחילתו של הסדר חוב. כלכלני מעלות ציינו כי "רמת הנזילות החלשה של החברה האם יוצרת אתגר מהותי לפלאזה סנטרס, שעלולה להיות נתונה ללחצים לבצע חלוקת דיבידנדים אגרסיבית, או למכור נכסים בתנאים לא אופטימליים".

"חלוקת דיבידנד מסכנת את החברה ואת היכולת שלה לפרוע את התחייבויותיה", אמר היום ל"גלובס" משקיע מוסדי. מחזיקי האג"ח החליטו לבחון מה הן הזכויות המשפטיות שעומדות לרשותם, ולשם כך יבחרו בימים הקרובים עו"ד שייצג אותם. האסיפה, שהתקיימה במשרדי נאמן האג"ח הרמטיק נאמנות, הייתה שקטה וקצרה יחסית. זאת כיוון שנציגי החברה לא הגיעו, על אף שהוזמנו לדווח על מצב החברה.

זקוקה למזומנים כמו אוויר לנשימה

פלאזה סנטרס עוסקת בייזום ופיתוח מרכזים מסחריים במדינות מזרח אירופה וארה"ב. לחברה שתי סדרות אג"ח, בהיקף כולל של 1.3 מיליארד שקל (200 מיליון שקל מתוכם מוחזקים על ידי החברה), שנסחרות בתשואה של עד 21%. מועדי פירעון האג"ח, שהונפקו בשנים 2007-2008, הם עד 2017. בחודש אוקטובר נכשלה פלאזה סנטרס בגיוס של 100 מיליון דולר בחו"ל באמצעות הנפקת אג"ח דולרית.

בשנת 2011 ניסתה החברה לחלק דיבידנד של 30 מיליון אירו, אך המוסדיים עוררו סערה גדולה והצליחו לעצור את המהלך. לבסוף קיבלה החברה אישור מותנה לחלוקת דיבידנד בהיקף של 30 מיליון אירו מדי שנה בשנים 2012-2013, כשבין ההתניות נמצאת חלוקה של עד 50% מתזרים המזומנים החופשי כתוצאה ממימוש נכסים. לפלאזה סנטרס תוכנית לממש נכסים בהיקף של 80 מיליון אירו ב-2013.

כאמור, מי שתיפגע במיוחד, אם פלאזה סנטרס לא תחלק דיבידנד, תהיה אלביט הדמיה, שמחזיקה ב-63% ממניות החברה הבת. אלביט הדמיה זקוקה למזומנים כמו אוויר לנשימה - האג"ח שלה (חוב בהיקף כולל של כ-2.5 מיליארד שקל) נסחרות בתשואת זבל של עד 144%. גם בעל השליטה בחברה, מוטי זיסר, צמא למזומנים לאחר שהגיע אשתקד להסדר חוב פרטי עם בנק הפועלים, בגין חוב של כ-1 מיליארד שקל. מניות אלביט הדמיה צנחו בשנה האחרונה ב-30%, לשווי חברה של כ-170 מיליון שקל בלבד.

בתחילת השבוע חתכה חברת הדירוג S&P מעלות את דירוג האג"ח של אלביט הדמיה ב-5 דרגות - מ-BBB ל-B ("רמת השקעה ספקולטיבית") עם תחזית שלילית. במעלות מעריכים כי בשלב זה חסרים לאלביט הדמיה כ-400 מיליון שקל כדי לעמוד בהתחייבויותיה במחצית השנייה של 2013. "אלביט הדמיה בסיכון להגיע לחדלות פירעון ב-12 החודשים הקרובים", כותבים במעלות. החברה אמורה לפרוע כ-630 מיליון שקל תשלומי קרן וריבית בשנת 2013.

כלכלני חברת הדירוג מעריכים שללא שינוי משמעותי לטובה במצבה הפיננסי בחודשים הקרובים, דירוג האג"ח של אלביט הדמיה ימשיך לרדת. אלביט הדמיה עוסקת בייזום נדל"ן, בעיקר במזרח אירופה ובהודו, בעצמה ובאמצעות החברה הבת פלאזה סנטרס. בנוסף, החברה מחזיקה בפעילות ביומד באמצעות החברה הבת אלביט מדיקל.

התוכניות של אלביט הדמיה לשיפור נזילותה בשנה הקרובה כוללת את מכירת פורטפוליו הנכסים שלה בארה"ב (כבר בוצע), מימוש פעילות המלונאות במזרח אירופה, דיבידנדים מפלאזה סנטרס, מכירת מניות בחטיבת הביומד, תקבולים מהפעילות בהודו, וכן מכירת פעילות רשת האופנה מנגו בישראל.

אלביט
 אלביט