פסגות תנהל את קופת הפיצויים של הבינלאומי

בקופה 560 מיליון שקל ■ דמי הניהול בקופה עמדו על 0.5% ■ המהלך צפוי להניב לבית ההשקעות עד 2.6 מ' ש' בשנה הקרובה

בית ההשקעות פסגות, שבניהולו של חגי בדש, ינהל את קופת הפיצויים של עובדי הבנק הבינלאומי, שבה כ-560 מיליון שקל, כך נודע ל"גלובס". עד כה הקופה נוהלה על ידי הבנק עצמו, אך באחרונה הוחלט להעבירה לניהול חיצוני. בהתאם, פתח הבנק, בראשותה של המנכ"לית סמדר ברבר צדיק, בהליך בחירה מסודר בין כמה גופים, אשר בסיומו זכתה פסגות.

כספי הקופה נכנסו לקופה ייעודית לפיצויים. טרם ההעברה, דמי הניהול בקופה עמדו על 0.5%, כך שהמהלך צפוי להניב לפסגות הכנסות של עד 2.6 מיליון שקל בשנה הקרובה. עם זאת, הכנסות אלה צפויות לפחות עם השנים, משום שקופות הגמל הן מוצר ב-Run Off (נסיגה) משום שלא מצטרפים אליהן עמיתים חדשים. את התהליך בפסגות הובילו טל קדם, משנה למנכ"ל ומנהל חטיבת לקוחות, ושלומי ברכה, מנכ"ל פסגות גמל ופנסיה.

את הקופות אפשר רק לפדות

פסגות הוא בית ההשקעות הגדול כיום בישראל, ומנהל כ-152 מיליארד שקל. פסגות גמל ופנסיה, בניהולו של ברכה, הוא הגוף הגדול ביותר בשוק, עם היקף נכסים של כ-49 מיליארד שקל. מלבד קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, בשוק הגמל קיים גם אפיק של קופות מרכזיות לפיצויים, אשר מנוהלות כתיק השקעות לכל דבר ועניין. בקופות האלו העמית הוא המעסיק, שמפריש כספים בגין פיצויי פיטורים עתידיים של עובדיו. החשבון הוא בבעלותו הבלעדית של המעסיק (רשום על שמו), והסכומים שהוא מפריש לקרן והרווחים שנצברים עליהם שייכים לו. הקופות פועלות מכוח חוק פיצויי פיטורים שנחקק ב-1963.

ואולם, מאז תחילת ינואר 2008, בעקבות תיקון 3 לחוק הגמל, אין אפשרות לפתוח קופות פיצויים מרכזיות חדשות, ולא ניתן להפקיד כספים בגין עובדים חדשים לקופות הקיימות. משמעות הדבר היא שאת הכספים המנוהלים בקופות הפיצויים, לרבות זו של עובדי הבינלאומי, אפשר רק לפדות. במילים אחרות, ההכנסות של פסגות מניהול הקופה צפויים לרדת עם הזמן. עם זאת, פסגות גמל נהנה מיתרון לגודל, מה שמאפשר לו לנהל קופות בדמי ניהול נמוכים.

בתחילת החודש, נזכיר, נכנסה לתוקפה הרפורמה בדמי הניהול בשוק החיסכון לטווח ארוך, שקובעת כי דמי הניהול המקסימליים המותרים לגבייה בגמל ובביטוחי המנהלים הם עד 1.1% מהצבירה, ועד 4% מהפרמיה השוטפת. נציין כי כעבור שנה אחת, בינואר 2014, דמי הניהול השנתיים המקסימליים באפיקים אלו ירדו לרמתם הקבועה - עד 1.05% מהצבירה, ועד 4% מהפרמיה השוטפת.