פיר מדיקל של ארקין מתמזגת עם Endochoice האמריקנית

סקויה תשקיע בחברה הממוזגת 43 מיליון דולר ■ ד"ר אורי גייגר מקבוצת אקסלמד שמובילה את המהלך: "אנחנו רוצים ליצור את חברת המכשור הרפואי הישראלית הגדולה בעולם"

חברת המכשור הרפואי הישראלית פיר מדיקל, תתמזג עם חברת Endochoice האמריקנית. כך עולה מהודעה שפרסמה אנדוצ'ויס היום. המשקיעה הגדולה בחברה הישראלית היא קרן אקסלמד של מורי ארקין וד"ר אורי גייגר.

המיזוג ילווה בגיוס הון של 43 מיליון דולר לחברה הממוזגת. את הגיוס תוביל קרן סקויה, דרך המטה האמריקני שלה. כאשר מביאים בחשבון את גובה הגיוס וכן עסקאות קודמות שבוצעו בחברות מתחרות, ניתן להניח שסקויה והמשקיעים הקיימים משקיעים בחברה הממוזגת לפי שווי של כמה מאות מיליוני דולרים.

החברות לא הודיעו באיזה יחס יבוצע המיזוג. ככל הנראה אנדוצ'ויס היא החברה הגדולה במיזוג, אך בעלי המניות של פיר עדיין יחזיקו עשרות אחוזים. אנדוצ'ויס, שמחזיקה מערך שיווק של מוצרים בתחום הגסטרו אשר פונה ל-2,500 רופאים ב-34 מדינות, תהיה אחראית על שיווק המוצרים של שתי החברות ואילו פיר תמשיך לשמש כמרכז המו"פ של שתי החברות בישראל, ותקלוט חלק מפעילות המו"פ של אנדוצ'ויס.

המיזוג משתלב בתוכנית האסטרטגית של קרן אקסלמד, עליה דווח כאן בעבר, לרכוש חברות אמריקניות שיש להן מערכי הפצה בארה"ב, ולשלב בתוכן מוצרים מחברות הפורטפוליו של הקבוצה. עלותו של בניית מערך הפצה למוצר חדש יכולה להגיע לעשרות מיליוני דולרים, וממילא אין טעם להקים מערך הפצה למוצר יחיד. לכן החליטה הקבוצה לנסות ולשלב מוצרים של חברות הפורטפוליו שלה במערכי הפצה קיימים, על-ידי השתלטות על מערך הפצה או מיזוג בין פעילויות. גישה זו מותירה לחברה היצרנית שליטה רבה יותר בפעילות השיווק שלה.

קרן אקסלמד היא בעלת מניות גדולה גם בחברות אקסלנז ו-MCS הבורסאיות וכן בחברות הפרטיות NLT Spine, Cartiheal, Endospan, PiRSquared, Valcare, Eximo ו-Cardiapex.

אבחון של המעי

פיר מדיקל מפתחת מכשיר לאבחון פוליפים במעי, שיכולים להתפתח לסרטן המעי. הדרך המקובלת לאבחן זאת כיום היא באמצעות קולונוסקופיה, אולם ידוע כי הקולונוסקופיה הקלאסית מפספסת כ-25%-40% מהפוליפים הקיימים. המערכת של פיר מצלמת את המעי בזווית רחבה יותר.

בניסוי שנערך לאחרונה במספר בתי חולים בישראל, בו השוותה המערכת של פיר מול מוצרים קיימים בשוק, נמצא כי הזווית הרחבה אכן תורמת לגילוי פוליפים רבים יותר. מנכ"ל ויו"ר אנדוצ'וייס מרק גילרית' (בעבר סמנכ"ל השיווק של גיוון אימג'ינג הישראלית), דימה את ההבדל בין המוצר הקלאסי לזה של פיר, לנסיעה במכונית עם או בלי מראות צד. המוצר כבר קיבל אישור של ה-FDA, אך החברה חיכתה עם המכירות עד להשלמת המיזוג.

את החברה ייסדו יוצאי חברת סייטליין, שנמכרה ב-2006 לענקית המכשור הרפואי סטרייקר, לפי שווי של 140 מיליון דולר.

מנכ"ל פיר ולשעבר מנכ"ל סייטליין אבי לוי אמר היום: "אנחנו מאושרים לחבור לאחת מחברות המדטק הצומחות בארה"ב אשר תציע מעתה את האנדוסקופ החדשני בעולם. אנדוצ'ויס חולקת איתנו את התשוקה לשירות טוב בעולם הגסטרואנטרולוגיה".

לדברי ד"ר אורי גייגר, שותף בקרן אקסלמד: "מדובר בעסקה שמייצגת את החזון ליצור חברות אמיתיות, העדפנו את מודל הפלטפורמה המשלב בין טכנולוגיה ישראלית לפלטפורמה מסחרית אמריקאית על פני רכישה על-ידי שחקן גדול מתוך אמונה שהשילוב בין החברות וסקויה ייצור את חברת המדיקל הישראלית הגדולה בעולם".